Gå til innhold
Arkivverket

Schielvor Andersen i Eidsvoll (Mellom-Fossum) gm Ingeborg Halvorsdatter Sneisrud


Turid Fallet
 Del

Recommended Posts

Ingeborg Halvorsdatter Sneisrud i Eidsvoll ble gift to ganger på slutten av 1600-tallet, hun dør ca. 1688.

 

Ingeborgs skifte 1688 og hennes 2 ektemenn: https://media.digitalarkivet.no/view/76083/3617

Ingeborgs andre ektemanns skifte 1692: https://media.digitalarkivet.no/view/76083/3619

 

De bodde på Mellom-Fossum (ved Eidsvoll Verk) og den første ektemannen het Hans.

Den andre oppgis med fullt navn: Schielvor Andersen.

 

Jeg forsøker å finne ut noe om Skjelvor, men klarer det ikke.

Det er også fryktelig vanskelig å vite hvilken variant eventuelle bøker har brukt på navnet hans.

Direkte "oversatt" er det vel Skjelvor.

 

Skjelvor blir gift på nytt og får sønnen Anders, f. 1688, med sin andre hustru (Gjertrud Olufsdatter).

Anders finner jeg heller ikke igjen (kirkebøker fra Eidsvoll finnes ikke på denne tiden).

 

Ingeborg selv og hennes familie har jeg kontroll på, men altså ikke hennes ektemenn.

Endret av Turid Fallet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved begge de vedlagte skiftene er det kun konenes slekt som omtales, ikke hans. Kanskje han ikke kommer fra bygda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første skifte for Øre Romerike er fra 1683.

Jeg antar at Hans døde før den tiden. Da blir det vanskelig.

 

Det først skifte du nevner er for Ingeborge datert 1688 , ikke Hans.

 

Det finnes skiftemateriale for Hedmark fra 1663 (hvis du har lyst til å lete 😊)

https://media.digitalarkivet.no/sk/browse?archives[]=no-a1450-03000000000387&start_year=1600&end_year=1803&text=

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å beklager, det glemte jeg å nevne, skal endre det i innlegget over.

Ja, det med Hans visste jeg. 

Men skulle gjerne funnet mer om Schielvor Andersen, hvor han kom fra og familien hans.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det er vandt å segja kor Skjelvor (eigentleg eit gamalnorsk namn Skjoldulv) er frå, men eg hev ikkje vori borti dette namnet i Eidsvoll.

 

Veit at det finst nytta i Høland. Ofte er det skriven Skjøller eller liknande, truleg etter uttala. Etter Norsk personnamnleksinkon fanst det au i Varteig og Tune i Austfold.

 

 

Endret av Frode Myrheim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2020 den 5.13, Frode Myrheim skrev:

Det er vandt å segja kor Skjelvor (eigentleg eit gamalnorsk namn Skjoldulv) er frå, men eg hev ikkje vori borti dette namnet i Eidsvoll.

 

Veit at det finst nytta i Høland. Ofte er det skriven Skjøller eller liknande, truleg etter uttala. Etter Norsk personnamnleksinkon fanst det au i Varteig og Tune i Austfold.

 

 

 Frode,

 

Jeg er uenig i påstanden om at mannsnavnet Skjoldvor eller Skjeldvor automatisk skal gjøre identisk med mannsnavnet Skjoldulv. Jeg savner argumentasjon og forklaring av  hvordan suffikset -ulv plutselig skal oppstå som  suffikset -vor ( -vard).

 

At en senere form Skjøller kan komme av Skjoldvor synes mer rimelig, men det synes å være snakk om to distinkt forskjellig mannsnavn Skjoldulv og Skjoldvor gjennom middelalder og et stykke inn i nytid.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.9.2020 den 17.26, Are S. Gustavsen skrev:

 Frode,

 

Jeg er uenig i påstanden om at mannsnavnet Skjoldvor eller Skjeldvor automatisk skal gjøre identisk med mannsnavnet Skjoldulv. Jeg savner argumentasjon og forklaring av  hvordan suffikset -ulv plutselig skal oppstå som  suffikset -vor ( -vard).

 

At en senere form Skjøller kan komme av Skjoldvor synes mer rimelig, men det synes å være snakk om to distinkt forskjellig mannsnavn Skjoldulv og Skjoldvor gjennom middelalder og et stykke inn i nytid.

 

Mvh Are

Kor finn du døme på mannsnamnet Skjoldvor eller Skjeldvor i gamalnorsk tid Are? Korkje NPL, Lind eller Vågslid hev noko um det. Vågslid nemner eit kvendenamn Skjoldvor eller Skjaldvor, men ikkje noko mannsnamn.

