Gå til innhold
Arkivverket

skifte etter Lars Staalesen Hay


Alf G Hay
 Del

Recommended Posts

Du må endre visningsnavnet ditt til fullt navn jfr: https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

 

Dessuten bør du presiére hva du vil ha tydet. Så iler vi forhåpentligvis til 😉

 

Mvh

 

PS: Og ja, hvis du ikke har oppdaget funksjonen allerede – godt tips å klikke på «følger» oppe til høyre. Da får du varsel når det er kommet nye innlegg i emnet ditt.

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Even Stormoen skrev:

Du må endre visningsnavnet ditt til fullt navn jfr: https://www.digitalarkivet.no/content/change-display-name

 

Dessuten bør du presiére hva du vil ha tydet. Så iler vi forhåpentligvis til 😉

 

Mvh

 

PS: Og ja, hvis du ikke har oppdaget funksjonen allerede – godt tips å klikke på «følger» oppe til høyre. Da får du varsel når det er kommet nye innlegg i emnet ditt.

Har lagt inn mitt navn.

Jeg er ute etter det som kan fortelle slektsinfo om Lars S Hay og kone.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Else B. Rustad skrev:

Du må ha lenket til feil side. Skiftet er etter Staale Olsen Texdahlen

 

Definitivt enig med Else B. 

 

Jeg har prøvd å ‹bla› meg noen sider frem og tilbake. Men er ikke i stand til å finne noe skifte etter Lars Staalesen Hay.

 

Men prøv igjen! – og med fare for å låte like døll som det er aldri for sent å snu (f.eks.): Det er aldri for sent å revurdere sine lenker 😉

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Even Stormoen skrev:

 

Definitivt enig med Else B. 

 

Jeg har prøvd å ‹bla› meg noen sider frem og tilbake. Men er ikke i stand til å finne noe skifte etter Lars Staalesen Hay.

 

Men prøv igjen! – og med fare for å låte like døll som det er aldri for sent å snu (f.eks.): Det er aldri for sent å revurdere sine lenker 😉

 

Mvh

 

8 timer siden, Even Stormoen skrev:

 

Definitivt enig med Else B. 

 

Jeg har prøvd å ‹bla› meg noen sider frem og tilbake. Men er ikke i stand til å finne noe skifte etter Lars Staalesen Hay.

 

Men prøv igjen! – og med fare for å låte like døll som det er aldri for sent å snu (f.eks.): Det er aldri for sent å revurdere sine lenker 😉

 

Mvh

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Even Stormoen skrev:

 

Definitivt enig med Else B. 

 

Jeg har prøvd å ‹bla› meg noen sider frem og tilbake. Men er ikke i stand til å finne noe skifte etter Lars Staalesen Hay.

 

Men prøv igjen! – og med fare for å låte like døll som det er aldri for sent å snu (f.eks.): Det er aldri for sent å revurdere sine lenker 😉

 

Mvh

Hvordan Texdalen har kommet inn i diskusjonene er fremmed for meg.

 

Når jeg bruker lenken under kommer jeg til Stjørdal og Lars . Hej. Her er  skiftet etter Lars Hay:

Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag fylke, Stjør- og Verdal, Skifteprotokoll nr. 11 (1796-1802), Skifteprotokollside, Side 612b-613a
Brukslenke for sidevisning: 
https://www.digitalarkivet.no/sk20090216630634 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke samme lenken som du oppga i første innlegg.

9 minutter siden, Alf G Hay skrev:

Hvordan Texdalen har kommet inn i diskusjonene er fremmed for meg.

 

 

Skiftet i første lenke er etter Staale Olsen Texdahlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har dere funnet skifter etter både Lars Hay og Staale Texdalen. Staale kan være Lars' far. I det skiftet burde det være en referanse til Lars Staalesen Hay.

 

Alf G Hay

Endret av Alf G Hay
Ble for ivrig.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.5.2020 den 19.49, Alf G Hay skrev:

Her har dere funnet skifter etter både Lars Hay og Staale Texdalen. Staale kan være Lars' far. I det skiftet burde det være en referanse til Lars Staalesen Hay.

 

Alf G Hay

 

Hei igjen Alf

 

I skiftet etter Staale Olsen Texdahlen er på første side (73b, linje 6) bare nevnt én sønn, med uteglemt/utelatt navn. « . . . Sønnen 19 Aar gammel . . .»

 

Døtrene er forøvrig Anna Kierstina, (26 år), Beritte  (24 år), Giertrud (22 år) og Karen Kierstina (11 år). « . . . alle Nærværende

 

Men på side 75a (venstre kolonne linje 6) når delingen begynner, får man heldigvis vite at sønnen heter Lars. (Hvorvidt han er ‹din› mann, aner jeg ikke.)

 

Det som er ganske så oppsiktsvekkende er at her er ikke Giertrud med blant barna som sammen med enken, Jøda Larsdatter, deler arven!?

Litt av en forglemmelse i så fall.

 

Har ikke ‹ni-lest› den øvrige teksten, ei heller regnet på om det mangler en søsterlod, så det kan jo være hun allikevel er tilgodesett når det kommer til stykket og at jeg har misforstått noe vesentlig. Sistnevnte er alltid en mulighet 😉

Bare en ‹snodighet› jeg ville nevne.

 

Men Staales eneste sønn heter Lars.

