Gå til innhold
Arkivverket

Erling Johannes Johansen, Stallogargo, Kvalsund


Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Jeg søker etter informasjon om hvor det ble av Erling Johannes Johansen (Laheim), som etter alt å dømme så sent som i 1936 var bosatt i Stallogargo (Stállugárgu) i Kvalsund.

 

Han ble født i 23. desember 1908 i Skjervøy (?) (eller Kjelvik) som sønn av Isak Nikolai Johansen (noen ganger skrevet Nikolai Isak eller bare Nikolai) og Magdalena Vilhelmine Tomasdatter (ifølge vielsesinformasjonen for en yngre sønn var hun "født Heggelund" og for øvrig som oftest kalt Magda).

 

SATØ, Skjervøy sokneprestkontor, H/Ha/Hab/L0008klokker: Klokkerbok nr. 8, 1900-1910, s. 106, nr. 48

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061213650128

 

Hvor han ble konfirmert vet jeg ikke, men han gifter seg (jeg er nokså sikker på at det er samme person) i hvertfall i 1935 i Hammerfest med enken Magnhild Karoline Pedersen, f. Olsen, f. Måsøy  30. april 1909.

 

SATØ, Hammerfest sokneprestkontor, Lysningsprotokoll nr. 73, 1921-1939, s. 72, nr. 22

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20050209020679

 

Så dukker han opp - jeg antar at det er ham, i hvert fall - i Adressebok for Finnmark fylke, s. 129 under navnet Laheim, Erling Johansen, fisker. Jeg formoder at den "Johansen, Nikolai", småbr. og fisker, på samme side, er faren. Men hvor ble det så av Erling etter dette? Jeg har søkt og søkt med alle mulige navnekombinasjoner i Nettbiblioteket og i Gravminner uten å finne spor av verken Erling eller kona Magnhild. Har noen her tilfeldigvis kjennskap til slekten eller kan bistå med søk? Jeg kunne også tenke meg å finne ut nøyaktig dødsdato for Nikolai Isak (skal være død i 1944) og kona Magda(lena) Vilhelmine. Se ellers Norges slektsleksikon: Finnmark fylke: Kvalsund kommune, s. 756, familie 1685.

 

En yngre bror tok Laheim som slektsnavn i 1982 (jeg har lest Fylkesmannens bevilling). Ettersom han fortsatt lever skal jeg ikke gå mer inn på akkurat det, men jeg lurer jo på om Erling formelt tok navnet Laheim? Ifølge adresseboken bygger jo navnet på ligningsprotokollen, så det må vel være navnet hans i 1936. Jeg kan dog ikke finne noen bevilling ved søk i Norsk Kundgjørelsestidende. Det skal være et bruk kalt Laheim i Stallogargo, gnr. 14, bnr. 48 i daværende Kvalsund kommune (og forhåpentligvis har samme gårds- og bruksnummer i dagens Hammerfest kommune (?), jeg har bestilt det som forhåpentligvis er riktig grunnboksblad), så det er jo en god mulighet for at enten Nikolai og/eller Erling hadde bruket og at Erling (og senere en yngre bror) tok navnet derfra. Noen som kjenner til gårds- og brukshistorikk i Kvalsund?

 

(Forvirrende nok var det en Oscar Larsen fra Nedre Eiker, senere bosatt i Oslo, som fikk bevilling til navnet Laheim i 1945, men det navnet har nok en eller annen lokal tilknytning som jeg nok ikke finner ut av før jeg ev. får bestilt dokumentene fra Riksarkivet. Det var med andre ord en kort periode to Laheim-slekter, nå bare en.)

