Gå til innhold
Arkivverket

Manglende transkribering/innføring av bosted fra FT


Lars Hanssen
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har sett flere tilfeller der bosted mangler i de transkriberte data fra FT. For eksempel 1891 FT. Jeg har funnet personene ved hjelp av søket, men ser at det mangler all informasjon om bosted. Jeg har da måtte åpne selve FT for der å finne adresse/bosted via huslistene etc. Informasjonen ligger der, men virker som om den ikke er tatt med? Er dette et pågående arbeid med å få på plass dette, eller er det "ferdig" slik det ligger nå?

 

Jeg fant også at det var et helt tellingsdistrikt som manglet transkribering i en FT 1875, Hitra. Er dette også et pågående arbeide, eller er det en feil som skulle vært rapportert inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1891-tellingen består av personsedler, huslister og hovedlister. Navnet på et bosted står på hovedlisten, og ikke på personseddelen. På personseddelen står det kretsnummer og et huslistenummer, som man da skal kunne finne igjen på hovedlisten. Dette gjør det komplisert å trankribere tellingen.

 

I de avskriftene av 1891-tellingen som er gjort av Ancestry, MyHeritage og FamilySearch, er personsedlene og hovedlistene gjort hver for seg, slik at disse må settes sammen for å få med bostedsinformasjonen. Det er ikke alltid like lett. Vi har laget et dataprogram som bearbeider de ulike listene, og setter dem sammen så godt det lar seg gjøre, men noen ganger går det galt hvis det er en eller annen uregelmessighet enten på personseddelen eller i hovedlisten. Da er ikke informasjonen fra bostedet kommet med.

 

De avskriftene som er gjort av frivillige er det er litt varierende om bostedinformasjonen er tatt med eller ikke. Det burde vært gjort, men det er ikke alltid tilfelle. 

 

Vi har de avskriftene som vi har, er man ikke helt fornøyd er det mulig å be om å få supplere tellingene. Les mer her: https://www.digitalarkivet.no/content/462/om-1891-tellingen-fra-ancestry-myheritage-og-familysearch. Merk at man MÅ ta kontakt før man eventuelt begynner. Det er fordi man må ha med id-ene til personer og bosteder slik at permanente lenker faktisk forblir permanente. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder 1875 for Hitra, ser det ut for at tellingskrets 11 til 18 ikke er transkribert. Her må jeg undersøke videre hva som har skjedd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann Tone Merete,

 

Mange takk for forklaringene!

 

Ble litt i "stuss" når jeg fant at de var søkbare, men ikke fikk treff på noen av familiemedlemmene. Om de ikke var publisert, så var jo det en god forklaring til hvorfor. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hitra 1875 er transkribert av Registreringssentral for historiske data, og når vi nå sjekker ser vi at de ikke har sendt oss tellingskrets 11 til 18. Vi har flere saker som vi skal høre med dem om, og  nå er denne også kommet på den listen. Vi regner med å få ordnet dette i løpet av noen måneder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.