Gå til innhold
Arkivverket

Magda Feie, druknet i Bergen 1918, Politirapport


Hanne W. Ringseth
 Del

Recommended Posts

Min farmors søster Magda Feie, døpt Magdalena, hun er født 11 august 1897 og omkom ved drukning i Bergen den 15 august 1918. Finnes det noen politirapport på dette?

Hun var fra Herøy på Sunnmøre. Siden navnet Feie kommer fra Fedje som ligger nordvest for Bergen kan muligens navnet være skrevet Fedje. 

Men min oldefar tok navnet Feie når han kom hit til Sunnmøre.

 

De har også en bror Ole Kristoffer Feie, født 13 juni 1904 i Herøy, Møre og Romsdal. Han var med en fraktebåt til Frankrike og druknet i Ronen, Bologna, Frankrike den 24 januar 1927. 

Han ble fraktet hjem til Herøy på Sunnmøre og gravlagt her.

Er det mulig at det finnes noen politirapport som forteller om hendelsene på de to episodene her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil Arkivverket svarer så findes det iallefald omtale av Ole Feies bortgang i aviser fra samtiden:

 

https://www.nb.no/search?q="ole feie"&mediatype=aviser&sort=dateasc&fromDate=19270125&toDate=19270301

 

https://www.nb.no/search?q="vår kjære sønn og bror ole feie"&mediatype=aviser&sort=dateasc&fromDate=19270125&toDate=19270301

 

Side 2
omkommet tinsdag i Boulogne. i i Den omkomne var en 23-aarig ungdom herfrå Eggebønæs ved navn Ole Feie. Han Mev foirhyret med dampskibet ySandfria", som forleden avgik herfrå til Frankrike. Stormvarsel for
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for den, får ikke åpnet det nå men ser av andre at NB nok er stengt for Pinse så satser på at deg går bedre over helgen 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Noen som har mulighet for å svare på denne angående Politirapport?

Endret av Hanne W. Ringseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Noe vil trolig være notert hos politiet når det gjelder drukning i Bergen.

Når det gjelder dødsfall i utlandet så skal det finnes informasjon om dette i UD sine arkiver. Det kan også være at det står en kort opplysning i sjømannsrullen og eventuelt kan man finne inngående brev til innrulleringssjefen om det.

Ellers kan man noen ganger finne korte opplysninger om dødsårsak i kirkeboka. – Og i enda eldre kirkebøker har det hendt at de har beskrevet drukningsulykker.

Om du skal bestille oppslag i arkivene gjør du det via skjema:

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei! Kom tilfeldig inn på denne tråden i samband med at eg leita etter opplysningar om Ole Feie. Ville berre seie frå om at eg kjem til å publisere eit bilete av han på nettsidene mine i løpet av ei vekes tid. Nettsidene finn du på galleriberge.com 

Båten han reiste med då han drukna var ganske sikkert dampskipet Sandra frå Eggesbønes. Det tilhøyrde firmaet til Gustav Evanger og gjekk i fraktefart mellom anlegga på Island, Eggesbønes og Frankrike.

Vart nyttig for meg å bruke informasjonen du hadde i denne tråden. Tusen takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man finner mye når man går litt videre i slektsforskingen. Det var mange i denne søskenflokken som døde ung, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.