Gå til innhold
Arkivverket

Peder Kristoffersen Straumens barn


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

I Gård og slekt i Hemnes. 2 : G.nr. 81-149 s. 619 av Erling Nordli er Peder Kristoffersen (Christophersøn) Straumen (Strømmen) omtalt. Eneste barn nevnt er Kristoffer Pedersen. I en rettsak fra 1704 kommer det fram at Lars Jonsens kone Kirsten Pedersdatter var hans datter.

 

I en annen rettsak fra 1721, stevner hans sønn Kristoffer Pedersen Abelone Kristensdatter for usømmelig omgang med Kristoffer Andersen. Det kommer fram at Abelone var hans gamle fars festemø, men blir tatt på fersk gjerning i sengekammeret til Kristoffer Andersen som er "Citantens faders datter Søn". Peder hadde altså en datter, som fikk Kristoffer med en Anders. 

 

Jeg har funnet et mulig alternativ. Anders Kristoffersen Svalingen (ca. 1638-1711) var gift med Ingeborg Pedersdatter (ca. 1674-1755). De hadde en sønn Kristoffer som var født ca. 1698. Kristoffer Pedersen skal være født ca. 1673 og Kirsten ca 1668, så det passer også aldersmessig. Men jeg skulle gjerne hatt hjelp til å bevise eller i hvert fall underbygge dette nærmere. Evt.motbevise og finne andre alternativ. Jeg er også interessert i hvem Abelone var og hva som skjedde med henne. Mest for nysgjerrighetens skyld. 

 

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen svar på det du spør om, og dette er vel litt på siden, men legger inn skifte(kort) for Christopher Pedersen. Skiftet er også omtalt i bygdeboka du viser til starten på denne tråden:

 

Nordland fylke, Helgeland, Skiftekort (1686-1746), Skifteprotokollside, Side 3563
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216101715469
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-sk11216101715469.jpg 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det da slik at Peder Christophersen har en sønn Christopher og en datter Kirsten. 

8 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Peder hadde altså en datter, som fikk Kristoffer med en Anders. 

Denne datteren kan vel da potensielt være Ingeborg Pedersdatter, gift med Anders Kristoffersen Svalingen, og som hadde sønnen Kristoffer, den eneste som hadde nådd myndighetsalder ved skiftet etter faren Anders i 1711. 

 

Anders Christophersen var 63 år i 1701 og de to sønnene som er nevnt, Christopher og Peder, er hhv 3 og 1 år gamle:

https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000000661208

 

I så fall var Anders en far i godt voksen alder. Jeg prøver bare å få litt oversikt...!

 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

I en rettsak fra 1704 kommer det fram at Lars Jonsens kone Kirsten Pedersdatter var hans datter.

 

Er dette den aktuelle Lars Jonsen?

https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000000660956

 

Og det kan vel stemme, for her er skiftet etter samme Lars i 1726:

Nordland fylke, Helgeland, Skiftekort (1686-1746), Skifteprotokollside, Side 2139
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216101714045
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-sk11216101714045.jpg 
 

Nordland fylke, Helgeland, Skiftekort (1686-1746), Skifteprotokollside, Side 2140
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216101714046
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-sk11216101714046.jpg 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at den ene datteren til Lars Jonsen, Else Larsdatter, er gift med Jon Mathisen Strømmen. Er han identisk med Jon Mathisen som er nevnt i skiftet etter Mathias Olsen, og dermed broren til Marit, gift med Kristoffer Pedersen?

 

Nordland fylke, Helgeland, Skiftekort (1686-1746), Skifteprotokollside, Side 2247
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216101714153
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-sk11216101714153.jpg 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Grethe! Her var mye å ta tak i! Du har funnet rett Lars Jonsen. Han har jeg tidligere skrevet om her:

https://forum.arkivverket.no/topic/246655-uventet-velstand-i-luktvasslia-i-hemnes-nå-vefsn/, og han vet jeg en del om. 