 

Helsing frå Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 28.9.2020 den 8.54, Frode Myrheim skrev:

Kor finn du døme på mannsnamnet Skjoldvor eller Skjeldvor i gamalnorsk tid Are? Korkje NPL, Lind eller Vågslid hev noko um det. Vågslid nemner eit kvendenamn Skjoldvor eller Skjaldvor, men ikkje noko mannsnamn.

 

Helsing frå Frode

 

Frode,

 

Personen jeg har i tankene er en viss Skjeldvor Einvindsson som dukker opp på 1570-tallet i Oslo og var rådmann i 1591. Det er i tillegg en person på Romerike omkring 1613 (Oslo lagtings protokoll). Dette er i prinsippet ikke middelalderbelegg, men i det minste Skjeldvor Eivindsson bør være født før 1537.

 

Det er riktig at verken NPL (i det minste 1995-utgaven), Lind (1905-1915, og 1931) og Våglid (1988) ikke har navnet med. På samme tid så lider disse verkene av ulike skavanker, idet de ikke er uttømmende på forskjellig vis. Vågslid fremstår ofte som en viss rikssynser, uten å tilstrekkelig kunne belegge alle sine etymologiske forklaringer, Lind har jeg flere ganger tatt i å konstruere navnekombinasjoner (fornavn og patronym) som ikke finnes i kilden han refererer til. NPL er et arbeid under arbeid (WIP, work i progress). Jeg har de siste snart 25 år kommet med en rekke nyfunne bidrag til ukjente navn, og eldre belegg for allerde kjente navn, som så er sendt inn via en kjent navneforsker i Bergen, hvilket forhåpentligvis har tilflytt redaksjonen i NPL. Har også funnet endel etter siste utgave av NPL i 2013.

 

Ved leilighet skal jeg finne fram og komme med mer nøyaktige referenaser til disse to Skjeldvor-ene, som selvsagt aldri har hett Skjoldulv. Du har fortsatt ikke foretatt en påvisning av hvordan suffikset -ulv lydelig skal kunne omdannes til -vor ved overgang til nyere tid. Dette synes jeg du burde kunne avklare, i steden for å skyve den nevnte litteratur foran deg.

 

Mvh Are

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 15.10.2020 den 13.13, Are S. Gustavsen skrev:

 

Frode,

 

Personen jeg har i tankene er en viss Skjeldvor Einvindsson som dukker opp på 1570-tallet i Oslo og var rådmann i 1591. Det er i tillegg en person på Romerike omkring 1613 (Oslo lagtings protokoll). Dette er i prinsippet ikke middelalderbelegg, men i det minste Skjeldvor Eivindsson bør være født før 1537.

 

Det er riktig at verken NPL (i det minste 1995-utgaven), Lind (1905-1915, og 1931) og Våglid (1988) ikke har navnet med. På samme tid så lider disse verkene av ulike skavanker, idet de ikke er uttømmende på forskjellig vis. Vågslid fremstår ofte som en viss rikssynser, uten å tilstrekkelig kunne belegge alle sine etymologiske forklaringer, Lind har jeg flere ganger tatt i å konstruere navnekombinasjoner (fornavn og patronym) som ikke finnes i kilden han refererer til. NPL er et arbeid under arbeid (WIP, work i progress). Jeg har de siste snart 25 år kommet med en rekke nyfunne bidrag til ukjente navn, og eldre belegg for allerde kjente navn, som så er sendt inn via en kjent navneforsker i Bergen, hvilket forhåpentligvis har tilflytt redaksjonen i NPL. Har også funnet endel etter siste utgave av NPL i 2013.

 

Ved leilighet skal jeg finne fram og komme med mer nøyaktige referenaser til disse to Skjeldvor-ene, som selvsagt aldri har hett Skjoldulv. Du har fortsatt ikke foretatt en påvisning av hvordan suffikset -ulv lydelig skal kunne omdannes til -vor ved overgang til nyere tid. Dette synes jeg du burde kunne avklare, i steden for å skyve den nevnte litteratur foran deg.

 

Mvh Are

 

Noko Skjeldvor eller Skjoldvor kann det ikkje vera ettersom -vor berre er nytta i kvendenamn.

 

Skjøller kann vera ein framvokster av eit eldre *Skjølle(lv) med svagande eller burtfallen -l og -v. Det kann vidare ha vorti umtolka til Skjøller; det er tenkjelegt, jamfør den sterke tendensen til å halda på historisk -er i namn som Torer og Sølver.

 

Mvh Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.