Gå til innhold
Arkivverket

Hvilket år var Hans Henrik Angell født? Hvordan forstå teksten i skiftet etter moren?


Nils Aksel Horvei
 Del

Recommended Posts

I det gamle forum ser jeg at Berit Knudsen skrev:

 

Jeg er noe usikker på hva "f.1724 (23/12 1734)" betyr, men i skiftet etter hans mor Ragne Jochumsdaatter 10. oktober 1736 heter det om ektemannen, Hans Angell: "for efter hans forlangende af mig, at tage hans og sin i aaret 1734 den 9 Juuni afdøde salig kiereste Madame Ragne Jochumsdatter, deres fellets Boe under Registrering og Vurdring og samme at skifte og Dele efter Loven, ....... 2et Deres Søn Hans Angel som Faderen Sgnr Angel sagd er i sit 12te Aar siden den 16de augusti nestleeden ...."

 

SAKO, Larvik byfogd, H/Hb/Hba/L0008: Skifteprotokoll., 1736-1742, s. 2b-3a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081222350005

 

Så var han født 16 august 1725 (fylte 11 år 16. august 1736) eller 1723 (fylte 11 år 16. august 1734)? Eller skal teksten tolkes annerledes?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår "nestleeden" som "forrige" eller "som var", og mener at sønnen Hans den 10. oktober 1736 allerede var 12 år, noe han ble 16. august to måneder tidligere.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Espen Tjernshaugen skrev:

Jeg forstår "nestleeden" som "forrige" eller "som var", og mener at sønnen Hans den 10. oktober 1736 allerede var 12 år, noe han ble 16. august to måneder tidligere.

Man er i siste første år den dag man blir født, så hvis han fra 16. august var i sitt 12te år, mener jeg bestemt at han fylte 11 den dagen.  Dette var den vanlige måte å oppgi alder på. Jeg er mer usikker på om NÅR dette ble sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke å forstå det annerledes enn at det blir sagt 10. oktober 1736. Fabricius skriver i "jeg-form" og forklarer hva som skjer denne dagen, og ordet "nestleeden" gir ikke mening to år tilbake til 1734.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.