Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av detalj i giftemål Skånevik / Åkra - "Ciaut" el.l.


John Martin Furseth
 Del

Recommended Posts

Hei - dette er mitt første spørsmål her :-)

Bilde: https://www.digitalarkivet.no/kb20070516620069

Digitalisert: https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000002538761 

Tolker dette ala følgende:

 

"(i?) 4 Novbr: Unkarl Lars Larsen Aartuhn og 
pigen Anna Larsdr. Færevig.
Ciaut(h?): Hagtor Hagtors. Færevig og Johanes Ols. Alsager"

Det viktigste her, er det som ser ut som "Ciaut:" eller "Ciauh:" som jeg ikke forstår. Kan noen forklare hva det betyr?

På posten over står det samme men ikke navn etter.

Tror kanskje ikke at det er fedrene til brudeparet - kan det være forlovere / vitner? Kan man tolke noe ut av rekkefølgen - er første navnet feks. relatert til brudgommen?

Videre ser jeg dato er digitalisert til 4. nov 1802, men kan det også se ut som det er 14 selv om det ser ut som "i" foran 4-tallet?

Videre er jeg i stuss på om siste navnet er Alsager, selv om det ser ut som en "n"  

image.png.b813885d8de3aaae19947404a9f9d899.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, John Martin Furseth skrev:

Det viktigste her, er det som ser ut som "Ciaut:" eller "Ciauh:" som jeg ikke forstår. Kan noen forklare hva det betyr?

 

Caut: = Cautionister = kausjonister = vitner/forlovere.

 

4. november i 1802 falt på en torsdag.  14. november det året var 22. søndag etter treenighetssøndag, så det logiske er 14. november som vielsesdato.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Aud, ja: i4=14.

Enig med deg: Johannes (strek over n betyr dobbel-n) Ols. Alsager

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Aud Sandbu skrev:

 

Caut: = Cautionister = kausjonister = vitner/forlovere.

 

4. november i 1802 falt på en torsdag.  14. november det året var 22. søndag etter treenighetssøndag, så det logiske er 14. november som vielsesdato.

Dette henger bra på greip, så jeg ble litt klokere - tusen takk 🙂 Gir meg mer å spekulere på, men fint med avklaring at Hagtor Hagtorsen ikke var far men forlover / vitne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.