Gå til innhold
Arkivverket

Hvor kom Nils Jansen (f. ca 1730 - død 1805) på Tveitan i Andebu i Vestfold fra?


Laila Semming Hynne
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Nils Jansen ble gift 1. gang 7/7 1766 med Karen Gulbransdatter (fra Honerød i Høyjord, Andebu). De døper datteren Ingeborg 18/1 1767 i Andebu. 

 

Nils gifter seg igjen 8/4 1772 i Stokke med Anne Abrahamsdatter (fra Holmen i Stokke) Har funnet disse barna: Kari f. 1773 i Andebu, Abraham f. 1774 i Stokke og Jan f. 1778 i Hedrum. 

 

Ifølge bygdeboken var han på gården Nordre Trollsås i Andebu fra 1762-1764. På Tveitan i Andebu fra 1764-1773. I perioden 1773 til ca 1778 bodde de i Stokke. Fra ca 1778 flyttet familien til gården Uroa under Hagenes i Hedrum. Nils døde der i 1805 og Anne i 1790.

 

Når jeg ser på fadderne så finner jeg bl .a. en Hans Enden i Hedrum og hans kone Anne. Og har kommet fram til at denne Hans  må være Hans Jansen (død 1775) , gift 2. gang med Anne Thorsdatter på gården Enden u/Nomme? i Hedrum. Ved Hans og Anne's vielse i 1772 er Nils Tveitan forlover så jeg føler med ganske sikker på at disse to er brødre.

I Ekstraskatten 1762 for Hedrum finner jeg Hans Jansen og første kone Live. Sammen med dem bor Live's søster og Hans Jansen's bror, Jacob Jansen. 

https://www.digitalarkivet.no/view/124/pt00000000184741

 

Jeg er usikker, men tror Jacob Jansen (død 1815) er den samme som gifter seg 1766 i Hedrum med Inger Rasmusdatter og bosatte seg på Sundby Østre i Hedrum. 

  

Håper det er noen som vet noe om hvor disse tre Nils Jansen, Hans Jansen og Jacob Jansen kom fra?

 

På forhånd takk for hjelpen.

 

mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at Nils Jansen og Hans Jansen var brødre. Jakob Jansen var deres samfedre halvbror. Deres foreldre er ukjente, men jeg har notert meg Jan Hansen på Sletholt-eie som en aktuell kandidat.

 

Dette inngår i et litt større kompleks som jeg burde ha skrevet et par sider om til Gjallarhorn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristian

 

Tusen takk for svar:-) Fint å få bekreftet slektskapet mellom disse tre og skal kikke på Sletholt. Skal bli spennende å lese en eventuell artikkel i Gjallarhorn👍

 

Et lite tillegg som jeg har tenkt på er at det finnes også ei Maren Jansdatter som er Pige på gården Nomme i ekstraskatten 1762. Riktignok ikke i samme husholdning, men kanskje ei mulig søster.

 

Igjen tusen takk

 

mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Laila Semming Hynne skrev:

Et lite tillegg som jeg har tenkt på er at det finnes også ei Maren Jansdatter som er Pige på gården Nomme i ekstraskatten 1762. Riktignok ikke i samme husholdning, men kanskje ei mulig søster.

 

Ja, hun var Jakobs helsøster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.