Gå til innhold
Arkivverket

Tyding Sjøfartsrulle


Jan Henrik Klæboe
 Del

Recommended Posts

For mønstringen til 2570 Johan Olsen , lurer jeg på hva som står under Befarenhed og hva det ev betyr. Det står også at han er Overført fra Annotation Rulle: Er det Christiania??? nr 254 og er det noen som vet hvor jeg ev kan finne denne?

 

SAB, Innrulleringssjefen i Bergen, F/Fc/L0004: Sjøfartshovedrulle, nr. 2403 - 2984, 1871-1877, s. 84

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru10611710201087

Johan Olsen f. 2??/11 1839 i Nittedal. Christiania??  nr 254

Den Johan Olsen som jeg leter etter var maskinist på Dampskipet Thor av Bergen i 1869.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Befarenhet betyr grad av ‹utlærthet›. F.eks. «fullbefaren matros» = fullt utlært matros. Og siden det står et ett-tall foran «befd» går jeg ut fra at han er fullbefaren. I motsetning til mannen over som er «0 befd.» Og ja, det er Christiania. Men annotasjonsrulle nr. 254 finner jeg ikke. I digitalarkivet. De har seks stk. Slo for sikkerhets skyld opp patent 254, men det var en svenske – Johan Nilsen. Så da må du sannsynligvis på Statsarkivet I Oslo.

 

Mvh

 

EDIT: så at det var to ruller som inneholdt et patent 254, men dette patentet var heller ikke det rette.

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Dette spørsmålet er muligens ‹upassende› i dette forumet (slike hører nok til i brukerforumet) men likevel: Kan jeg spørre om hvor du har funnet opplysningen[e] om maskinisten på «Thor» i -69?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint for min del. I en dåp i Bergen i 1869 er ungkar Maskinist på dampskipet Thor , Johan Olsen oppført som barnefar. 

 

Mvh

Jan Henrik

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.