Gå til innhold
Arkivverket

Trondheim


Hermann Mentzoni
 Del

Recommended Posts

Jeg leter i Folketellingen 1801 for Trondheim etter skredder Christen Prøys, som i 1790 signerte en lærekontrakt med Lars Jørgensen Krogh fra Røros for en fem års periode. I nov. 1795 ble Lars Jørgensen Krogh utskrevet som lønnedreng. Disse opplysninger er funnet i Skredderlaugets arkiv i Trondheim ved selvsøk i Gunnerus-biblioteket. 

Skredder Christen Prøys er ikke å finne i folketelleingen for 1801, men derimot en Christian Prøys. Kan dette være samme person? Ellers finnes Christen Prøys i Forliksrådets arkiv for årene rundt århundreskiftet 1800, og i Borgerkompaniets arkiv.

Kan noen hjelpe meg? Christian Prøys bor i 1801 i Rode 6 i Munke gaden hus nr 38, sammen med sin 2.hustru.

Kunne jeg få lokalisert Christen Prøys adresse i Trondheim var det et utgangspunkt for leting etter Lars Jørgensen Krogh sin konfirmasjon. Han er ikke konfirmert i sin heimkommune Røros slik hans søsken er ved oppnådd alder. Lars er bare 15 år når han med påholden penn signerer lærekontrakten med skredder Christen Prøys i Trondheim i 1790.

Takknemlig for svar.

Hermann Mentzoni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

????

Jeg finner en Lars Krog i Bergen ved ft. 1801. Han er svænd hos en Mester skrædder, og er født ca. 1775.

 

Endret av Trude Nilsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Trude.

 

Ja det stemmer. Han er forlengst funnet av meg. Han kom til Bergen fra Trondheim, og tok borgerskap i Bergen i 1802 som skreddermester Lars Jørgensen Krogh.

Men det er andre ting jeg etterlyser i mitt innlegg, som du ser.

 

Mvh Hermann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Trude Nilsen skrev:

Jeg vet ikke om det er samme person som din Christen, men visse navne-variasjoner må man være åpen for. 

 

Enig med Trude ift. navn variasjoner. Forøvrig var han innført som kjøpmann ved vielsen i 1800.

 

Transkribert - https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001058123

 

Innførsel nr. 10 under 1800 - Nord-Trøndelag fylke, Stod (Forr), Følling, Kvam, Egge i Stod, Ministerialbok nr. 746A02 (1760-1815), Viede 1798-1801, Side 380-381, Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070927680118

 

 

 

 

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Egil Johannessen skrev:

Et råd til en annen gang; opplys at du har opprettet tråd om samme tema andre steder

Jeg har sluttet å sette 'likes' - eller 'dislikes' for den del, så jeg repeterer Egils merknad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Olaf og Egil.

 

Takk for deres råd. Jeg har tydeligvis oversett denne regel, og beklager det. Prøver å huske på det senere.

Men jeg har altså opprettet en tråd på samme tema i Slektsforum på Slekt og Data.

 

Vennlig hilsen Hermann Mentzoni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærlingene bodde vel som regel/oftest hos læremesteren.

Den delen av Munkegata hørte under Domkirken, men der finnes det ikke konflrmasjonslister.

 

Endret av Berit Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit.

 

Takk for ditt svar på min etterspørsel.

1.  Lærekontrakten mellom Lars  Krogh og skredder Prøys sier at han skal ha hus og mat hos Prøys, mens Lars skal holde seg selv med klær. 

3. Jeg ser at det ikke finnes konfirmantlister for Domkirken i Trondheim for årene rundt 1800, slik du sier, så det blir jo umulig å få klarhet i hvis Lars er konfirmert der.

2. Ja, Lars ble døpt 5/6 1775 på Røros, og hans yngste søster Valborg året etter, den 18/8 1776. Så du har funnet de rette. Kanskje du har funnet mer?

 

Mvh Hermann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke annet enn at han ikke tilhører slekten Krogh. Det navnet dukker vel først opp i FT 1801?

Jeg ser at faren het Jørgen Larsen og bodde på Krogen. (nordre Krogen?)

 

Ved giftemålet til Lars i 1802 og 1814 står han oppført som Lars Krog, uten h.

Det kan vel se ut som han har forkortet Krogen til Krog, og brukte det som slektsnavn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at det finnes flere slekter Krogh i Norge?

Men Lars Jørgensen Krogh fra Røres er riktig nok ikke fra noen av dem. Men han har blitt stamfar til en stor etterslekt i Norge med grener til Danmark, såvel som Amerika.

Når vi snakker om navn må vi huske på at slik som prester og andre skrev navn i kirkebøker og på folketellingslister ble det ikke alltid skrevet riktig. Fremdeles er det slik. Det er bare slik personen selv skriver navnet sitt vi kan regne med at det er riktig.

 

Det er riktig som du sier at det er gårdsnavnet Krogen i Glomås Lars gjorde til slitt etternavn. H-en til slutt fikk han ganske tidlig og det har fulgt slekten siden.

 

Jeg kom over en Krogh-familie i USA som kom fra traktene på Karmøy, som også kom fra en gård som hette Krogen, og der var etternavnet Krogh også kommet fra gårdsnavnet. 

 

Mvh Hermann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.