Men Peder Kristoffersen og resten av hans familie har jeg ikke rukket å se noe særlig på. Jeg skal dukke ned i opplysningene du har lagt ut når sola går ned i kveld 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Grethe Flood skrev:

Jeg har ingen svar på det du spør om, og dette er vel litt på siden, men legger inn skifte(kort) for Christopher Pedersen. Skiftet er også omtalt i bygdeboka du viser til starten på denne tråden:

 

Nordland fylke, Helgeland, Skiftekort (1686-1746), Skifteprotokollside, Side 3563
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216101715469
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-sk11216101715469.jpg 
 


I bygdeboka står det at det ikke er merket sølv i skiftet. Og Peder er oppgitt uten kone. Denne A:M:P:D:F, som tydeligvis er gift med P:C:S er interessant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Grethe Flood skrev:

Jeg legger for ordens skyld inn lenke til skifteprotokollen også:

Nordland fylke, Helgeland, Skifteprotokoll nr. 8A (1738-1740), Skifteprotokollside, Side 45b-46a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090223620237 
 

Skifte.jpg

Dette var interessant. Ikke minst fordi det er et årstall som ikke er nevnt i skriftekortet. P:C:S må nesten være Peder Christophersen, men sånn det er skrevet ser det mest ut som om A'en tilhører ham og ikke kona. Peder Kristoffersen Strømmen er hyppig nevnt i Tingbøkene, men jeg har aldri sett ham nevnt med noe slektsnavn. Eneste slektsnavn fra Helgeland jeg kommer på på A, er Angel, og det har jeg i hvert fall aldri sett nevnt i forbindelse med Peder eller hans slekt. Kona må være en en A.M eller bare en A Pedersdatter eller Pettersdatter Falch. Jeg vet i hvert fall ikke om noen andre F'er i området. 

 

Jeg har ellers lest igjennom skiftet. Jeg finner ikke andre hint, annet enn at en Christopher Andersen er nevnt i skiftet fordi han fordrer 2 mark 4 skilling og 1/2 pd hamp. Men inget gårsdsnavn er nevnt. Ellers er det sønnen Peder Kristoffersen d.y. som arver lysestaken, og ikke kona som jeg også tenker er et tegn på at det er hans bestefar som er nevnt. I 1695 hadde Peder Kristoffersen vært på Straumen i flere år og om dette er en gave i forbindelse med et bryllup er ikke denne konen mor til barna Kristoffer, Kirsten og den eventuelle Ingeborg.

 

Jeg tenker jeg får kikke litt på faddere og forlovere. 

Endret av Baard Vidar Pettersen
Feillesning av skiftekortet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kan sette to streker under svaret for Ingeborg Pedersdatters opphav. I orginalskiftet framgår det at Peder Kristoffersen er lovverge for enken, altså hennes far. Riktignok uten gårdsnavn, men det har jeg sett tidligere i Tingbøkene også. I tillegg er en av vurderingsmennene Nils Jonsen Bryggfjell. Han var bror til Lars Jonsen som var gift med Kirsten Pedersdatter. 

 

Ellers får jeg ikke mer ut av skiftet med hensyn til Peder Kristoffersens familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Kona må være en en A.M eller bare en A Pedersdatter eller Pettersdatter Falch. Jeg vet i hvert fall ikke om noen andre F'er i området. 

 

 

????

