Gå til innhold
Arkivverket

Planer for skanning av flere domsprotokoller og fangeprotokoller?


Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

I en fangeprotokoll fra Botsfengslet har jeg funnet en bror av en ane av meg, som satt fengslet etter en bytingsdom fra 1883. Bytingsprotokollene for Kristiania er ikke skannet. Skanningene av disse og andre domsprotokoller synes å stanse rundt 1815. Er det noen planer om å skanne flere? I fangeprotokollen er det henvist til personer ("vitne" nr. så og så) som ellers ikke er oppgitt ved navn. Dersom domsprotokollene hadde vært tilgjengelige, ville det vært mulig å se hvem dette var.

 

Jeg lurer også på om det finnes planer om å skanne ytterligere domsprotokoller, evt. også fotoalbum, utover de som til nå finnes utlagt. Jeg er konkret interessert i en sak fra 1930, som jeg har blitt kjent med via Aftenpostens arkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ikke ut til at det blir noen planmessig skanning av denne typen arkivmateriale med det første. Faste skanningsressurser i Arkivverket er nå så å si utelukkende rettet mot skanning av hovedregisterkort i folkeregisterarkivene.

 

Når jeg skriver ingen "planmessig skanning", er det fordi jeg ikke tør utelukke at enkeltprotokoller kan bli skanna for formidlings- eller saksbehandlingsformål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Faste skanningsressurser i Arkivverket er nå så å si utelukkende rettet mot skanning av hovedregisterkort i folkeregisterarkivene.

 

Vil det vere 100 år klausul på desse, eller vil noko av det som er nyare bli opna opp?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Vil det vere 100 år klausul på desse, eller vil noko av det som er nyare bli opna opp?

 

Ja, det vil være 100 års klausul på Internett. Det aller meste har også 100 års klausul for lesesalsbruk, da det vil forekomme taushetsbelagte opplysninger i materialet.

Det er viktig å være klar over at kortenes datering gjelder tidspunktet hvor de har blitt arkivert, som regel i forbindelse med at hovedpersonen på kortet er død eller har flyttet vekk fra kommunen. Etter arkivering skal kortene ikke ha blitt påført ytterligere opplysninger, så vidt jeg har forstått. Men kortene vil også kunne inneholde opplysninger om ektefeller og barn, og derfor omfattes selv kort som er arkivert som følge av dødsfall på 1920-tallet av 100 års klausul.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan det meste er klausulert lurer eg litt på kva som er årsaka til at ein prioriterer å bruke skanningsressursane på dette. Har dette med Historisk befolkningsregister å gjere?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Sidan det meste er klausulert lurer eg litt på kva som er årsaka til at ein prioriterer å bruke skanningsressursane på dette. Har dette med Historisk befolkningsregister å gjere?

 

Det vil forenkle og effektivisere saksbehandling på tvers av Arkivverkets tjenestesteder (statsarkivene). Saksbehandlerne har ofte bruk for å slå opp i hovedregisterkortene for å finne opplysninger som kan bidra til å identifisere personer i andre kilder. Dernest vil andre offentlige etater kunne få tilgang til hovedregisterkortene, slik at de kan betjene seg selv, noe som vil redusere saksbehandlinga i Arkivverket og forkorte saksbehandlingstida i andre offentlige etater. HBR-prosjektet har også fattet interesse for hovedregisterkortene og håper å kunne utnytte dem. Andre aspekter er å unngå ytterligere slitasje på arkivmaterialet (mye av det eldste er svært slitt) og å oppnå mer komprimert lagring, som kan frigjøre plass i magasinene. Og endelig vil jo også hovedregisterkortene over tid bli fritt tilgjengelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.