Gå til innhold
Arkivverket

USA . Hvor er Klara Andreasdatter sin emigrasjon ? datter av Andreas Andreasen og Johanne Kristiansdatter i Ringsaker


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Hei ...da er det på'n igjen . 

 

Ifølge Clara Anderson på FAG ;  https://www.findagrave.com/memorial/58955047/clara-evenson  er hun født den 16 juli 1883 av foreldrene ; Snekker Andreas Andreasen og Johanne Kristiansdatter , og dette er helt i samsvar med det kirkeboken også sier https://www.digitalarkivet.no/kb20070110660234 . Hennes foreldre skal da være født henholdsvis i 1830 og 1836 . Jeg leser Klara sitt fødested som ; Storvelteie på Ringsaker . 

 

Jeg finner Klara konfirmert den 10 oktober 1897 bosatt ved Fuglsengeie ( Fulse ) på Ringsaker https://www.digitalarkivet.no/kb20060412030303 

 

Men på den samme siden på FAG så påstås det at Klara er født den samme dato og i 1883 av de samme foreldre , men at hun skal være født i  Oslo . Dette anser jeg som lite trolig så jeg har forholdt meg til den fødselen jeg fant på Ringsaker .

 

I FT for 1891 er Klara Andreasdatter bosatt ved  Stens - Odegård ( Ødegård ? ) https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052725008339  sammen med sine foreldre , og sine søsken ; Anna , født i 1876 , Emil , født i 1879 , Gustav , født i 1881 , Sina , født i 1885 , Johan , født i 1887 , og Nina , født i 1889 . Navnene på foreldrene her i FT 1891 stemmer overens med navnene på FAG . I følge obiten til KLara skal det ha vært to brødre til , nemlig Olaf og Adolph , men disse har jeg ikke søkt etter . 

 

I en mail til meg i dag så skriver en amerikansk kusine følgende ;  I saw where she was called Clara Sveum too. Dette Sveum navnet kommer antagelig fra Klara sin bror  bror ; Emil . 

 

I følge obiten til sin ektemann Nils Evenson , blir hun skrevet som Clara Swenson - mon tro om Swenson navnet har utkommet fra Sveum navnet . Jeg vet ikke hvor dette Sveum navnet kommer fra . Kanskje hennes foreldre på et tidspunkt har bodd under en gård ved navn Sveum . Hennes bror Emil nevnes i Klara sin obit som Emil Sveum . 

 

På Klara sin side på FAG så hevdes det også at Klara kom til Amerika i 1903 . Sitert fra FAG ; he was born July 16, 1883 at Oslo, Norway and came to this country in 1903 and had lived in the Soldier community since that time. She was united in marriage to Nels Evenson in December, 1903. He passed away in 1946. 

 

Av obiten til Klara Andreasdatter Evenson , så fremgår det at hun hadde broren Emil , nå skrevet som Emil Sveum , boende i Sioux City  i Iowa . Så da har også hennes bror Emil emigrert til Amerika . Den samme obite nevner også at Klara har to søstre som er i Live . Den ene er Nina Korslund som bor i Norge , den andre bor i staten Pennsylvania i Amerika - dette må da være Sina som var født i 1885 

 

Klara Andreasdatter blir ifølge obiten til sin mann ; Nils Evenson gift den 30 desember 1903 i Soldier i Monona County i Iowa  . Nils Evenson var sønn av Hans Evensen og Karen Nilsdatter , så hans patronymikon skulle egentlig være Hansen , men det var Evensen ( son ) som ble brukt som slektsnavn . Når det gjelder Hans Evensen har jeg full kontroll på ham . 

 

Klara Andreasdatter blir i følge sin egen obit  gift i 1913 . Min amerikanske kusine sier følgende til dette ; His wife’s obit says 1913 which is really wrong 

 

Etter de ble gift slo paret seg ned i Soldier i Monona County i Iowa .

 

Er det noen som vil / kan hjelpe meg å finne hennes utreise og migrasjon fra Norge , og reiserute videre ? 

 

Er det noen som vil prøve å finne emigrasjon og utreise og destinasjon til Klaras søsken ; Emil ( Sveum ) Andreasen og Sina Andreasdatter ? 

 

 

På forhånd tusen takk for gode svar og innspill 

 

 

1946 Nels Evenson Obit.jpg

Clara Evenson Obit.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mor, far og søsken til Klara.

Ft 1900: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037076001233   På  Sandsvold gaard på Gjøvik, Oppland. Her er også Adolf med. Her står det at Adolf er 

               født i 1882, men når jeg sjekket original-listen står det 1892.

 

Ft 1910: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037076001233   På/i Nes, Hedmark. Faren står som Andreas Korslund.

 

???

Kan dette være din Klara ved ft 1900?  https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037090002169   Som tjenestejente på Vikengen på/i Vardal, Oppland.

Endret av Trude Nilsen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulig kandidat.