 

DTH

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#2 Ja, men han lever jo i beste velgående, som jeg var inne på innledningsvis, så vi bør fokusere på Erling og foreldrene samt bruket. 🙂

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevner ellers at jeg "har kontroll på" de to andre søsknene til Erling Johannes - Aksel Torbjørn og Mary Nikoline - så de trenger ikke trekkes inn her. Det er først og fremst Laheim-navnet og hvor det ble av Erling Johannes (samt informasjon om foreldrene) jeg er interessert i. For øvrig litt pussig med det store oppholdet i barneflokken mellom Erling Johannes født 1908 og nestemann født 1921 - det er jo ikke umulig at det er korrekt, men likevel litt pussig. Med forbehold om at bokverket nevnt i #1 er korrekt på dette punktet.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

???

Kvalsund (1983-inndeling)

GNR 14
Bnr 48 Laheim Matrnr 458 Hammerfest sorenskriveri panteregister 9

 

Finnmark fylke, Hammerfest, Sørøysund, Kvalsund i Hammerfest, Panteregister nr. 9, Realregisterside, Side 168
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080508671404 
 

Endret av Grethe Flood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#6 Tusen takk for godt søketips og for funn gjengitt i #5 og #6. Jeg har foreløbig laget en oppsummering av slektsnavnet på Slektshistoriewiki i følgende artikkel:

 

https://www.genealogi.no/wiki/index.php/Laheim-slekter

 

Så får vi se hvor langt vi kan komme med å finne flere detaljer om Erling og foreldrene. Finnmark synes å være mer utfordrende slektsforskningsmessig enn det jeg er vant med fra andre deler av Norge, er det en erfaring som andre deler?

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår mann i 1945? Kan Magnhild ha dødd før 1945 (eller skilt) og Erling flyttet tilbake til Skjervøy eller Tromsø?

 

Tromsø 21.06.1945:

 

 

Capture.JPG.e8cfc77d3be570203460e79f537a7bf5.JPG

 

 

 

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#8. Tja ... jeg så jo denne lysningen i går kveld, men jeg antok at det dreide seg om en annen Erling Johannes. Men absolutt verdt å sjekke opp, så takk skal du ha.

 

Må for ordens skyld legge til at Erlings kone her Magnhild, mens moren kaltes Magda. Men forstod jo hva du mente.

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig at denne Erling som gifter seg i Tromsø i 1945 er feil person, men det er et par forhold som gjør at han er en interessant kandidat:

 

1. Referansen til Skjervøy

 

2. Dersom det er korrekt at faren Nikolai døde i 1944 kan det tenkes at Erling flyttet fra Stallogargo like etterpå for å slå seg ned en annen plass

 

3. Erling i 1945 er maskinist, mens Erling i 1936 (adresseboken) er fisker. Jeg vil tro at mange fiskere var flinke maskinister. Yrkesmessig er det ikke så stor avstand her (kanskje spesielt i Tromsø/Finnmark)

 

4. Det er ingen som finner livstegn etter Erling i Finnmark etter 1936. Kan bety at han på et tidspunkt flyttet?

 

Bare noen refleksjoner dette 🙂

 

Endret av Frank Marton Pedersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutes ago, Frank Marton Pedersen said:

Vår mann i 1945? Kan Magnhild ha dødd før 1945 (eller skilt) og Erling flyttet tilbake til Skjervøy eller Tromsø?

 

Tromsø 21.06.1945:

 

 

Capture.JPG.e8cfc77d3be570203460e79f537a7bf5.JPG

 

 

 

 

Det er feil Erling dette:

 

https://www.nb.no/items/05e764825c51f9f27c9c5acbed0e9421?page=13&searchText="erling johannes johansen"~3

 

 

 

 

 

Endret av Frank Marton Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frank Marton Pedersen skrev:

Takk! Den første virker interessant. I forbindelse med 70-årsdagen hans står det at han er født i Honningsvåg. Må sjekke det ut. Begriper ikke at jeg ikke fant dette i går selv ....

 

https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digavis_arbeiderbladetoslo_null_null_19581222_70_297_1

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Her er Erling! Kaller seg merkelig nok Erling Johan og ikke Erling Johannes, men han er gravlagt på Alfaset i Oslo sammen med Magnhild Karoline.

