Gå til innhold
Arkivverket

Anne Margrethe Castensdatter, jeg greier ikke å finne hennes død i kirkebøkene


Nina Fostås Bråthen
 Del

Recommended Posts

7 minutter siden, Nina Fostås Bråthen skrev:

Jeg finner denne linken, men finner ikke dette igjen i noen av kirkebøkene. Er det noen som har noe tips til meg? Lurte på om det står hvem som "arver" henne, og da vil ev få bekreftet om det er "min Anne Margrete" https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000002429994

 

Det står at begravelsen finnes på s. 271 og har løpenummer 40 (blå sirkel):

 

1104506414_Skjermbilde2020-05-11kl_21_22_25.thumb.png.2ddbe9f331fa32298cfde3b6931df722.png

 

I dette tilfellet kan du klikke på "Skannet" (rød sirkel), og da kommer du til s. 271 og finner henne som nr. 40 nederst til høyre: https://www.digitalarkivet.no/kb20061016030622

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

 

Det står at begravelsen finnes på s. 271 og har løpenummer 40 (blå sirkel):

 

1104506414_Skjermbilde2020-05-11kl_21_22_25.thumb.png.2ddbe9f331fa32298cfde3b6931df722.png

 

I dette tilfellet kan du klikke på "Skannet" (rød sirkel), og da kommer du til s. 271 og finner henne som nr. 40 nederst til høyre: https://www.digitalarkivet.no/kb20061016030622

 

Tusen masse takk for hjelpen, da er det rett dame, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en detalj i kirkeboka som ikke er med i transkripsjonen. Det står at den avdøde var hattem[ager] Møllers Enke.

 

Ved rein slump har jeg vært borti denne kvinnen før. Hun ble gift 5. februar 1791 i Larvik med enkemann og hattemakersvenn Jørgen Müller (også kjent som Jørgen Møller). Ekteparet døpte sønnen Carl Christian 4. oktober 1791 i Larvik, dattera Rønnaug 31. januar 1793 i Vår Frelsers kirke i Kristiania, dattera Katrine Maria 1. januar 1795 i Glemmen, og sønnen Kristen 15. januar 1797 i Glemmen. Hattemaker Jørgen Møller døde 1798, 40 år gammel, og ble gravlagt 14. januar i Glemmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Det er en detalj i kirkeboka som ikke er med i transkripsjonen. Det står at den avdøde var hattem[ager] Møllers Enke.

 

Ved rein slump har jeg vært borti denne kvinnen før. Hun ble gift 5. februar 1791 i Larvik med enkemann og hattemakersvenn Jørgen Müller (også kjent som Jørgen Møller). Ekteparet døpte sønnen Carl Christian 4. oktober 1791 i Larvik, dattera Rønnaug 31. januar 1793 i Vår Frelsers kirke i Kristiania, dattera Katrine Maria 1. januar 1795 i Glemmen, og sønnen Kristen 15. januar 1797 i Glemmen. Hattemaker Jørgen Møller døde 1798, 40 år gammel, og ble gravlagt 14. januar i Glemmen.

Ja, det er samme dame, men har ikke før nå funnet dødsdatoen og hvor hun ble begravet. Det står jo også i kirkeboka at dun er enke etter Mølleren, og da må det være rett tenker jeg. men jeg hadde også håpet på at det var noe ledetråd der til hvor hun er fra, kan ikke finne henne i Larvik noe sted før ekteskapet med Jørgen. og det som står i kirkeboka ved dødsfallet greier jeg ikke helt å tyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.