 

Clara Andersen

 in the New York, Passenger and Crew Lists (including Castle Garden and Ellis Island), 1820-1957

Name:Clara Andersen 

Arrival Date:24 Apr 1903

Birth Date:abt 1884

Age:19

Gender:Female

Ethnicity/ Nationality:Scandinavian

Port of Departure:Liverpool, England

Port of Arrival:New York, New York, USA

Ship Name:Celtic

 

https://www.digitalarkivet.no/en/view/8/pe00000000539830

 

Hadde hun en bror Johan Andreasen?

 

Fra Gjøvik til Soldier, Iowa.

 

Screen-Shot-2020-05-19-at-2-14-28-PM.png

 

 

 

Screen-Shot-2020-05-19-at-2-16-20-PM.pngphoto uploding

 

 

 

 

 

 

Endret av Anton Hagelee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Andreasen

 

https://www.digitalarkivet.no/en/view/8/pe00000000539829

 

Johan Andersen

 in the New York, Passenger and Crew Lists (including Castle Garden and Ellis Island), 1820-1957

Name:Johan Andersen 

Arrival Date:24 Apr 1903

Birth Date:abt 1887

Age:16

Gender:Male

Ethnicity/ Nationality:Scandinavian

Port of Departure:Liverpool, England

Port of Arrival:New York, New York, USA

Ship Name:Celtic

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulig kandidat for Sina. I 1904.

 

https://www.digitalarkivet.no/en/view/8/pe00000000545115

 

Sina Andreasen

 in the New York, Passenger and Crew Lists (including Castle Garden and Ellis Island), 1820-1957

Name:Sina Andreasen

Arrival Date:18 Mar 1904

Birth Date:abt 1885

Age:19

Gender:Female

Ethnicity/ Nationality:Norwegian

Port of Departure:Liverpool, England

Port of Arrival:New York, New York, USA

Ship Name:Cedric

 

Sannsynligvis den fra Gjøvik som reiser til Kindred, Nord-Dakota.

 

Screen-Shot-2020-05-19-at-2-38-30-PM.png

 

Screen-Shot-2020-05-19-at-2-39-45-PM.png

 

 

 

 

Endret av Anton Hagelee
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Bjørn A Løkken said:

 

I en mail til meg i dag så skriver en amerikansk kusine følgende ;  I saw where she was called Clara Sveum too. Dette Sveum navnet kommer antagelig fra Klara sin bror  bror ; Emil . 

 

 

 

Clara Sveum

 in the Iowa, Select Marriages Index, 1758-1996

No Image
Text-only collection

Report a problem

Name:Clara Sveum

Gender:Female

Birth Date:1882

Birth Place:Norway, Europe

Marriage Date:31 Dec 1903

Marriage Place:Soldier, Monona, IA

Marriage Age:21

Father:Andrew A. Sveum

Mother:Johanna Christianson

Spouse:Nels Evenson

FHL Film Number:1436148

Reference ID:2:3HJHMT9

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk til Anton og Trude for flott hjelp og dokumentasjon . Klarer du å finne Emil ( Andersen ) Sveum også Anton ? 

 

Og så lurer jeg på disse klippene du har lagt ut , er det fra passasjerlister - om det er mulig da å få med navn på Sina og Clara - eller er det bare destinasjons angivelser ? 

 

På forhånd tusen hjertelig takk 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Bjørn A Løkken said:

Tusen hjertelig takk til Anton og Trude for flott hjelp og dokumentasjon . Klarer du å finne Emil ( Andersen ) Sveum også Anton ? 

 

Og så lurer jeg på disse klippene du har lagt ut , er det fra passasjerlister - om det er mulig da å få med navn på Sina og Clara - eller er det bare destinasjons angivelser ? 

 

På forhånd tusen hjertelig takk 

 

 

 

Clara Andersen

 in the New York, Passenger and Crew Lists (including Castle Garden and Ellis Island), 1820-1957

 

Screen-Shot-2020-05-20-at-10-15-13-AM.pn

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sina Andreasen

 in the New York, Passenger and Crew Lists (including Castle Garden and Ellis Island), 1820-1957

 

Screen-Shot-2020-05-20-at-10-18-53-AM.pn

 

 

Endret av Anton Hagelee
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Bjørn A Løkken said:

Klarer du å finne Emil ( Andersen ) Sveum også Anton ? 

 

 

Emil er litt vanskeligere men sannsynligvis denne. Reise til Soldier Iowa. 

 

Emil Andreasen

 in the New York, Passenger and Crew Lists (including Castle Garden and Ellis Island), 1820-1957

Name:Emil Andreasen 

Arrival Date:23 Jun 1900

Birth Date:abt 1880

Age:20

Gender:Male

Ethnicity/ Nationality:Norwegian

Port of Departure:Southampton, England

Port of Arrival:New York, New York, USA

Ship Name:St Paul

 

Screen-Shot-2020-05-20-at-10-45-06-AM.pn

 

Screen-Shot-2020-05-20-at-10-45-31-AM.pn

 

 

 

 

Endret av Anton Hagelee
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til deg Anton og Trude for en flott løsning på denne migrasjonen , og særdeles godt dokumentert . Igjen tusen hertelig takk , klem fra Trondheim . 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.