Gå til innhold
Arkivverket

Mari Olsdatter Vormnes (Nes på Romerike) død 1714?


Turid Fallet
 Del

Recommended Posts

Det ser merkelig nok ut som om Mari Wormenæs både er fadder og blir begravet «effter lang udstandne(?) smerter». Hmm. Kan det være to av dem?

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg leser det også slik. Men, ja, det er en til som også heter Mari Vormnes, på en nabogård. Hun døde i 1729 (for sikkert).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet. Bare at jeg ikke finner henne i noen av de avskrevne listene.

Jeg finner heller ingen naturlig grunn til at hun skulle flytte ut fra bygda.

 

Når det gjelder mitt valg av årstall, er det fordi det står i bygdeboken at hun døde dette året.

Og så prøver jeg å finne henne, da. Forgjeves, tydeligvis 🙂

Endret av Turid Fallet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Turid Fallet skrev:

Nei, jeg vet. Bare at jeg ikke finner henne i noen av de avskrevne listene.

Jeg finner heller ingen naturlig grunn til at hun skulle flytte ut fra bygda.

 

Når det gjelder mitt valg av årstall, er det fordi det står i bygdeboken at hun døde dette året.

Og så prøver jeg å finne henne, da. Forgjeves, tydeligvis 🙂

 

Dette vart litt kryptisk.... - det er eit dødsfall her.

Som Even har tyda så er det både ein fadder "Mari Wormenæs", og ei "Mari Wormenæs", som er "begravet" (ventelg jordfesta).  Sidan liket ikkje kunne vere fadder, må det anten vere ei feilskriving - eller så var det to Mari.  Ingen av dei er innførte med farsnamn.

 

Eg har sjølv opplevt i kyrkja, under opplesing av namn på døde "sidan sist kyrkjelyden var samla", at det vart lest opp namnet på ein fast kyrkjegjengar, som dei fleste kjende og ingen hadde venta skulle gå bort. I dette tilfellet sat ho der sjølv, lys levande.  Det er ikkje noko vanleg namn, men det vart etter kvart avklara at det var ei (eldre) namnesyster som hadde gått bort.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, da får man seg et støkk! 

Og når det gjelder fornavnet er dette (etter det jeg kan se) det vanligste kvinnenavnet i dette området;

Mari, Maren og Marte, Marta.

For oss i etterkant skulle vi gjerne sett et farsnavn (eller et navn, full stopp (av og til står det jo bare "Hans Hansens kvinne"),

men i dag er det jo slik vi skriver navnene våre, og kvinnene er like vanskelige å følge som den gang, kanskje enda mer.

Jeg heller til at det her er snakk om to Mari Vormnes (noe det beviselig også var).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.