Gå til innhold
Arkivverket

Hvor er passasjerlisten og evt. boarder crossing til Agnete Evensdatter og Johannes Mikkelsen og deres barn som utvandret til Amerika ?


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei ...Agnete Haagensdatter  og ektemann Johannes Mikkelsen , født henholdsvis i desember i 1827 ved Nordbergseie på Ring på Brøttum i Ringsaker , og den 30 mai 1823 ved Haagenåsen i Ringsaker. Paret vies i Ringsaker i November 1847 .

 

Paret emigrerer fra Christiania den 31 mars 1882   https://www.digitalarkivet.no/search/3/100098?fornavn=&etternavn=&kjonn=&bosted=&fodestad=&fodselsdato=&fodselsaar=&alder=&stilling_stand=&familiestilling=&utreisedato=1882-03-31&reisemal=rotsay&ankomstdato=&linje=&skip=&agent=&pass=&nytt_yrke=&aarsak=&utreisehavn=&ekspdato=&kontraktdato=&herred=&fogderi=&prgjeldmed skipet Angelo til Hull i England . Deres destinasjon er Rotsay i Minnesota . Jeg finner paret og deres 4 barn i emigrantprotokollen fra Oslo politidistrikt https://www.digitalarkivet.no/em20110222640810 

 

Ved søk og leting  i Norway Heritage så ser det ut som at SS Angelo kun gikk til Hull i England eller Glasgow www.norwayheritage.com/p_route.asp?ro=W21   hvis så er tilfelle må de jo da ha gått ombord i et annet korresponderende skip enten i Hull eller Liverpool for deretter å sette kursen mot Amerika . 

 

Siden Agnete sine brødre ; Even Haagensen og Johannes Haagensen , begge to reiste til Amerika via Quebec i Canada så er jo muligheten for at Agnete Haagensdatter og ektemann Johannes Mikkelsen gjorde det samme . Alle 3 søsknene ; Even , Johannes og Agnete Haagensen slo seg ned i Pelican Rapids i Otter Tail County i Minnesota .

 

Etter gjentatte søk i  søkeverktøyet til skipslister via Quebec i Canada https://www.bac-lac.gc.ca/eng/discover/immigration/immigration-records/passenger-lists/passenger-lists-1865-1922/Pages/search.aspx  så finner jeg ikke paret og deres 4 barn Bernt 18 år – Karen 15 år  – Johannes 11 år , Anne 8 år . 

 

Er det mulig å finne ut hvordan de kom seg fra England og med hvilket skip for så å finne dem i passasjerlister ? 

 

Er det mulig hvis de reiste via Quebec i Canada å finne dem i boarder crossing lister ? 

 

På forhånd tusen hjertelig takk for gode svar og innspill 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten fugl i Amerika sang i mitt øre at , jeg siterer ; 

 

Johannes and his wife Agnethe came to America in April of 1882. With them were thier children, Bernt, Karen, Johannes, Anne, Hans and his wife Antonette, Johanna, Clara and Anna. They sailed on the ship Angelo from Oslo to Liverpool. England. From there they sailed on the ship Nestorian to America.

 

Men hvis man går inn og ser på avganger og ankomster til Nestorian på Norwegian Heritage sine sider http://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=nesto så er det ingen ankomster som passer med avgangen deres med Angelo fra Oslo den 31 mars 1882 til Glasgow . Kan det være at noen ankomster rundt dette tidspunktet ikke er tatt med på denne siden . 

 

Går det an å finne ut noe her ?  

 

På forhånd tusen takk for gode svar og innspill 

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da løfter jeg denne jeg i håp om at noen kan hjelpe meg å finne Johannes Mikkelsen og Agnethe Evensdatter sin utreise fra England ,, og med hvilket skip og med hvilken destinasjon . Jeg tror det må være New York . I # 2 refererer jeg til ad de reiste med skipet Nestorian til Quebec i Canada , men dette kan ikke stemme da jeg kun finner en ankomst for Nestorian i Quebec i september 1882 , og paret reiser fra Oslo 31 mars 1882 - så dette med Nestorian stemmer ikke . Se forøvrig detaljer om paret i min post # 1 .

 

Her er listen over korresponderende skip fra Hull i England i følge Norway Heritage , de har ikke linker som virker , men adressen er korrekt . norwayheritage.com/t_corresp.asp?id=1271 

 

Går det an å finne parets ankomst i Amerika på Family Search for eksempel , samt passasjerliste , og hvilken båt de reiste med ?

 

På forhånd tusen takk for gnistrende flott hjelp igjen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fant jeg Agnethe Haagensdatter og ektemann Johannes Mikkelsen , deres barn  i emigrantprotokollen https://www.digitalarkivet.no/em20110222640810 sønnen Hans Johannesen og hustru Antonette , og deres barn  reiser med samme skip men som egen gruppe . 

 

Da gjenstår bare å finne skipet som brakte dem til Amerika fra  England , håper noen klarer å hjelpe meg med dette , på forhånd tusen takk 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Massachusetts, Index to Boston Passenger Lists, 1848-1891https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QV51-2PPY

Name: Johannes Mikkleson
Event Type: Immigration
Event Date: 1882
Event Place: Boston, Suffolk, Massachusetts, United States
Gender: Male
Age: 50
Birth Year (Estimated): 1832
Birthplace: Norway
Ship Name: Nestorlan

JOh Mik.jpg

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fantastisk Egil ,der var de ...tusen hjertelig takk . Solfylt hilsen til deg fra Trøndelag 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.