Nordland fylke, Helgeland, Skiftekort (1686-1746), Skifteprotokollside, Side 2309
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk11216101714215
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-sk11216101714215.jpg


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er gjort rede for (dessverre 😉). En mulighet er Maren Pettersdatter Falch som var gift med Peder Christophersen Broch. Men Det er altså en B og ikke en A. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skulle havne i eiendelene til Kristoffer Pedersen Straumen og ikke skjedde det noe spesielt i livene deres i 1695 så vidt jeg vet. (De giftet seg 1670, fikk sitt eneste barn 1672, etter det jeg har notert.) Det finnes et par Aasille Marie Pedersdatter/Pettersdatter Falch, men de passer ikke kronologisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sette punktum for konklusjonen om Kristoffer Andersens opphav, linker jeg til siste episode jeg har funnet i denne rettsaken.

https://media.digitalarkivet.no/view/31247/281

Her stevner Abelone Kristoffer Pedersen for at han skal bevise sine påstander. Det kommer ikke noe mer ut av det, og jeg kan ikke saken kommer opp flere ganger heller. Men det interessante her er at Kristoffer Andersen for første gang er oppgitt med et gårdsnavn - Svalingen. Så da er den saken i boks. Med sløyfe på, for å sitere Finn Arve Sørbøe.

 

Ellers interessant at Abelone Kristensdatter nå kalles Abelona Strømen, så kanskje ble hun likevel gift med gamle Peder Kristoffersen Straumen? 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppfølging på denne og et par spørsmål. Det viser seg at Abelone var av den amorøse typen og dukker opp flere ganger i årene som kommer. Jeg setter opp en kronologisk rekkefølge av fakta jeg kan belegge med kilder. Noen spørsmål til slutt, men det aller mest sentrale spørsmålet er jo - giftet Abelone seg med Peder?

 

- Før jul 1720. Abelone forlover seg med Peder Kristoffersen Straumen. Peder var på det tidspunktet mellom 70 og 80 år, Abelone var nok i slutten av 20-åra.

- Sommertinget 11. juli 1720. Kristoffer Pedersen stevner Abelone første gang for hendis omgang med hans faders datters søn. Vitnene møter ikke og saken blir utsatt.

- Høsttinget 28. okt 1720. Abelone stevner først Kristoffer for noen penger (6 rdl) hun har ladet ligge efter sig, og som Kristoffer og hans barn har tatt vare på. Kristoffer nekter for stevnemålets gyldighet siden solen hadde gått ned da han ble stevnet. Kristoffer stevner så Abelone for samme sak som over. Men siden Kristoffer Andersen ikke er stevnet av KP og vitnemålene også gjelder ham, utsettes saken på nytt til begge blir stevnet.

 - Vårting 12. mai 1721. Kristoffer stevner både Abelone og K. Andersen og vitnene stiller også. Historien er i korte trekk: Rundt Kyndelsmesse-tider (2. februar) 1720, vekker Kristoffer to av sine tjenestefolk og ber dem bli med seg for å være vitner. De går innom hans far og vekker ham, for at han skal se hvor hans festemøe laag. Faren nekter å bli med og nekter også sin tjenestepike å følge Kristoffer. Kristoffer og hans tjenestefolk går derfor videre ut til det huset der Kristoffer Andersen hafde sit vannlige natteleye. Døren er stengt, som var rart siden døra ikke kunne låses. Kristoffer sparker opp døra og der finner de Abelone stående allene i et schiørt og særchen, ved siden av sengen der Kristoffer Andersen lå afklæd, nøgen efter dette Lands sædvane. Døra var sperret med et riveskaft, og retten bruker mye tid på å finne ut om Abelone var barføtt eller ikke, men ingen kan si for sikkert. Abelone var også tidligere sett gå til Kristoffer Andersen om kvelden, og bli der natten over.

- Sommerting 11. juli 1721. Saken er oppe på nytt. Denne gangen skulle farens tjenestepike avhøres. Hun møter ikke, men stevningsmennene avlegger hennes vitneprov - at Abelone delte seng med henne og mellom jul og Kyndelsmesse var hun ofte ute av sengen om natten. 

- Høsten 1721. Høsttinget for Rana mangler, og her kom antakelig dommen. Selv om det synes åpenbart at Abelone og Kristoffer Andersen hadde et forhold, ser hun ikke ut til å bli dømt for det. Se tinget under. 

