Gå til innhold
Arkivverket

Flåtnes i 1689


Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Halvor Tjøstolvssøn Flåtnes i Stokke, Vestfold. Bruker 1689-1716, bror av Anders Tjøstolvssøn Anholt, og trolig fra Søndre Borge. Det står at Halvor løste 1689 ut sine søsken og medarvinger.

 

Dette må da være Panteboka eller Tingboka. Jeg har sjekka hver eneste side i Tingboka. Ikke et pip. Pantebok finnes ikke. Hvor kan opplysningen komme fra da.

 

 

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var moren, Live Andersdatter,  som døde i 1689. Både Halvor og Anders hadde 1/2 søsken. Men alt dette vet du vel fra før?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg vet om et par halvsøsken. Hadde gått igjennom deler av Overbirkeretten før. Nå har jeg tatt hver eneste side, og ikke noe her heller.

 

 

TSK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Torbjørn Steen-Karlsen skrev:

Ingen som har noe forslag?

 

Opplysningen er hentet fra et skjøte i 1753. Jeg kopierer her inn starten på en artikkel som jeg begynte å skrive for flere år siden, og som jeg har lovet Egil Theie å ferdigstille for trykking i Gjallarhorn.

 

Borge- og Flåtnes-slekta i Skjee på 1600- og 1700-tallet

 

Når slekter på 1600-tallet skal kartlegges, inngår ofte analyser av jordeiendom som en viktig del av undersøkelsene. Det gjelder også denne artikkelen, der eierskapet til gården Flåtnes i Skjee er den røde tråden. Flåtnes kom i løpet av første halvdel av 1600-tallet ei slekt på Søndre Borge i Skjee i eie, og mot slutten av århundret flyttet et medlem av slekta til Flåtnes for selv å ta gården i bruk. Artikkelen handler om denne slekta, som jeg har valgt å kalle Borge- og Flåtnes-slekta. Til tross for navnet, omfatter slekta etter min definisjon også greiner som bosatte seg på andre gårder.[1]

 

Et informativt skjøte

26. februar 1753 skjøtet Ola Nilsen på Flåtnes 2 bpd smør med bygsel i Flåtnes, dvs. hele gården, til sin sønn Halvor Olsen for 150 rd. Olas kone Dorte Halvorsdatter hadde gitt sitt samtykke til handelen. I skjøtet heter det at Dorte i sin tid hadde arvet jordegodset etter sine avdøde foreldre Halvor Tjøstolvsen og Kirsti Guttormsdatter. Dorte hadde vært deres eneste barn og arving. Det sies videre at Dortes foreldre hadde kjøpt jordegodset av ”sine Sødskende og medarvinger” ved skjøte datert og tinglyst 5. september 1689.[2]

 

Dette skjøtet alene dokumenter altså tre generasjoner av ei og samme slekt, fra Halvor Tjøstolvsen og Kirsti Guttormsdatter, via deres eneste barn Dorte Halvorsdatter og hennes mann Ola Nilsen, til Halvor Olsen. I det følgende skal vi først se nærmere på de to yngste generasjonene, før vi vender blikket bakover i tid for å knytte slektsforbindelsene tilbake til tidlig 1600-tall.


[1] Artikkelen er inspirert av at Sverre Gravdahl 21. oktober 2013 skrev et innlegg i DIS-Norges slektsforum med tittelen ”Kirsten Olsdatter fra Møkkenes”. Mitt svarinnlegg samme dag redegjorde for slektsforhold på Flåtnes på midten av 1700-tallet.

[2] SAKO, Søndre Jarlsberg sorenskriveri, pantebok nr. I 2b (1746–1755), fol. 1047b.

Endret av Kristian Hunskaar (privat)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk skal du ha. Kristian. Da vet jeg hvor kilden kommer fra. Så blir det spennende og se hva du klarer og få fram i denne artikkelen. 🙂

 

 

Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.