Gå til innhold
Arkivverket

Trenger litt tydehjelp på uektefødte Helene Iversdatter


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Mor er Clare Olsdatter Kionerud, far er Iver Hanssen Kionerudeie. Begges 2det leiermål.

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme dåpen, nr. 4:

SAH, Nes prestekontor, Hedmark, K/Ka/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1827-1851, s. 104
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070513050167
 

Her står det litt annerledes.

Iver Hansen Hjemtelands Eie paa Weldre.  Og at det er hennes 2. og hans 1. leiermål.

Endret av Trude Nilsen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Trude Nilsen skrev:

Samme dåpen, nr. 4:

SAH, Nes prestekontor, Hedmark, K/Ka/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1827-1851, s. 104
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070513050167
 

Her står det litt annerledes.

Iver Hansen Hjemtelands Eie paa Weldre.  Og at det er hennes 2. og hans 1. leiermål.

 

Hei igjen Trude og Even ,  men står det ikke noe om at ; Nu .....?.......gift......?........17.....?......hendes 2 og hans første leiermaal . Noen som ser hva som står der jeg har satt spørsmålstegn , så setningen blir komplett ?  https://www.digitalarkivet.no/kb20070513050167  og det som står helt ute til høyre - noe med Hans Iversen Kionerudeie ( må vel være far til Iver dette da tenker jeg .

 

På forhånd tusen hjertelig takk 

 

 

3fc5211f-c84f-4f5f-8da7-e815f4fe1ce5 (2).jpg

Endret av Bjørn A Løkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 . . . nu nyligen gift. –fra fol.[folio] 17 (??)

 

Og oppgitt av «Barnefaderens Fader Hans Iversen Kjonerud- Eie.»

 

Mvh

 

EDIT: «fra», ikke «see». (methinks)

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trude Nilsen skrev:

Samme dåpen, nr. 4:

SAH, Nes prestekontor, Hedmark, K/Ka/L0003: Ministerialbok nr. 3, 1827-1851, s. 104
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070513050167
 

Her står det litt annerledes.

Iver Hansen Hjemtelands Eie paa Weldre.  Og at det er hennes 2. og hans 1. leiermål.

 

Klokkeren må muligens ha ‹rotet›. Bare for å presisére – i den innførselen (Klokkerboken) du Bjørn lenket til  i #1 står det (trur eg . . .) :

 

7 | 23 Septbr | 7de Jan: | Hellene Iversd: | Uægte | Pig: Mod: Clare Olsd: Kionerud avl med Ungk: Iver Hanss: ibid: Ej: beg 2det Leiermaal | [Faddere] | – | bestilt af Hans Ivers: Kionrud Ej: – |

 

Mvh

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Even for ditt alltid store og gnistrende engasjement 🙂

  • Liker 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clare Olsdatters første barn, Oline Haagensdatter f. 18/5, døpt 11/6-1832. Far Haagen Jørgensen Holstad.

 

Hedmark fylke, Baldishol, Nes i Nes, Ministerialbok nr. 3 (1827-1851), Fødte og døpte 1832, Side 17
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070513050101

(Nr. 42)
 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Clare Olsdatters første barn, Oline Haagensdatter f. 18/5, døpt 11/6-1832. Far Haagen Jørgensen Holstad.

 

Hedmark fylke, Baldishol, Nes i Nes, Ministerialbok nr. 3 (1827-1851), Fødte og døpte 1832, Side 17
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070513050101

(Nr. 42)
 

 

Supert Anne-Lise . Hjertelig takk 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørn A Løkken skrev:

Takk til deg Even for ditt alltid store og gnistrende engasjement 🙂

 

Helt på siden, men ang #7 så forsøkte jeg både å ‹sende› et hjerte for å takke for takken, og et slags ‹smilefjes› for å markere at jeg ikke føler meg spesielt «gnistrende». 😉 Det ble tydeligvis en slags u-autorisert ‹dobbbelposting› og lot seg ikke gjøre.

Da må der skrives:

Du skal ha stor takk Bjørn, for dine alltid fantastisk positive og utrolig hyggelige tilbakemeldinger. Et eksempel til etterfølgelse. Det gjør at i hvert fall denne amatørtyderen blir inspirért til fortsatt å våge å ‹utøve sitt virke› på dette forumet. 

 

Og, for å ‹kopiere› deg:

Ønsker deg fortsatt en forhåpentligvis strålende aften. Der hilses fra et, tidligere i dag, solfylt Stavanger. 🙂

 

Alt godt

Endret av Even Stormoen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Even Stormoen skrev:

 

Helt på siden, men ang #7 så forsøkte jeg både å ‹sende› et hjerte for å takke for takken, og et slags ‹smilefjes› for å markere at jeg ikke føler meg spesielt «gnistrende». 😉 Det ble tydeligvis en slags u-autorisert ‹dobbbelposting› og lot seg ikke gjøre.

Da må der skrives:

Du skal ha stor takk Bjørn, for dine alltid fantastisk positive og utrolig hyggelige tilbakemeldinger. Et eksempel til etterfølgelse. Det gjør at i hvert fall denne amatørtyderen blir inspirért til fortsatt å våge å ‹utøve sitt virke› på dette forumet. 

 

Og, for å ‹kopiere› deg:

Ønsker deg fortsatt en forhåpentligvis strålende aften. Der hilses fra et, tidligere i dag, solfylt Stavanger. 🙂

 

Alt godt

 

Jeg skjønte jo straks at fjeset i # 7 måtte representere den gjengse Stavanger boer's innstilling til livet . Men takk for gode ord Even , jeg prøver bare å praktisere det jeg ble innpodet med i oppvekst og tilvekst . Jeg tror det kalles for ordinær folkeskikk . Ha en fin dag i solfylte Stavanger så skal vi se om ikke solen titter frem i Trondheim også snart 😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.