Gå til innhold
Arkivverket

Noen merkelige bokstaver jeg ikke forstår.


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Det står ett par bokstaver mellom ordene Datter og Sverstad. Hva er den riktige betydningen på dette???          fr p

 

image.png.570e701d3d486bc23d5a8b360c6a4343.png

 

Mvh. Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forutsetningene for å besvare spørsmålet blir bedre, når man kan se andre innførsler fra samme kirkebok. Jeg gjenkjenner dette som kirkebok for Sem: https://www.digitalarkivet.no/kb20070425620005

 

Jeg tror at p ganske åpenbart er forkortelse for paa. På samme side er det f.eks. nevnt Enken p Laane Maren Bryntisdotter.

 

Ellers ser vi at mange personer er omtalt som fra en gård (eller et sokn/prestegjeld). Det kan tenkes at fr er forkortelse for fra. Riktignok får vi da det noe merkelige Osle Iversdaatter fr[a] p[aa] Sverstad, men kanskje presten har ombestemt seg "i farta" og har kommet til at han vil betegne Åsle som paa Sverstad snarere enn fra Sverstad. Det kan ligge en meningsforskjell mellom fra og på, da på kan indikere en mer midlertidig tilstedeværelse, mens fra kan indikere en mer langvarig tilknytning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Forutsetningene for å besvare spørsmålet blir bedre, når man kan se andre innførsler fra samme kirkebok. Jeg gjenkjenner dette som kirkebok for Sem: https://www.digitalarkivet.no/kb20070425620005

 

Jeg tror at p ganske åpenbart er forkortelse for paa. På samme side er det f.eks. nevnt Enken p Laane Maren Bryntisdotter.

 

Ellers ser vi at mange personer er omtalt som fra en gård (eller et sokn/prestegjeld). Det kan tenkes at fr er forkortelse for fra. Riktignok får vi da det noe merkelige Osle Iversdaatter fr[a] p[aa] Sverstad, men kanskje presten har ombestemt seg "i farta" og har kommet til at han vil betegne Åsle som paa Sverstad snarere enn fra Sverstad. Det kan ligge en meningsforskjell mellom fra og på, da på kan indikere en mer midlertidig tilstedeværelse, mens fra kan indikere en mer langvarig tilknytning.

 

 

Torbjørn, Kristian,

 

Jeg er ikke overbevist om at det faktisk står "Fr p", synes heller å være "Fe p" eller rett og slett en variant av "F", hvor forkortelsen får det til å ligne en "Fr" eller "Fe". Poenget er at jeg oppfatter det forkortede uttrykket til å snarere bety "født paa" enn noe annet. Dette kan gi den nødvendige og etterlyste meningen.

 

Hva tror dere?

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Are S. Gustavsen skrev:

Jeg er ikke overbevist om at det faktisk står "Fr p", synes heller å være "Fe p" eller rett og slett en variant av "F", hvor forkortelsen får det til å ligne en "Fr" eller "Fe". Poenget er at jeg oppfatter det forkortede uttrykket til å snarere bety "født paa" enn noe annet. Dette kan gi den nødvendige og etterlyste meningen.

 

Jeg utelukker ingenting, men jeg har trålet denne kirkeboka såvidt mye, at jeg tror det er helt unikt om brudens fødested skulle være presisert slik. Jeg tror uansett ikke at Åsle Iversdatter var født på Sverstad, da bygdeboka (http://www-bib.hive.no/tekster/sem_slagen/gaardshistorie1/61.html) gjetter at hun kom til Sverstad ved ekteskap med foregående bruker, Alf Sørensen, som selv var født og oppvokst på Sverstad. Bygdebokas gjetting underbygges av at ei Mari Iversdatter var fadder for Alfs datter Anne 6. juli 1709 (https://www.digitalarkivet.no/kb20070425620022). Denne Mari er vel ei søster av Åsle, noe som tilsier at Alfs ukjente kone var nettopp Åsle Iversdatter.

 

Dersom bokstavkombinasjonen ikke er en forkortelse for fra, holder jeg det for mest sannsynlig å være en forkortelse for et ord som beskriver Åsle Iversdatters stilling eller stand. For å illustrere med et nokså usannsynlig eksempel: Osle Ivers daatter fr[ille] p[aa] Sverstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22. mai 2020 den 1.19, Olaf Larsen skrev:

frue på?

 

Definitivt mer sannsynlig enn frille på, men på den annen side: Man brukte (vanligvis) ikke frue om bondekoner, og dessuten burde hun logisk sett være benevnt enke, som flere andre av brudene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2020 den 1.19, Olaf Larsen skrev:

frue på?

 

"Frue" - eller "Frille"  - ville rimelegvis vere med stor forbokstav, slik som "Fadderne" i dåpslista https://www.digitalarkivet.no/kb20070425620024

Her er det "fr" med liten f, som i "fra".

Dersom det er eineståande, er det vel helst ei ufullført feilskriving av preposisjonen;  altså starta med "fra", men kom på at det skulle vee "paa".

På denne tida strauk ein ikkje ut feilskrivingar (men prikka under dei).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo bare en liten bemerkning:

12 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

På denne tida strauk ein ikkje ut feilskrivingar (men prikka under dei).

 

Jeg gjør meg denne tanken om slektsgransking rett som det er: Så synd at utenforstående går glipp av alt man lærer her i forumet! 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23. mai 2020 den 14.25, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Dersom det er eineståande, er det vel helst ei ufullført feilskriving av preposisjonen;  altså starta med "fra", men kom på at det skulle vee "paa".

 

Jeg er enig i at dette er den rimeligste forklaringa, jf. mitt innlegg torsdag 21. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da blei det fra frue frille paa og vi endte på fra, obs feil paa.

 

Tusen takk. 

 

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.