Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av skifte etter Poul Larsson Kraaen


Solveig Bjørlykhaug Hånes
 Del

Recommended Posts

Jeg kan prøve å hjelpe med noen navn, men er ikke dyktig nok til å få med stort mer. Skifteforretningen ble påbegynt 25.05.1812. Poul Larsen Kraaen etterlot seg en enke Johanne Pedersdatter. Hennes laugverge var Hans Christoffersen, Kraaen. Poul Larsen etterlot seg også en sønn på 13 år, Petter Paulsen. Jeg synes  det står noe om "af det første Ægteskab avlede" ... "Anne Paulsdatter".. "34 aar gl." men jeg er ikke helt sikker på at patronymet er riktig. Ut fra sammenhengen ville det imidlertid være rimelig å tro at det er Pouls datter det er snakk om, ikke den første konen. 

En Lars Larsen er nevnt, det kan være en bror av Poul Larsen. 

Summen 38-3-19 (daler-ort-skilling) var boets verdi før gjeld og omkostninger til skifteretten. Det er listet opp 11 gjenstander eller enheter.  En av gjenstandene var alene verdt 20 daler, jeg leser det som en "Baad", altså båt. Det fantes jernfang verdt 1-4-0. Ellers tror jeg det står "1 spinde Rok..." verdt 0-3-8. Resten skal jeg ikke prøve meg på.

Gjelden var på 18 daler (10 av dem var til utlegg enken hadde hatt).

Gebyrer til skifteretten var 9-3-1 1/3.

Jeg klarer ikke å tyde hvordan boets overskudd ble fordelt mellom arvingene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyding av skifte etter Poul Larsson Kraaen.

Kan noken hjelpe med dette?

 

Skifte etter Poul Larsen, Larsgården, Urvik kraaen, 25/5-1812, 3A 09, side 794b. https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000781453

https://media.digitalarkivet.no/view/24599/162

 

Er det noken som kan tyde noke meir?

 

Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kva er det spesielt du lurer på?

Teksta, iallfall med denne skanninga, er nesten uleseleg.... (men det har du observert).

 

avdøde, enkje, lagverje og son les eg sånn Inger gjer det.

 

skiftet er mellom enkja "og paa den 2den side den afdødes af det første Æg

teskab avlede Barn og Datter ved navn Anne Paulsdatter

34 aar gl fraværende og vides ikke hvor hun opholder sig

for hende blev andsadt til Formynder Lars Larsen"

 

gjenstanden til 20 rd les eg som

"1 Røgstue med hos(?)bygget Sval og 1 liden Kaad(??) i  Stuen(?) ....?? ....

alt under et Tag"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å få vite mest mulig 🙂 

Står vel Petter Paulsen 13 år, han er min direkte ane. Men står det noke om hans yngre søsken Stener og Lars?

Interessant det som står om "Datter ved navn Anne Paulsdatter

34 aar gl fraværende og vides ikke hvor hun opholder sig". Eg visste ikkje om henne.

Eg visste at Paul Larsen var enkemann då han gifta seg i 1795 med ho som blei mor til Peter, men veit ikkje kvar han kom frå og kven han var gift med.

Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kan ikkje sjå at det er nemnt fleire born enn Anne og Peter.  Etter Peter og formyndaren ("Mogens(?) Jørgensen Gaasholm", trur eg)

kjem vurderingsmennene og så buopprekninga, drøfting av fordringar/gjeld, og så fordeling på kreditorane.

Namn på mor til Anne er ikkje nemnt heller.

Anne sin formyndar kan ha etternamn "Kipperviig".

 

men... buet er fallitt, så det vart ingen arv å fordele. Då tok ein det ikkje alltid så nøye med å føre opp alle arvingane.

Dette skiftet kan ikkje utelukke at avdøde hadde fleire born.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Anne sin formyndar kan ha etternamn "Kipperviig"

 

Det lyder rimelig. Det fantes ikke noen Lars Larsen i Kippervig i FT 1801, men det fantes en snekker Lars Larsen i Kippervig gade i Ålesund,. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037370011067 Jeg kan imidlertid ikke lese krusedullene først på siden etter det antatte Kipperviig som gade. Og det var mange Lars Larsen som kunne ha flyttet på seg mellom FT 1801 og skiftet. Hele 9,128 i Møre og Romsdal... skjønt noen av dem ville være for unge, og andre ha dødd i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vere Magnus, ja.

 

Slutten av "Kipper..." er uklar. Det kan også vere "-berg"; stemmer mindre med "-holm"

 

Det er Kipervik både i Ålesund og på Sula.

Kipervik/Kiperberg og Gåsholm er i nærområdet til Kråa (nord på Sula, nordsida av Fyllingsvågen). Det er rimeleg om formyndarane var frå dei næraste gardane.

I Sula-soga (b.4 s. 223, under Kipperberget 2-2) er det nemnt ein Lars Larsson på Karlgarden frå 1808.

Karlgarden er gnr. 102, Kippervika gnr. 104 men begge er samla under "Kipperberget" i Sula-soga. I 1813 var dei plassar under Vågneset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant 🙂 

Sonen Lars, f 1796, er ikkje med på 1801-teljinga, så spørs om han levde opp.

Har funne ut at sonen Stener Martinus, f 1800, døde berre fem år gml.  

Kan ikkje finne att tippen min, døpt Peter Antonius Andreas (f 1798), i 1815-teljinga. 

Men det får eg heller legge ut på ei anna side.

Mvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.