Gå til innhold
Arkivverket

Arendal. Karl Johnsen 1873


Vera Anita Braathen
 Del

Recommended Posts

Hei!

For en nær bekjent på 85 år har jeg påtatt meg et forsøk på å finne ut hvem hennes farfar var, riktig fødselsdato og hvilken slekt han tilhørte.

Karl Johnsen, 1873. Arendal, er det eneste som fremkommer i kirkeboken for Sagene prestekontor, Oslo - 1908: https://media.digitalarkivet.no/view/686/98

Karl Johnsens sønn ble født i Oslo av mor Olga Emilie Olsdatter som også var fra Arendal. Hennes slekt er funnet. Sønnen ble plassert hos en familie på bygda hvor han vokste opp.

 

I Arendal (Hisøy, Tromøy, Øyestad, Gjervoldsøy) finns flere Karl Johnsen, men bare en med fødselsår 1873 - Han døde flere år før 1908!

Hvor kan jeg søke/finne riktig informasjon om riktig person? Er det noen som kan hjelpe?

Takknemlig for hjelp og ledetråder.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Vera Anita Braathen skrev:

men bare en med fødselsår 1873

 

Husk å ha litt slingringsmonn i fødselsår når du leter. "Riktig person" kan ligge inne med forskjellig fødselsår i forskjellige kilder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Trude Nilsen skrev:

Hva står det om yrket til Karl? Ug(ift)  - - - arb.  ?

 

"Murarb.", meiner eg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Trude Nilsen skrev:

Hva står det om yrket til Karl? Ug(ift)  - - - arb.  ?

 

Takk for engasjementet Trude Nilsen og Richard Johan Natvig.

Ugift murarbeider er korrekt.

Jeg skal sjekke linken, Trude, men etternavnet skal være Johnsen, ikke Johansen. Takk for innspill!

 

Vennlig hilsen Vera Braathen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Har noen kjennskap til om det finnes fødselsregistre i arkivene, og om disse inneholder mer informasjon om barnets foreldre enn det som fremkommer i kirkebøkene? 

Det er grunn til å tro at moren som kom fra Arendal til Oslo i 1908 for å føde sitt barn, forsøkte å unngå og legge igjen spor.

Vennlig hilsen Vera Braathen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Trude Nilsen skrev:

????

Fant en ug murer Karl Johansen født 1877 i Arendal, i ft 1900 for Kristiania. 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058494000656

 

Kan han være en kandidat??? 

 

8 timer siden, Jostein Stokke skrev:

Er dette riktig lenke da Trude?

rett lenke:

https://www.digitalarkivet.no/pf01037045042132

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Vera Anita Braathen skrev:

Sønnen ble plassert hos en familie på bygda hvor han vokste opp.

 

Har du funne konfirmasjonen til Oluf Trygve? Det er vel lite truleg, men kanskje kjem det fram ein liten detalj til der om faren?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Trude Nilsen skrev:

Ved ft 1910 er en Olaf Johansen født i Kristiania 03.08.1908 pleiesønn hos fyrbøter Halvor Olsen Engen på Solvang (plads) i Akershus.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036377004497

Her er tellingskretsen Fjuk.

 

Finner eksempel i ft 1910 som viser bosted:  Urskaug: Fjug (Skaaningsrud)   

 

Endret av Trude Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

STORE spørsmålstegn her, men denne personen bør kanskje sjekkes nærmere?

Født 1874 (har ikke sjekket kirkebøker) og fødested er Arendal.

 

???

Det er en Carl Johannesen i Kristiania ved telling 1885: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053257103682

 

Samme person ( her som Karl Ludvig Johansen) i Kristiania ved ft 1891:https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052721071113

 

Endret av Trude Nilsen
retting av navn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Trude Nilsen skrev:

????

Fant en ug murer Karl Johansen født 1877 i Arendal, i ft 1900 for Kristiania. 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037045042132

 

Kan han være en kandidat??? 

 

Her er vel samme mann i Kommunal ft. 1923 for Kristiania. Lenke ville ikke fungere, så det ble utklipp i stedet. Litt utydelig kanskje.

 

 

image.thumb.png.50ced7bb028e1d1f929c90df4053d145.png

 

 

Er han en av de du har funnet i Arendal, men med "feil" fødselsår?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Richard Johan Natvig og Trude Nilsen.

Identisk informasjonen blir gitt til dåp og konfirmasjon for Oluf Trygve Johnsen Skåningsrud, født 03.08.1908 - død 11.03.1985.

Hans foreldre var begge fra Arendal: Butikkjomfru Olga Emilie Olsen, født 01.05.1980 - død 16.02.1960, og Murarbeider Karl Johnsen

 

Oluf Trygve Johnsen Skåningsrud er far til min bekjent. Som tidligere nevnt ble han "satt bort" etter fødsel i Kristiania i 1908.

Han kom etter hvert til plassen Skåningsrud, og tok dette stedsnavnet som sitt etternavn i tillegg til Johnsen etter sin far Karl Johnsen

Johnsen er etternavnet, ikke Johansen. Beklager om jeg har vært uklar.

 

Det jeg undrer meg over er ditt funn av Olaf Johansen som har samme fødselsdato som Oluf Trygve Johnsen Skåningsrud, og som folketelles i 1910 i den samme tellekretsen.

Jeg mener dette må være samme person, men at navnet har blitt feil. Takk til deg, dette skal jeg sjekke ut så grundig som mulig og følge tråden. 

Vennlig hilsen Vera B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Vera Anita Braathen skrev:

Hans foreldre var begge fra Arendal: Butikkjomfru Olga Emilie Olsen, født 01.05.1980 - død 16.02.1960, og Murarbeider Karl Johnsen

For å vera heilt presis: Med mindre du har andre kjelder veit vi berre at opphaldsstaden til far Karl Johnsen blei oppgitt som Arendal. Han kan dermed i prinsippet vera frå kor som helst i landet, men altså busett i Arendal omkring det aktuelle tidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vera Anita Braathen skrev:

Jeg mener dette må være samme person, men at navnet har blitt feil.

 

Velmenende råd som jeg selv har fått en gang.

Det lønner seg å være åpen for tolkninger av navn når man søker og leter. Ellers blir det veldig vanskelig å finne noe som helst. Det samme gjelder dato/år.

 

Jeg har bl.a. slekt med navn Andersen. Til og med der har det vært både Andresen og Andreasen. Og med to s'er av og til. Men alt var rett slekt. Da kan du bare tenke deg alle varianter jeg har sett av navnet til en annen slektning - Magdalena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.