- Vårting 27. april 1722. Abelone Strømen stevner Kristoffer for at han skal bevise hvad ulovlige gierning hun haver begaaet med Christopher Andersen Svalingen. Kristoffer svarer at han ikke kan bevise mer enn han tidligere har gjort. Jeg greier ikke finne at saken kommer opp flere ganger. 

- Nyttårsdagen 1725. Etter prediken blir det uekte barnet Elias født. Far Ole Jensøn StorEnge. Faddere bl.a. Peder Kristoffersen Straumen og kona til Kristoffer Marit Mattiasdatter. Mor ikke oppgitt. 

- Høstting 22. okt 1725. Ole Jensen Tybakken (annet navn for Stor-Enge) stevner Abelone Christensdatter fordi han mener han ikke er faren. Et vitne som har vært i Strømen, har sett Jon Jakobsen Sund i Abelones seng flere ganger. I følge dommen har Abelone avlet et horebarn. Abelone må bøte 12 lodd sølv og 1 rdl i omkostninger.

- Nyttårsdagen 1726. Abelone ChristensD. Stor-Alteren står offentlig skrifte for leyermaal.

- Vårtinget 6. mai 1726. Peder Rasmussen stevner Abelone Christensdatter Stor-Alteren for 3 1/2 rdl i gjeld. En av stevningsmennene møter ikke opp og stevningen avvises derfor. Dette er Kristen Abelsen Stor-Alteren som er Abelones far. 

- 1730. Kristen Abelsen dør. I skiftet sies det ikke mye om Abelone annet enn at hun annamer (..) sin tilfalden arf self. I motsetning til de andre døtrene som får moren som verge. Hun er alså myndig og må ha vært gift.

- Fjerde søndag etter påske 1732. Adrian Andersens uekte barn Margrethe blir døpt. Alle faddere fra Alteren, bl.a en søster av Abelone. 

- 4. s. e. Trin. 1732. Puclic: absolv: Abelona Christensd: for horeries Synd 

- 31. mai 1733står Adrian offentlig skrifte for horeri.

- Vårtinget 25. april 1735. Abelone Kristensdatter Stor-Alteren stevnes for leiermålsbøter med Adrian Andersen Enge. Hun har med hannem auflet it horebarn

- 1739. Abelone Strømen skylder 3 rdl 2 mark i skiftet etter Peder Rasmussen. Dette er nøyaktig samme sum som Peder Rasmussen stevner Abelone Kristensdatter Stor-Alteren for i 1726.

- 1753. Abelones stefar Jakob Olsen dør. I skiftet hans er søstrene til Abelone oppgitt med ektefeller. Abelone står kun som Abelone Christensdaatt: Stoeralteren. Hun fordrer dessuten for utestående lønn, så hun tjener tydeligvis hjemme hos stemoren skal det vise seg, for enda senere (f. 42a), er det en kårkontrakt om jeg leser riktig. Der er Ingeborg Larsdatters barn listet, men der står ikke Abelone. Hun er altså eldst av søskenflokken, og sannsynligvis fra et tidligere ekteskap. (I bygdeboka er det nevnt en Nils født lenge før de andre barna til Kristen.) 

 

---

 

Så - giftet Abelone seg med Peder? Slik jeg tolker kronologien, ordbruken og adressene, skjedde dette:

- Abelone og Peder forlovet seg før jul 1719 og hun flytter til gården. 

- De gifter seg en eller annen gang etter at Abelone har forlatt gården okt 1720, sannsynligvis pga. rettsaken, men før hun har adressen Straumen i april 1722. 

- Hun får et barn i hor, altså utenfor ekteskap, helt på slutten av 1724. (Jeg tolker begrepet hor i en rettsak som at dette skjedde i ekteskap. Riktig/galt?) 

- I løpet av 1725 må hun forlate gården og flytter hjem. Hun skilles? (på lokalhistoriewiki leser jeg at skilmisse ble gitt uten dom ved hor. Tolker jeg det riktig?)

