Gå til innhold
Arkivverket

Helena Nilsdatter Bjorøy - født 1709 - hvem var far?


Siri Ravnanger
 Del

Recommended Posts

Jeg har fått meg en hyggelig, om enn krevende (u)vane: Som MyHeritage-bruker sjekker jeg alltid den informasjonen jeg finner på automagiske "treff" med kilder - f eks Digitalarkivet og kirkebøker. I noen grad ettergår jeg de kildene jeg finner oppgitt der, men ofte er disse blindspor og fører bare til andre treff. Så kan det være at man etablerer slektslinjer som er feil fordi man bare har lagret ut fra andres opplysninger - og det vil vi jo ikke.

 

En slik nøtt har jeg nå: I kirkebok Sund finner jeg vielse mellom nevnte Helena og Ola Gregoriussen Flesland. Dato 3 mai 1731. Kirkeboken inneholder ingen andre opplysninger omkring bryllupet. Så finner jeg at hennes far skal være Nils Rasmussen som dør på Søre Bjorøy i 1736, pg00000000863100 - muligvis den samme som sitter som lejlending ved Sjømilitært Manntall i 1701 -pc00000000593499. Fødselsdato avviker noe - men det var de ikke alltid så nøye på, ikke sikkert de visste den nøyaktig selv engang.

Jeg har lest meg sår i øynene på kirkebøker for å finne Helenas/Linas fødsel. Det er en ting. Den andre tingen er at Nils Rasmussen oppgis å være fra Sælen - og jeg finner ikke ham der. Har finlest bygdebok og kirkebøker, men ikke tale om. Finner en på Nore Sæle - Manger - som passer i alder og fonetikk pp00000000041855, men han er på hjemgården i 1704 og altså ikke på Bjorøy.

 

Må jeg merke Helena med "udokumentert opphav" i treet mitt, eller er det andre som er flinkere til å se sammenhenger her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av lenkene du legger ved, fungerer for oppslag. 

17 minutter siden, Siri Ravnanger skrev:

En slik nøtt har jeg nå: I kirkebok Sund finner jeg vielse mellom nevnte Helena og Ola Gregoriussen Flesland. Dato 3 mai 1731. Kirkeboken inneholder ingen andre opplysninger omkring bryllupet. Så finner jeg at hennes far skal være Nils Rasmussen som dør på Søre Bjorøy i 1736, pg00000000863100 -

 

1731:

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000000618547

Hordaland fylke, Sund, Austevoll, Møkster, Fjell i Sund, Ministerialbok nr. A 1 (1729-1740), Kronologisk liste 1731
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070521610467 
 

Dødsfallet 1736:

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000863100

 

25 minutter siden, Siri Ravnanger skrev:

Nils Rasmussen som dør på Søre Bjorøy i 1736, pg00000000863100 - muligvis den samme som sitter som lejlending ved Sjømilitært Manntall i 1701 -pc00000000593499.

 

Manntallet 1701:

https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000000593499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det er jo slik at de bevarte kirkebøkene for Sund først starter i 1729 dvs. vi kan ikke finne Helene Nilsdatter sin fødsel, men det faktum at hun står oppført med Søre Bjorøy ved giftermål og det faktum at Nils Rasmussen 2g. Martha Nilsdatter Mathopen. er busett på Søre Bjorøy og det faktum at Martha Nilsdatter sin mor heter Lene Jacobsdatter Mathopen, så indikerer dette svært sterkt at Helene Nilsdatter er Nils Rasmussen og Martha Nilsdatter sin datter dvs. en oppkalling av Martha sin mor.

 

Når det gjelder Nils Rasmussen så må han vært gift 2 ganger og at han må ha vært busett på Skeie i Fana i sitt første ekteskap. Navn på første kone ukjent.

Barn fra dette ekteskap er trolig. a. Ole Nilsen Tyssøy f. Skeie i Fana b. Martha Nilsdatter Skeie g. Erik Pedersen f. Jevndal? Busett på Midttun c. Rasmus Nilsen Skeie.

 

Når det gjelder Nils Rasmussen Søre Bjorøy sitt opphav fra Sælen i Fana, så knytter vel dette seg til at Nils Rasmussen er forlover til Martha Rasmusdatter Sælen sin datter Martha Mikkelsdatter Sælen. Foreldre: Rasmus Olsen Sælen g. Siri indikerer jo også dette i forhold til at Nils Rasmussen har en sønn Ole og en datter Siri.  

 

OS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Grethe Flood som tok bryet med å finne link til kirkeboksidene - jeg innser med årene at jeg er teknisk utviklingshemmet, men dette bør jeg kunne lære meg. Takk for hjelpen - du er en knupp 🙂

Takk også til Oddvar Søreide som har fått meg til å forstå at man av og til må heve blikket litt - løsningen er ikke nødvendigvis akkurat der man leter. Det skal jeg ta med meg videre. 

Og så viser dere begge to hvorfor dette forumet er så viktig! Slektsforsking er ikke nødvendigvis et enkeltmannsforetak - man behøver en landsby å støtte seg på innimellom 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.