Gå til innhold
Arkivverket

Pantobligajon med litt forvirring


Turid Fallet
 Del

Recommended Posts

Jeg holder på med ting fra 16- og 1700-tallet. 

Før bankene kom og lånte ut penger til folk, ble dette gjort privat. 

Utlåneren fikk som oftest pant i eiendom, selv om jeg har sett at husdyrene også kunne følge med.

 

Noch Loed for Retten Oplese Itt Pandte Breff VdSted aff hr: Effuind Baardøn, Sogne prest til Løchten Sogn

och Religions Proust offr hedemarckens prousti: Melder at haffue udj pandt Sat Ermelte Jørgen phillipsøn

Effter schreffne Sin Odels gaarder och Eiendom, Nemblig Thombt Beliggende I Brandeboe: som Aarligen

schylder med Bøxsell och herligehd 1 ½ schippd Biugmeell.

(hentet fra Ole Arild Vesthagens slektsoversikt)

 

Mitt spørsmål er:

Hvem låner ut penger

og hvem eier gården Thombt (Tomt) i Brandbu som vedkommende pantsetter?

 

Og generelt leser jeg veldig ofte at en pantobligasjon er fra noen til en annen.

Den som utsteder pantobligasjon, er det fra-personen? Er det han som har en gård han vil låne penger på og som han dermed pantsetter?

 

 

 

Endret av Turid Fallet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel å forstå slik at presten på Løten pantsetter til Jørgen Philipson (som var en meget aktiv eiendomsspekulant) garden Tomt i Brandbu.

Han har arvet eiendommen (odelsgård). Den som låner penger utsteder en obligasjon til den han låner fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er interessert i eiendommen Tomt, så har jeg lagret et dokument fra 10. mars 1716. Der selger Niels Ifversen på Tomt til Gunder Erichsen Giervigen et skippund tunge odelsgods i Tomt "som ieg tilforhandlet haver af Jon Pedersen Høg".

 

SAH, Hadeland, Land og Valdres sorenskriveri, H/Hb/L0005/0001: Pantebok nr. 5a, 1716-1727, s. 17
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20070202320413


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niels Ifversen (født ca. 1681 i Lunner, begravet 22. juni 1738 i Brandbu) var sønn av Ifuer Pedersen Flatla, død senest 1713, gift med Tore Nielsdatter, død senest 1705. Hennes opphav kjenner jeg ikke.

Niels Ifversen var gift med Alhed (Oletta) Jacobsdatter Behrenfeldt, født ca. 1677, begravet 18. april 1738 i Brandbu.

 

Her er notatene jeg har på Niels Ifversen:

Gbr på Tomt i Brandbu.

1709 reservedragon ved rittmester Treublers Compagnie.
Solgte 10. mars 1716 1 skp tunge i Tomt til Gunder Erichsen Giervigen.

Referanser:
SAH, Hadeland, Land og Valdres sorenskriveri, H/Hb/L0005/0001: Pantebok nr. 5a, 1716-1727, s. 17 (Tomt)
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20070202320413

SAH, Hadeland, Land og Valdres sorenskriveri, H/Hb/L0005/0001: Pantebok nr. 5a, 1716-1727, s. 66 (pantebrev til Christen Giefsen)
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20070202320462

SAH, Hadeland, Land og Valdres sorenskriveri, G/Gb/L0052: Tingbok, 1732-1735, s. 84b-85a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg20090406330378

SAH, Gran prestekontor, Ministerialbok nr. 2, 1732-1744, s. 203 (bgr)
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603830064

Randi Bjørkviks arkiv.
Lagesen: Ringerikske slegter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle opplysninger!

Jeg trodde kanskje han var sønn av en tidligere bruker (Iver  Paulsen), men det er han altså ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Per Morset skrev:

Det er vel å forstå slik at presten på Løten pantsetter til Jørgen Philipson (som var en meget aktiv eiendomsspekulant) garden Tomt i Brandbu.

Han har arvet eiendommen (odelsgård). Den som låner penger utsteder en obligasjon til den han låner fra.

 

Å sitte med en odelsgård er ikke alltid ensbetydende med at man har arvet den. Den kan ha blitt overtatt i et makeskifte, odel mot odel. Den kan også ha blitt innløst fra eiere som ikke hadde odelsrett, men f.eks. hadde kjøpt gården.

 

 Hovedregelen var likevel at odelsgods som oftest gikk i arv.

 

Mvh Are

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Turid Fallet skrev:

Jeg holder på med ting fra 16- og 1700-tallet. 

Før bankene kom og lånte ut penger til folk, ble dette gjort privat. 

Utlåneren fikk som oftest pant i eiendom, selv om jeg har sett at husdyrene også kunne følge med.

 

Noch Loed for Retten Oplese Itt Pandte Breff VdSted aff hr: Effuind Baardøn, Sogne prest til Løchten Sogn

och Religions Proust offr hedemarckens prousti: Melder at haffue udj pandt Sat Ermelte Jørgen phillipsøn

Effter schreffne Sin Odels gaarder och Eiendom, Nemblig Thombt Beliggende I Brandeboe: som Aarligen

schylder med Bøxsell och herligehd 1 ½ schippd Biugmeell.

(hentet fra Ole Arild Vesthagens slektsoversikt)

 

Mitt spørsmål er:

Hvem låner ut penger

og hvem eier gården Thombt (Tomt) i Brandbu som vedkommende pantsetter?

 

Og generelt leser jeg veldig ofte at en pantobligasjon er fra noen til en annen.

Den som utsteder pantobligasjon, er det fra-personen? Er det han som har en gård han vil låne penger på og som han dermed pantsetter?

 

 

Her burde det være en lenke til Vesthagens nettside, og/eller en entydig referanse til hvilken tingbok dette er hentet fra.

 

Morset har allerede forklart hovedtrekkene. Presten hadde utstedt et pantebrev på den eiendommene han stilte som sikkerhet for penger lånt. Sitatet ovenfor er for knapt idet pengebeløpet som var lånt ikke fremkommer. Kanskje var det ikke opplyst ved tinglysningen av pantebrevet, men da kunne det ha hjulpet med mer tekst fra selve tinglysningshandlingen. Jeg gjetter på at det er panthaveren, snarere enn pantsetteren, som har kommet i rette og villet tinglyse pantebrevet for å oppnå rettsvern for sin panterettighet. Mer kildetekst vil kunne avdekke dette.

 

Samtidig er det viktig å få frem at det vanlige var å få "brukelig pant", altså at den som overtok pantegodset ved obligasjon, også overtok retten til å oppebære landskylden (leieinntekten) av jorden som var blitt tilpantet. Dette fremkommer kanskje også i tingbokskreferatet.

 

Hva om vi kan få en lenke til den aktuelle nettsiden, eller rett og slett en nøyaktig referanse til hvilken tingbok og tingbokside teksten er hentet fra?

 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagmann Jørgen Phillipsen  var en bror av en av mine aner. Han finnes i mitt slektsnotat 5456-5157, se lenke på min nettside:

http://www.oavesthagen.no/Mine_aner.htm

 

I innlegg #11 nevnes Alhed Jacobsdatter Behrenfeldt, Hun finnes på side 251 i dette notatet. Hun datter av Dorthe Sophie Jensdtr. Ekeberg og Jacob Berendfeldt. Dorthe Sophie var datter av Anna Phillipsdtr., søsteren til lagmann Jørgen Phillipsen.

 

Min slektslinje går gjennom broren Niels Phillipsen som bodde på Tonning i Stryn og hans datter som kom til Bilden i Gran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.