- Det siste barnet utenfor ekteskap kalles hor både i rettsaken og i kirkeboka. Kirkeboka kaller alt for horeri i denne perioden, men rettsbegrepet hor burde vel bety at en av dem var gift? Eller har vært gift? Peder Kristoffersen dør 1727, 89 år gammel, enten de er gift eller skilt. Adrian ser ikke ut til å være gift, men var litt av en karakter, se bygdeboka.

- Abelone fikk altså to barn utenfor ekteskap, og var sett i seng med to til. Hvorfor fikk hun såpass lett straff, sett i lys av tidens praksis?

 

Igjen et langt innlegg fra meg, men håper noen har tid og lyst til å kommentere på spørsmålene mine til slutt. 

Endret av Baard Vidar Pettersen
Feil slektskap for Marit Mattiasdatter rettet opp.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som sitter inne i varmen og vil kommentere? 🙂 Jeg synes altså det meste tyder på at de ble gift - adressen etter den første rettssaken, ordet hor i rettssakene, at hun er myndig i farens skifte - men skulle gjerne hatt noen synspunkt på denne "skilsmissen". Evt om noen mener jeg kommer til feil konklusjon om ekteskapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tingbøkene avslører enda litt mer av Peder Kristoffersens familie:

https://media.digitalarkivet.no/view/31249/124

I denne grenseoppgangen mellom Luktvassli og Midt-Luktvassli fra 1727, kommer det fram at Peders datter Kirsten hadde en halvbror som het Jakob Olsen og om jeg forstår det riktig var det han som ryddet Luktvassli? Se f. 121b mot slutten: 

thi de udgivne 12 rDr var for Rydnings Retten, som hendis halfbroder Jacob Olsen hafde i Lugtvaslien, og for hun alleene kunde besidde dend, haver hun udgivet be=te penge. 

 

Men det stemmer ikke med bygdebokas beskrivelse:

https://www.nb.no/items/ec6fa91feb148aac12575e191a8b53da?page=139

 

Eller hva ligger i at han hadde rydningsretten?

 

Det var riktignok en Ole Jakobsen der i 1661, men fem brukere mellom ham og Kirsten. Om han skulle være Kirstens halvbror bør han være født ikke fryktelig mange år før Kirsten som skal være født ca. 1668 (antakelig noe senere).

 

Uansett; dette betyr at Peder Kristoffersen på et tidspunkt rundt 1670 må ha vært gift med enken etter en Ole.

Noen som har spor etter en Ole med sønn Jakob, som dør før 1670, eller Jakob Olsen Luktvassli?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

En liten oppdatering på denne - dersom det er noen som krysser samme slekta. Jeg har identifisert en ny datter av Peder, i tillegg til hvem Jakob Olsen - barnas halvbror er. Dvs. enn så lenge har jeg ikke bevis i form av skifter eller tingbøker, men det er så mye krysninger av faddere - i tillegg til at de passer perfekt navnemessig og aldersmessig - at de rimeligvis er søsknene til Kirsten, Kristoffer og Ingeborg - for å bruke et uttrykk fra bygdebøkene 🙂

 

Else Pedersdatter (ca 1673 - okt 1740) gm. Jens Pedersen (ca. 1670-1750), brukere på Utskarpen i dagens Rana, dengang Hemnes, mener jeg bestemt er en datter av Peder. For det første manglet det en datter oppkalt etter mor, dernest er det så mye kryssende faddere både i denne og neste generasjon at de må ha vært i nær slekt. Aldersmessig passer hun også perfekt inn. Else og Jens fikk barna:

- Anne (ca 1698-1757) gm Anders Jonsen Dalosen (ca 1698-1757)

- Peder (ca 1701-1780) gm Ingeborg Andersdatter (1726-1780). Tok over gården etter foreldrene.

