Gå til innhold
Arkivverket

Trondheim


Hermann Mentzoni
 Del

Recommended Posts

Jeg leter i Folketellingen 1801 for Trondheim etter skredder Christen Prøys, som i 1790 signerte en lærekontrakt med Lars Jørgensen Krogh fra Røros for en fem års periode. I nov. 1795 ble Lars Jørgensen Krogh utskrevet som lønnedreng. Disse opplysninger er funnet i Skredderlaugets arkiv i Trondheim ved selvsøk i Gunnerus-biblioteket. 

Skredder Christen Prøys er ikke å finne i folketelleingen for 1801, men derimot en Christian Prøys. Kan dette være samme person? Ellers finnes Christen Prøys i Forliksrådets arkiv for årene rundt århundreskiftet 1800, og i Borgerkompaniets arkiv.

Kan noen hjelpe meg? Christian Prøys bor i 1801 i Rode 6 i Munke gaden hus nr 38, sammen med sin 2.hustru.

Kunne jeg få lokalisert Christen Prøys adresse i Trondheim var det et utgangspunkt for leting etter Lars Jørgensen Krogh sin konfirmasjon. Han er ikke konfirmert i sin heimkommune Røros slik hans søsken er ved oppnådd alder. Lars er bare 15 år når han med påholden penn signerer lærekontrakten med skredder Christen Prøys i Trondheim i 1790.

Takknemlig for svar.

Hermann Mentzoni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har funnet en Lars Jørgensen Valset(?) som konfirmeres i 1789. 
 

Hedmark, Sør-Trøndelag fylke, Røros i Røros, Ministerialbok nr. 681A04 (1767-1797), Konfirmerte 1787-1791, Side 174
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050511030868

(sjette dåp i h. kolonne v. side)

 

Når er han født? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne-Lise Hansen.

Takk for svar.

Jeg har også funnet denne Lars Jørgensen Valset som konfirmeres i 1789 i Røros, men dette er ikke Lars Jørgensen Krogh, født i 1775.

Og opplysningen i Folketellingen fra Bergen i 1801 har jeg funnet for mange år siden.

Men ettersom han ikke finnes konfirmert i Røros, må han ha vært et annet sted ved konfirmasjonen.

Her blir det bare å lete videre.

 

Vennlig hilsen Hermann

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.