Gå til innhold
Arkivverket

Eskil Olsen Solset, f: 1690, Gausdal sitt ekteskap med Anne Mikkelsdtr Kinn, f: 1699, Torpa


Fam. Elton Myhrby
 Del

Recommended Posts

Jeg har i lengre tid forsøkt å finne noe som kan bekrefte om Eskil Olsen Solset fra Gausdal, født ca 1690 er den samme som Askil Olsen Aspesletten 

 

Det jeg trenger hjelp til er å finne ekteskapet hans med Anne Mikkelsdatter fra Kinn, født 1699. Dette kan være inngått i Gausdal rundt 1722, de får sitt første barn dette året.

Barna finnes i kirkebøker for Gausdal med ulike etternavn/gårdsnavn på far.

Ole 1722, Marit 1723, Mikkel 1725, Magnhild 1727, Gudmund 1729, Gudbjørg 1730, Mogens 1734, Gjerturd 1735

 

I 1737 kjøper Askild gården Granngard på Dokka av svoger Hovel Mikkelsen. På gården finner man Askil med alle barna som er døpt med forskjellige etternavn i Gausdal med fars navn Eskil.

Dette bør jo bekrefte at Eskil og Askil er samme person?

 

i 1738 får de datteren Kirsti som dør året senere.

Endret av Fam. Elton Myhrby
Konen heter Mikkelsdatter, ikke olsdatter som jeg noterte først
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok samme person. Navnene Eskild og Askild er samme navn, men formene går litt om hverandre, også i kilder for Gausdal, men "Eskil(d)" er vanligst der. På Nord-Vestlandet (Romsdalen) er formen Askild den vanlige, og det er mange med navnet der. Kanskje har navnet kommet derfra en gang, for det er ikke noe vanlig i navn i Gausdal. Jeg vet om to opphavspersoner til navnet i Gausdal, den ene er Eskild Engebretsen Søndre Solset f. ca. 1611, som nok "din" Eskilds bestefar; den andre er Eskild Torgersen Øvre Sønstegård (ca. 1649-1725).

 

Ifølge "Norsk personnamnleksikon" er Eskil dansk og svensk form av Askjell (Askild). Eskil finnes i norske kilder fra 1300-t. og fremover, men de mener det for det meste bare er en skrivemåte for norsk Askjell.

 

Men er du sikker på at kona var en Olsdatter? 21/5 1721 trolovet Eskild Olsen "Ofre"(?) seg med Anne Michelsd. De giftet seg 19/6 (s. 141) https://media.digitalarkivet.no/view/9281/143 . - Jeg ser at de fikk en sønn Mikkel i 1725 som kan være oppkalt etter hennes far.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett, det er Anne Mikkelsdatter fra kinn han giftet seg med, det er også det navnet jeg har på henne i notatene mine. Vet ikke hvorfor jeg plutselig kalt henne Olsdatter. Kan være fordi Ole, Mikkel og Askil er navn som går hyppig igjen i denne grenen. 

Imponert over at du klarte å tyde disse kråketærne, og utrolig glad for at jeg endelig har en solid bekreftelse på at jeg har klart å nøste sammen riktig. Ja utifra hva jeg har klart å nøste opp er Eskild Engebretsen Solset, min Eskil sin bestefar. Når han flytter til Dokka blir navnet senere omtalt som Askild. Tusen takk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.