Gå til innhold
Arkivverket

Anne Olsdatter (født 1865 i Kvam i Nord-Fron) - hvor tar hun veien?


Inge Flatmoen
 Del

Recommended Posts

Anne Olsdatter Klevstadberget (født 24. desember 1865) i Kvam i Nord-Fron kommune, nå Innlandet, er litt av en nøtt. 

 

Hun er i live i 1875, ved folketellingen. I 1884 står hun konfirmant ved Kvam kirke i Nord-Fron. Det er siste spor av henne. Finner henne ikke i Nord-Fron i 1891 og ikke i 1900. Jeg ser at en av brødrene hennes flyttet til Trøndelag. En annen bror fant seg kone i Møre og Romsdal. Kan hun ha flyttet til et av disse fylkene? Kan ikke se at hun er død i hjemkommunen etter 1884 i alle fall.

 

http://onshus.no/getperson.php?personID=I173736&tree=Ringebuslekter

 

Hilsen Inge Flatmoen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn lenke for andre hjelpere.

 

Dåpen til Anne.

Nr. 85

SAH, Nord-Fron prestekontor, Ministerialbok nr. 2, 1865-1883, s. 16
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070115640018

 

Konfirmasjonen til Anne i 1884. 

Nr. 1

SAH, Nord-Fron prestekontor, Ministerialbok nr. 3, 1884-1914, s. 100
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10040809116100

 

Ft 1875:  https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052090006345



 

 

Endret av Trude Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Inge Flatmoen skrev:

Jeg ser at en av brødrene hennes flyttet til Trøndelag. En annen bror fant seg kone i Møre og Romsdal.

 

Har du lenker til noe av dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant pige Anne Olsdatter Klevstadberget i Utflyttede fra Nord Fron. Ser ut til at hun flyttet til S(ør) Fron i 1900.

 

Står oppført som nr. 3 under 1901. Det var vel da det ble ført inn i boken.

 

SAH, Nord-Fron prestekontor, Ministerialbok nr. 3, 1884-1914, s. 211
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10040809116201
 

 

Endret av Trude Nilsen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trude Nilsen skrev:

 

Har du lenker til noe av dette?

Lenken ligger i startinnlegget. Alle hennes søsken med hustruer finnes der.

 

Inge 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Inge Flatmoen skrev:

Lenken ligger i startinnlegget.

Selvfølgelig. Jeg ble nok litt for ivrig og rask på tastaturet.  😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant at hun flyttet til Sør-Fron! Men finner henne ikke i folketellingene anno 1900 og 1910 i Sør-Fron heller. Mystisk dame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke funnet henne i folketellinger jeg heller. Ennå. Må ta høyde for at fødselsår/dato kan variere i kildene, men likevel.... Og ett eller annet sted burde hun jo være ved ft 1891 også.

Endret av Trude Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke umulig det heller nei. Men da skulle vi vel ha funnet henne i Utflyttede tidligere også. Jeg bladde i Utflyttede fra konfirmasjonen hennes i 1884 og frem til jeg fant henne i 1900/1901.

 

Endret av Trude Nilsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner henne ikke gravlagt i verken Nord-Fron eller Sør-Fron. Jeg finner henne ikke i folketellingene for verken 1900 eller 1910, selv om hun i følge kirkeboka flytter fra Nord-Fron til Sør-Fron i år 1900. Finner henne heller ikke som emigrert til USA. Mistenker at hun opererte under andre navn og at oppholdet i Sør-Fron ikke ble langvarig, men hvor tok hun veien? 

 

Teorien om at hun flyttet nærmere en bror i Sør-Trøndelag ble noe torpedert av denne flyttingen i 1900. Jeg har dog lett i folketellingene for kommuner i Sør-Trøndelag i 1900 og 1910, men ingen Anne. 

 

Føler meg rådvill og burde kanskje begrave mysteriet!?

 

Inge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Inge Flatmoen skrev:

Føler meg rådvill og burde kanskje begrave mysteriet!?

 

Å neida. Bare legge i mappen for litt vanskelig. 😉

 

Enig med deg om at hun kan ha flyttet videre. Kan hun være død senere på året 1900? Ft 1900 ble jo registrert 3. desember, så kanskje hun ikke rakk og bli med der. Kan hun ha giftet seg, og tatt mannens, eller et "plass-navn" til etternavn?

 

Jeg har bladd og bladd i kirkebøker for Sør-Fron men ikke funnet henne jeg heller. Men man kan jo lete seg "blind", så jeg skal kikke innom kirkebøkene igjen.

 

 

Endret av Trude Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.