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Nok en gang hei til deg

 

Skjønner ikke helt hva lenken til bygdeboken har med diverse tyding å gjøre, men uansett –

 

Her følger et særdeles dårlig forsøk på Lars’ skifte, jeg lar det stå til. Med (kanskje hittil?) personlig rekord i formodninger og spørsmålstegn:

 

01   Aar 1800 den 13de December efter at det vaer

02   bleven Anmeldt at Sr:(?) Lars Hej, Infor

03   mator hos S(?) T(?) Herr Lieutenant von Mül-

04   ler, ved døden var afgangen paa gaar-

05   den øver(?) Eggen i Johongens(?) [Jeez! Dette er hva jeg klarer å lese, (Må fnise av fantasien min 😉 Skulle ønske at jeg klarte å lese «Levanger», men sorry –)] Præste-  

06   gield (??) (??) og at

07   han skal have efterladt sig arvin-

08   ger der opholder sig i Nordlandene,

09   indfant Skifteforvalteren sig(?) paa

10   [hele denne linjen uforståelig (for meg), unntatt siste to ord som jeg tror er:] Eggen for

11   at anteigne og forseigle de her fore-

12   findende Ejendeeler der forud(?) tilhørede(?)

13   boen til afdøde Fr(?) Lars Hej, (??)

14   Ved Forretningen var tilstæde som

15   Vidner Ole Guttormssøn og Joen

16   Christenssøn, ligesom og vare tilstede

17   Herr Lieutenant von Müller og(?) der fore

18   viiste den afdødes Efterladenskaber

19   som beskrives følgende:

     [så følger oppramsing av eiendeler, som er såvidt uleselig (for meg) – og øynene mine begynner dessuten å ‹gå i krøss›, som vi sier der jeg kommer fra –  at jeg, kort sagt, må kaste inn håndkle. Oppramsingen er heller ikke gjort som postéringer, men går fortløpende (såvidt jeg kan skjønne) Og ingen verdivurdéring gjort? Kun registrering. Tror jeg.

     Helt mot slutten, etter oppramsingen  ser det ut som at det finnes en lengre kommentar /oppsumméring fra Skifteforvalteren/Skifteretten, men jeg klarer dessverre ikke tyde annet enn deler av selve slutten]:

26   [Håper det er rett nummer, etter ‹hurtigtelling›av linjene] Da saaledes intet videre var at

27   (??) foreviise(?) blev denne Forret-

28   ning sluttet. –

29   Paa min Principal Hr. Sorenskri-

30   ver Ør??s Veigne I: Hartz

31   Som Vidner

32   Ole Guttormsen, og Joen Christenssøn.

 

Alt dette for om mulig å ‹trigge› de skikkelige tyderne her til å ta en titt på teksten.

 

Mvh

 

PS: Og – ad nauseam – når man prøver å ‹lime inn› på forhånd nøye formattért tekst i denne tekstbehandleren, blir det bare rot. :-((

DS.

Endret av Even Stormoen
språkvask (i den grad denne kanselli-orientérte kan gjøre sproGet sitt mer forståelig . . .
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2020 den 1.14, Even Stormoen skrev:

 

Oi, beklager Ivar – trodde i farten at innlegget var fra trådstarter, og blandet deg ubetimelig inn i innlegget mitt.

 

Mvh

 

Det er nok  jeg som skal beklage. Tenkte bare at Alf kunne være interessert i å lese om Teksdal i bygdeboka også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ivar Kristensen skrev:

 

Det er nok  jeg som skal beklage. Tenkte bare at Alf kunne være interessert i å lese om Teksdal i bygdeboka også. 

Så er det avklart. Men noe godt fører det med seg å se på det skiftet. For jeg har mine tvil om Lars Texdalen er Lars Hay. I skiftet etter Texdalen får en rede flere ting. Lever Lars Texdalen? Arver han noe penger? Lars Hay kjøpte jo gård. Så ved å sammenholde årstall får en i allefall rede på noe nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Nå er jeg noenlunde i orden igjen. Brukket lårben og helvetesild tar sin toll. Uansett. Takk så langt.

 

  • Jeg arbeider ut fra hypotesen at Texdalens personer ikke er Lars' familie. Monrad Hay, en etterkommer, vet ikke hvor han kommer fra. Han sier i sin familiebiografi levert inn til statsarkivet i Trondheim i 1929, at Lars' kone kommer fra Danmark hvor hennes far var en løytnant Hjort.
  • Men det er virkelig moro å se at det ble et skifte etter ham. Jeg søker jo etter en tråd til hans foreldre, om det skulle finnes noe slikt i skiftet. Men uansett er det mange Hay nordpå som ønsker informasjon om han. Selv fikk han en sønn. Til gjengjeld etterlot hans ene sønn seg 19 dokumenterte barn. Så det er mye slekt nordpå i/rundt Vesterålen.
  • Jeg var og besøkte gården der han arbeidet og døde,  som skolemester for barna til løytnant Myller og kirkegården han ble begravet på. Han er jo familiens ukjente som skal ha bakgrunn i slekt i Skottland i følge familiemytene.
  • Jeg ønsker selvfølgelig et komplett tyding av testamentet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duverden Alf, ja du har tydeligvis hatt ditt. Velkommen tilbake!

 

Men tror du får adskillig bedre hjelp til spørsmålene dine på Brukerforumet. Bortsett fra kanskje det siste, som ikke er et spørsmål men: «Jeg ønsker selvfølgelig et komplett tyding av testamentet». Da må jeg bare spørre: Hvilket testamente? Finner ikke lenker til et slikt i de foregående innlegg? Såvidt jeg kan se.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så meget. Jeg går til Brukerforumet. For ordens skyld velegges lenken til skiftet. Det er fra en av hjelperne.

 

Når jeg bruker lenken under kommer jeg til Stjørdal og Lars . Hej. Her er  skiftet etter Lars Hay:

Nord-Trøndelag, Sør-Trøndelag fylke, Stjør- og Verdal, Skifteprotokoll nr. 11 (1796-1802), Skifteprotokollside, Side 612b-613a
Brukslenke for sidevisning: 
https://www.digitalarkivet.no/sk20090216630634 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.