- Berit (nov 1704 - før 1740)

- Sten (mar 1707 - apr 1750) gift i Sandvika i Nesna

- Else (jun 1710 - 1780) gift med Anders Olsen Finnbakken

- Lisbet (feb 1713 - e. 1757) gm. Anders Hågensen Storholmen 

- Kirsten (mar 1715 - 1757). Ugift. Dør i Dalosen.

- Hans (mar 1718 - e. 1757). Bodde i 1757 på Oterholmen i Nord-Møre.

 

Jakob Olsen (ca 1663-1743) g. I Ellen Jonsdatter d. 1722 og II Berit Kristoffersdatter d. 1743. Bruker på Sund i Hemnes. Rett navn og rett alder - i tillegg hyppig fadder for de andre søsknene og vica versa. Dette fortsetter også i neste generasjon. Siste ekteskap var barnløst, men med Ellen fikk Jakob:

- Ole (ca. 1699 - 1736)

- Ane (1705 - mlm 1722-43)

- Kirsten (1708)

- Jon (1712 - 1759)

- Nils (1715)

 

Om Jakob er identifisert, er jeg ikke noe nærmere å forstå hvoran han fikk rydningsretten til Luktvasslia eller hvem som var hans far. Det er nærliggende å tenke at det er Ole Jakobsen som var en av to Ole-r første gang Luktvasslia nevnes i skattelistene, men tilsynelatende er han skatteyter til 1678 og da må Jakobs far ha vært død i bortimot 10 år. 

 

Peder Kristoffersens kone derimot, het antakelig Ane. Alle 5 barna døper et barn ved navn Ane. Else og Kirsten (begge 3 barnebarn) er også mye brukt, men Else-ne er rimeligvis oppkalt etter Peders mor Else Hågensdatter, og Kirsten var vel da mormor til barna. Det er alt for få sønner blant barnebarna til å ha noe formening om hva far til denne teoretiske Ane het. 

 

Jeg har også gjort et forsøk på å identifisere Peder Kristoffersens mor - Else Hågensdatter. Dersom hun er mor til alle kjente barna til Kristoffer Pedersen, Peder (ca. 1643), Ingeborg (1646-1656), Hågen (ca 1650) og Adrian (ca. 1655), må hun være født ca 1610-1620. I skattelistene for disse årene finner jeg kun 2 Hågen-er i Rana og Nesna. Det er Hågen Jensen Hauknes i Nesna og Hågen Forseng i Rana, som var lensmann. Hauknes i Nesna er geografisk nærmest det området barn og barnebarn bosetter seg i. De har også en tendens til å flytte til Nesna og ha faddere derfra. I tillegg har vi det eneste skiftet i de to neste generasjonene der initialer på sølv er notert. I skiftet til Lars Jonsen 1726, Kirsten Pedersdatters mann, er det en skje som jeg ikke har kunnet knytte til noen person før. Initialene er H:I:S:O:B. Det kan være Haagen Ienssøn.

 

Det som taler imot er at da burde kona hete et eller annet på O og jeg finner ingen kvinnelige etterkommere med navn på O. Jeg finner heller ikke noen faddere fra Hauknes hos barn og barnebarn, selv om det er faddere fra nabogårder. Som jeg skriver her: https://forum.arkivverket.no/topic/257302-else-hågensdatters-far-ekteskap-mellom-slekt/, gifter Lisbet Kristoffersdatter seg inn i Hågen Jensens slekt i 1735, så etter den tid kan ikke faddere på tvers tas til inntekt for et tidligere slektskap. Else Hågensdatters opphav er dermed fremdeles høyst uvisst. 

 

 

Jeg har ikke lagt inn noen kilder, da det vil bli for mye å legge inn alle jeg har brukt for å komme fram til dette. Interesserte må gjerne ta kontakt og få notatene mine. Dere må også gjerne ettergå arbeidet mitt og se om jeg har dratt noen feile slutninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.