Gå til innhold
Arkivverket

Ynskje om skanning av skifteregister for Sunnfjord etter 1845


Torbjørn Igelkjøn
 Del

Recommended Posts

I Digitalarkivet finst det søkbart skifteregister fram til 1845, medan det finst skanna skifteprotokollar og/eller skifteutlodningsprotokollar fram til 1881. Desse skanna protokollane inneheld ikkje register.

 

I følgje Arkivportalen skal det finnast register også for 1844-1861 og 1862-1918.

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-07000000017715?ins=SAB

Med mindre det skulle vise seg å vere arbeid på gang med å registrere desse protokollane slik at skanning er unødvendig lurer eg på om det er mogeleg å få skanna desse registera. Dette ville ha gjort det mykje enklare å finne fram i skifteprotokollane. Desse registera utgjer vel kanskje ikkje det heilt store antalet sider heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 22.5.2020 den 1.34, Torbjørn Igelkjøn skrev:

I Digitalarkivet finst det søkbart skifteregister fram til 1845, medan det finst skanna skifteprotokollar og/eller skifteutlodningsprotokollar fram til 1881. Desse skanna protokollane inneheld ikkje register.

 

I følgje Arkivportalen skal det finnast register også for 1844-1861 og 1862-1918.

https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-07000000017715?ins=SAB

Med mindre det skulle vise seg å vere arbeid på gang med å registrere desse protokollane slik at skanning er unødvendig lurer eg på om det er mogeleg å få skanna desse registera. Dette ville ha gjort det mykje enklare å finne fram i skifteprotokollane. Desse registera utgjer vel kanskje ikkje det heilt store antalet sider heller?

 

18 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Eg prøver å løfte dette spørsmålet.

 

Jeg avventet å besvare dette spørsmålet, fordi jeg visste at en nyhetssak om skanning på forespørsel var under oppseiling, og pr. 22. mai var det ennå ikke klart hvordan Arkivverkets tilbud om skanning på forespørsel ville bli avgrenset. Da nyhetssaken ble publisert, glemte jeg imidlertid ditt spørsmål, så takk for påminnelsen!

 

Nyhetssaken leser du her: https://www.arkivverket.no/nyheter/arkivverket-tilbyr-skanning-av-arkivmaterialet-pa-foresporsel

 

Som du ser, er tilbudet om skanning på forespørsel foreløpig avgrenset til forskere, studenter, forfattere og journalister som har fått problemer med tidsfrister pga. stengte lesesaler hos Arkivverket. Det har vært relativt stor pågang de siste dagene, så det vil ikke være kapasitet til å gjøre skanning på forespørsel utover å betjene de prioriterte gruppene. Men Arkivverket planlegger flere tiltak som dreier seg om skanning, så når lesesalene forhåpentlig åpner i august, vil situasjonen endre seg - uten at jeg kan love noe konkret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for eit interessant svar. Eg forstår det slik at materiale som blir skanna på forespørsel vil bli lagt ut som skanna arkivmateriale, og dermed komme alle brukarar til gode. Dermed slepp også Arkivverket å risikere å måtte gjere den same jobben fleire gonger.

 

Men er det planlagt å skanne desse registera og/eller er det mogeleg å få desse registera inn på den "vanlege" prioriteringslista for skanna materiale? Desse registera vil jo gjere det mykje enklare å bruke dei skanna skifteprotokollane som alt er lagt ut. Kor mange sider kan det vere snakk om?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Takk for eit interessant svar. Eg forstår det slik at materiale som blir skanna på forespørsel vil bli lagt ut som skanna arkivmateriale, og dermed komme alle brukarar til gode. Dermed slepp også Arkivverket å risikere å måtte gjere den same jobben fleire gonger.

 

Det er helt sentralt at det som blir skanna på forespørsel blir lagt ut i Digitalarkivet for gjenbruk, men det viser seg gjerne brorparten av det forskere ber om, er så vidt nytt arkivmateriale at det ikke kan være fritt tilgjengelig på Internett. Mest for intern oversikt har vi laget en emneknagg som viser hva som har blitt skanna på forespørsel siden 3. juni: https://media.digitalarkivet.no/db/browse?start_year=&end_year=&tags[]=377

 

49 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Men er det planlagt å skanne desse registera og/eller er det mogeleg å få desse registera inn på den "vanlege" prioriteringslista for skanna materiale? Desse registera vil jo gjere det mykje enklare å bruke dei skanna skifteprotokollane som alt er lagt ut. Kor mange sider kan det vere snakk om?

 

Saken er at den "vanlige" prioriteringlista i 2020 kun omfatter hovedregisterkort fra folkeregisterarkivene.

 

For egen regning kan jeg slutte meg til at det ville vært nyttig om disse registrene kunne bli skanna og publisert til Digitalarkivet. Jeg kjenner ikke protokollene og omfanget deres, men svært omfattende kan disse protokollene neppe være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Eg har byrja å leike med tanken om å lage eit søkbart register over desse protokollane:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.