Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter barnefar Hans Olsen fra Land i Oppland, antagelig født på 1790-tallet.


Lene Benedicte Lauritzen
 Del

Recommended Posts

Pauline Hansdatter ble født 1820 i Lier, Buskerud.

Mor het Anne Olsdatter og var fra Lier. Far het Hans Olsen og var fra Land i Oppland. 

Utover dette er det ikke noe kjent informasjon om Hans Olsen.

 

https://www.digitalarkivet.no/kb20061215610042

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000000514456

 

Jeg har kikket på 1801-tellingen for Land. Der er det intet mindre enn atten Hans Olsen som er estimert født mellom 1789 og 1799.

DIsse atten bodde på følgende gårder i 1801:

Askevig, Bardahlen, Edsbjug, Engelien,

Frøslie, Fuglerud, Holgerud,  Houg (to stk Hans Olsen på Houg),

Landaasen, Lien, Lier, Ourlund,

Røeberg, Schjager, Ullensager, Wiger og Øxne.

 

Spørsmålet mitt er derfor; kjenner du til noen av disse Hans Olsen og vet at de ikke har bodd og jobbet i Lier i Buskerud?  Eventuelt motsatt, at du vet at vedkommende har oppholdt seg i Lier.

Det vil være en enorm hjelp å stryke flest mulig som aktuelle kandidater. 

 

Jeg har tatt DNA test hos FamilyTree DNA. Så om noen her også har gjort det, og de finner mitt navn på trefflisten sin, så kanskje det kan være et spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎14‎.‎05‎.‎2020 den 17.48, Lene Benedicte Lauritzen skrev:

Jeg har tatt DNA test hos FamilyTree DNA. Så om noen her også har gjort det, og de finner mitt navn på trefflisten sin, så kanskje det kan være et spor.

 

Min far matcher deg og din bror(?), samt et par personer til som dere har felles. Det er imidlertid veldig lite DNA felles, så forbindelsen ligger nok svært langt tilbake i tid. Min far har slekt fra Land via Hadeland, men det er først på 1600-tallet. Men min far har mye slekt fra Lier også, mye nærmere i tid, så forbindelsen kan evt. like gjerne være derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

 

Min far matcher deg og din bror(?), samt et par personer til som dere har felles. Det er imidlertid veldig lite DNA felles, så forbindelsen ligger nok svært langt tilbake i tid. Min far har slekt fra Land via Hadeland, men det er først på 1600-tallet. Men min far har mye slekt fra Lier også, mye nærmere i tid, så forbindelsen kan evt. like gjerne være derfra.

Takk for svar. Ja, det kan se ut som det ligger veldig langt tilbake i tid. Men jeg skal kikke mer på det. Jeg har ikke de helt store forhåpningene om å finne ut av Hans Olsen-mysteriet, men det er lov å håpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.