 

https://www.begravdeioslo.no/maler/grav/grave_id/22832

 

Også bror Aksel Torbjørn og søster Mary Nikoline med ektefeller er gravlagt på Alfaset.

 

Jeg tror fortsatt at Erling Johan er den samme som kalte seg Erling Johansen Laheim i 1936, får se om det er mulig å finne ut av det.

 

Venter med å oppdatere Slektshistoriewiki-artikkelen til i morgen eller i helgen, har litt for trøtte øyne nå ...

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Dag T. Hoelseth said:

Jepp! Her er Erling! Kaller seg merkelig nok Erling Johan og ikke Erling Johannes, men han er gravlagt på Alfaset i Oslo sammen med Magnhild Karoline.

 

https://www.begravdeioslo.no/maler/grav/grave_id/22832

 

Også bror Aksel Torbjørn og søster Mary Nikoline med ektefeller er gravlagt på Alfaset.

 

Jeg tror fortsatt at Erling Johan er den samme som kalte seg Erling Johansen Laheim i 1936, får se om det er mulig å finne ut av det.

 

Venter med å oppdatere Slektshistoriewiki-artikkelen til i morgen eller i helgen, har litt for trøtte øyne nå ...

 

DTH

 

Flott! Ellers er Erling Johannes Johansen litt tyngre å si enn Erling Johan Johansen. Erling Johan flyter bedre, kan være dette som er forklaringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor jeg ikke fant Erling tirsdag kveld, men jeg må ha lest meg blind. Kjekt med flere øyne! Nå skal jeg bestille dokumentene for navnebevillingen til Oscar Larsen fra Nedre Eiker slik at vi (forhåpentligvis) får en forklaring på navnet.

 

DTH

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppsummering av hva jeg har forsøkt å finne ut av siden sist. Når det gjelder Johansen/Laheim-familien fra Stallogargo, så har jeg oppdatert artikkelen Laheim-slekter i Slektshistoriewiki med dødsårene til Erling Johan (Johannes) Johansen og kona Magnhild. Jeg har også moderert påstanden om at Erling mest sannsynlig var identisk med "Laheim, Erling Johansen, fisker" fordi det ser ut til å være minst én Erling Johansen til i Stallogargo i omtrent samme tidsrom, jf. bl.a. søk på "Johansen Stallogargo" i Nettbiblioteket. Det finnes tilogmed en Nikolai Johansen til, jf. lensmannens dødsfallsprotokoll fra 1933 (da dennes far døde). I det hele tatt var det mange som het Johansen i Stallogargo på den tiden.

 

Jeg har trålet gjennom lensmannens dødsprotokoller for å finne Erlings mor Magdalena Vilhelmines dødsdato, men fra midten av 1934 er protokollen klausulert. Det påstås i Norges slektsleksikon: Finnmark fylke: Kvalsund kommune, s. 756, familie 1685 at Nikolai Isak Johansen døde i 1944, så jeg har sendt inn en forespørsel om oppslag på dette. Men hvis han døde etter evakueringen i 1944 kan han jo være registrert lenger sørover for alt jeg vet. Jeg har også bestilt boken "Krigsseileren fra Stallogargo", som omhandler Erlings yngre bror, for å se om jeg kan finne noen ledetråder der. Den yngre broren ble for øvrig intervjuet under 8. mai-programmet på NRK fredag kveld.

 

For ordens skyld, her er vielsen til Nikolai Isak/Isak Nikolai og Magdalena Vilhelmine:

 

SATØ, Måsøy sokneprestkontor, H/Ha/L0008kirke: Ministerialbok nr. 8, 1900-1910, s. 145, nr. 10

https://www.digitalarkivet.no/kb20060504070550

 

Det med "Intet samfund" kan forklare at det er utfordrende å finne spor av familien i de vanlige protokollene?

