Gå til innhold
Arkivverket

Opphavet til Mari Nilsdatter gm. Amund Eliassen. Gift 1818 i Stange


Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Mari Nilsdatter og Amund Eliassen gifter seg den 1. august 1818 i Stange. Nummer 25 her.

Amund er oppført som 29 år og Mari som 25 år. Aldersoppgaven til Amund stemmer ganske bra. Han døpes i Elverum den 10. mai 1789. Lenke.

 

Mari skulle da være født rundt 1793. Ved søk i FT1801 finner jeg kun en som potensielt kunne stemme fra Stange. Det er Mari Nielsdatter, som datter av Niels Erichsen og Inger Nilsdatter på Vik og Brenne i Stange. Denne familien er også nevnt i Stange bygdebok her.

 

Er det noen som har noen synspunkter på om dette kan være den "rette" Mari? 

 

 

 

Endret av Jan Søstuen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Amund og Mari barn? I så fall, har de kanskje oppkalt barna etter besteforeldrene og har du sjekket om det kan være nære slektninger av foreldrene, som er faddere?

 

Jeg ser at Amund er fra Elverum og at Mari er tjenestejente ved giftermålet i 1818. Bodde de i Stange eller flyttet de til Elverum? 

 

Sikkert flere spørsmål enn svar, men jeg prøver bare å finne en inngang til å få bekreftet Maris opphav. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Grethe. I FT1865 ser vi Amund som enkemann hos datteren Evine på Kilbakk i Elverum. Lenke. Evine ble født og døpt i Stange. Lenke til hennes dåpsinnførsel i klokkerboken herMinisterialboken her. Nummer 40. Født 1.9.1818, og døpt 6.9.1818. Det ser ut til at foreldrene Amund og Mari oppholder seg på Hestnæss-??

 

Av det jeg klarer å tyde av faddere:

  • Mons Hestnæss og kone
  • Kiel Andreassen Krogsveen og kone
  • Marthe Olsdtr. Skougsrud (??)

 

Har kikket litt i Stange bygdebok for å se om jeg finner noen av disse navnene på de nevnte gårdene:

  • På Hestnes Søndre (gnr 182, bnr 1)  finner vi en Mons Simensen (dp. 24.10.1784) gift med Sidsel Olsdtr. Gubberud, f. 1792. Det er vel stor sannsynlighet for at disse er "Mons Hestnæss og kone"
  • Kiel (sannsynligvis Kjel). Finner en Kjel Andersen på Kjeldsrud, som er et bruk utskilt fra Hestnes Søndre (gnr 182, bnr 3 og 4). Kjel fill skjøte på 3 jordflekker i 1816 som er nevnt som "Krogsveen", "Spellmannsveen" og "Sandbakken". Regner med at det er den riktige Kiel jeg har funnet her.
  • Skogsrud (gnr 169, bnr 1). Det er en Marte, dp. 20.9.1801 på Skogsrud som datter til Ole Halvorsen (f. 1750) og Inger Olsdtr. (1772-1847).

 

De som jeg potensielt tenker kan være foreldrene til Mari Nilsdatter er Nils Eriksen (f. 1766) og Inger Nilsdtr. (f. 1764) på Vik med Brenne (gnr 166, bnr 1, gnr 154, bnr 8, og gnr 33 bnr 2). Dette paret hadde (ifølge Stange bygdebok) følgende barn:

  1. Mari f. 1791
  2. Gunhild f. 1793
  3. Ole f. 1795
  4. Live f. 1797
  5. Kari dp. 3.5.1801
  6. Inger dp. 26.6.1803
  7. Nils (1806-09)

 

 

 

 

 

Endret av Jan Søstuen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.