Gå til innhold
Arkivverket

Siri Christophersdatter Valdres/Hurdal


Vidar Stensrud
 Del

Recommended Posts

Siri Christophersdatter født ca 1762 ? Valdres ?? X Peder Jensen Dynnaeie, Hadeland.Døpt 9 Aug 1767. Hvor kommer Siri fra. I bygdeboka sies at hun er av kongeætt ??????????????? Peder og Siri ble vel X ca 1792, de fikk sitt første barn Mari Pedersdatter Bjørge-eie. Hadeland. Døpt 30/9 1792. I Ft 1801 er de ved Fieldsiøe Priviligerede Saugbrug, Gjødingsæter, Hurdal.. Siri død Mar 21/3 1840 Engebrethsæteren,Hurdal. Peder i FT 1801 er 38 Aar. Jordløs husmand gaaer i dagleie. Begge i 1ste egteskab. Peder død Feb 16 1829. Engebrethsæteren,Hurdal.I Randi Bjørkviks arkiv står at Siri ikke er fra Hadeland. Kan noen løse spørsmålet om Siri ?????

Endret av Vidar Stensrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kandidat til:

Konfirmert i Bagn, Sør-Aurdal, 1777: Siri Christophersdatter Piltingsrud, 16 1/2 år.

 

SAH, Aurdal prestekontor, Ministerialbok nr. 5, 1763-1781, s. 412-413
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603910477


Endring:

Hun kan du droppe. Hun ble bruker på Austre Piltingsrud.

Endret av Per Morset
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Per, Tror vel her at bygdeboka har "spritet opp" noe om  kongelige. Det er jo mulig at det du det du har funnet kan være riktig. Men, å finne noe kongelig om Siri (Sigri) er nok ikke enkelt. Det er jo mange sagn fra gammelt av. Han Peder tror jeg at jeg har kontroll på. Skulle vært fint om en kunne finne hvor ekteskapet ble inngått. mvh vidar s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungkar Peder Jensen fra Gran og piken Sigri Christoffersdatter ble forlovet ved Lunner i Jevnaker 18.3.1792, bosted ikke nevnt. Forloverne var Gulbrand Karlsen og Peder Pedersen Bjørge fra Gran. Ungkar Peder Jensen Bjørge og piken Anne Hansdatter (!!) giftet seg i Jevnaker 27.5.1792.

 

Mellom mai 1792 og juli 1794 flyttet Peder og Siri til Hurdal. Dattera Siri ble døpt i Hurdal 24.11.1799, og en av fadderne var Knut Christoffersen Saugen. Denne Knut var i 1801 bosatt Gjøding sagbruk, han var 42 år og gift med Gubjør Bertelsdatter 40 år. Knut Christoffersen og Gubjør Bertelsdatter ble forlovet i Jevnaker 23.8.1789 og gift 8.10.1789, begge uten bosted. Knut var kanskje bror til Siri Christoffersdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Terje. Litt av hvert (eller ikke noe) og drive med i varmen. Men prøver jo å få litt tid tid til pc,n. Innteresant med forlovelsen, som jeg tror kan være riktig. Som du ser av mitt første innlegg fikk de første barnet på Bjørgeeiet, Gran. Kan presten ha skrevet feil navn på bruden ved vielsen 27/5 1792 på Jevnaker?????. Knut Christoffersen har jeg drevet med i mange år, men ikke funnet noen løsning bakover. Teorien om at han kan være bror til Siri (Sigrid) er absolutt en mulighet. Jeg tror vel fortsatt at dette med kongeætt  som bygdeboka beskriver, ikke er så sannsynlig for Siri (Sigri) Men man vet jo aldri. Peder var jo saugbruksarbeider, det samme var jo Knut, så det kan jo være en sammenheng. Må vel se litt videre og håper på mer hjelp på forumet. Takk igjen begge to. mvh vidar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.