 

For øvrig så gikk jeg tur langs Alnaelva i går fra Grorud og nedover, og da vi tok et lite stopp på en benk i Alfaset gravlund, som vi måtte passere, oppdaget jeg at jeg bare var et par felt unna Erling J. og Magnhild Karoline Johansens grav, så da fikk jeg tatt bilde av den. Gravene til søsknene Aksel Torbjørn og Mary Nikoline får jeg se senere.

 

Ja, jeg vet jo at en annen mulighet vil være å kontakte medlemmer av Johansen-familien for å få flere detaljer, men jeg liker å prøve tilgjengelige skriftlige kilder først - det er jo litt av moroa med slektsforskningen - og for Slektshistorieweiki vil jeg jo helst ha etterprøvbare skriftlige kilder. Men jeg skal ikke utelukke at jeg går veien om familien etter hvert.

 

Jeg har også begynt å gå igjennom kirkebøker for å se om det var andre barn av Nikolai Isak og Magdalena Vilhelmine mellom 1908 (Erling) og 1919 (Mary Nikoline), men ettersom familien ser ut til å ha flyttet på seg før de "landet" i Stallogargo må jeg tråle gjennom flere kirkebøker først.

 

Når det gjelder den andre Laheim-slekten - Oscar Larsen (1902-1990) fra Mjøndalen i Nedre Eiker tok slektsnavnet Laheim i 1945 - så har jeg bestilt dokumentene for navnebevillingen, men på grunn  av koronasituasjonen må jeg jo antakelig vente en stund, og det har jeg full forståelse for. Det er jo ikke akkurat noen hastesak heller. Men når jeg får dokumentene så vil jeg dele artikkelen Laheim-slekter i to med én Laheim-artikkel for hver slekt.

 

DTH

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har nå oppdatert artikkelen Laheim-slekter i Slektshistoriewiki, bl.a. med opplysninger om Erlings foreldre og deres dødsår. Moren Magdalene Johansen fant jeg i Gravminner, hun ligger gravlagt på Nesodden kirkegård, og dødsfallet er også bekreftet ved dødsannonsen i Akershus Amtstidende (se fotnotene i artikkelen). 

 

Når det gjelder Isak Nikolai Johansens dødsår, så stemmer nok 1944, jf. opplysninger gitt i boken Krigsseileren fra Stallogargo, hvor det fortelles at han døde like før evakueringen fra indre Kvaløy. Evakueringen fant sted høsten 1944 (noen som kan tidfeste dette nærmere?). Statsarkivet i Tromsø har dog ikke funnet dødsfallet registrert verken i dødsfallsprotokoll for Lensmannen i Kvalsund og Sørøysund i 1944 samt dødsfallsprotokoll for Hammerfest sorenskriver i 1944. Hvilke kilder må jeg nå sjekke for å finne dødsdatoen, mon tro?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå mottatt navnebevillingen for Oscar Larsen, opprinnelig fra Mjøndalen i Nedre Eiker, og har dermed delt opp artikkelen Laheim-slekter i Slektshistoriewiki i to nye artikler.

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg grubler litt over Laheim-slekten igjen etter at folketellingen for Kvalsund ble lagt inn i Digitalarkivet. I seddelen for Erling Johannes Johansen (gikk senere under navnet Erling Johan Johansen) står han oppført som "norsk-lappisk" (https://www.digitalarkivet.no/fs10151708892105). Det er vel ikke så overraskende. Men jeg henger meg opp i strekene under "norsk-lappisk" - én strek under "norsk" og to streker under "lappisk". Betyr disse strekene noe? Søsteren Mary har samme strekfordeling, mens moren har kun én strek under hver del (https://www.digitalarkivet.no/fs10151708892103). Faren Isak på sin side er registrert som lappisk-kvensk (https://www.digitalarkivet.no/fs10151708892101). Kun én strek under hver del der også. Alt dette er jo fascinerende lesning. Men akkurat nå er det altså strekene jeg grubler på. Noen som kjenner til ev. betydning?

 

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.