Gå til innhold
Arkivverket

Anne Dorthea Torstensdatter, f.1834, d.1903-Gårdmannskone på Esketveit i Fjære.


Ørnulf Ødegaard
 Del

Recommended Posts

Om Anne Dorthea Torstendatter`s herkomst vites intet sikkert bortsett fra farens navn Torsten.

Søk i Kirkebøker og Folketellinger dokumenterer at hun var født 6.2.1834 på Haabestad i Fjære, og døde 22.3.1903 på Esketveit i ekteskap med Gårdbr. Aanon Sakariassen Esketved.

Kilde:Fjære Klokkerbok nr. B 11,1881-1905-side 385

I Folketellingen for 1865 står hun oppført som tjenestepige på gården Birketveit, født i Øiestad, 31 år gammel, dvs født i 1834.Året etter ble hun nok gift med Aanund Zachariassen  Esketved på nabogården etter som første barnet Ole ble født i 1867.

Ved dåpen av sønnen Ole står hun oppført som Anne Dorthea Torstensdatter Skotten, og blant fadderne er Gårdbr. Ole Gundersen Skotten. Skotten, skrevet Skotta i dag, er også nabogård til Esketveit. Anne Dorthea må ha hatt en eller annen tilknytning til Skotta. Kanskje hun vokste opp der?

Kilde:Fjære Klokkerbok nr.B 9,1867-1870 side 7-Dåp Ole Aanonsen 11.Aug.1867

Hypoteser om hvem som kan ha vært hennes foreldre:

1.Den eneste Torsten funnet så langt som kan ha vært hennes far, basert på at hun var født i Fjære,er en Torsteen Aslachsen som giftet seg med Elisabeth Hansdatter i Fjære kirke 24.07.1834.Han står oppført som ungkar 37 år gammel,dvs f.1797,og hun som pige 48 år gammel.Torsteen var sønn av Aslach Torvildsen Olsbu og Torborg Torsteinsdatter i Froland. Elisabeth var datter av Hans Pedersen Munkestø i Grimstad.At hun i en alder av 48 år kan ha vært Anne Dorthea`s mor er vel lite sannsynlig, men kan ikke avskrives.

2.Det finnes ei Anne Dorthea Pedersdatter Grebstad f.4.10.1818 som giftet seg med Stian Olsen Skotten 16.11.1837.Kan hun ha fått et pikebarn i 1834 med en Torsten, navngitt barnet Anne Dorthea og tatt henne med seg til Skotta da hun giftet seg med Stian Skotta i 1837 og flyttet dit?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant, men jeg har ikke klare svar.

Stian og Anne Dorthea i ditt pkt 2 er mine tt-oldeforeldre. Datteren Olevine (f 1849) ble gift til Søm her på Fevik.

Olevine fikk to døtre som fikk navnet Anne Dorthea, så dette navnet har fulgt disse linjene.

 

Jeg skal melde mer hvis jeg finner mer å  melde... 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå for tiden jobber vi med bygdebok for Birketveit krets av Fjære, der både Esketveit, Skotta og Birketveit er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarl,

Takk for interesse og lenkehenvisninger. Anne Dorthea  er min tippoldemor,og det er litt merkelig at det skal være så vanskelig å finne ut av hennes herkomst. Hun levde jo helt til i 1903. Jeg har snakket med ei av de eldre i Esketveit slekta,men hun visste heller ikke noe om Anne Dorthea. Hun hadde forøvrig fått henvendelse fra slekta på Rykene om det samme, så de vet nok heller ikke noe.

Vennlig hilsen Ørnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarl,

Nå vet ikke jeg om det er relevant,men ei Aase Aslachsdatter Skotten giftet seg med en gårdmand Anders Knudsen (det kan ikke være Anders Knudsen Grebstad)

Jeg nevner det fordi det må ha vært en Aslach på en av gårdene eller plassene på Skotta. Det kan jo være at Aase hadde en bror Torsten. Jeg vet altfor lite om gårdsstrukturen og befolkningen på Skotta så dette bli litt gjettverk.Venter spent på Birkenes boka i den forbindelse.

 

(Aase Aslachsdatter Skotten og Anders Knudsen fikk  6 døtre i tidsrommet 1838 til 1848. Familien emigrerte til USA med barkskibet "Hermes i 1850 med sine 6 døtre den eldste 12 år og den yngste 2 år. Jeg har forsøkt å finne de i Census i USA uten å lykkes.)

Ørnulf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk selv! Alltid gildt med "Fjæsingslekt"... 🙂
Jeg skal tipse dem som samler stoff om Skotta m.v. om den informasjonen som er dukket opp her.

(Du mener vel Birketveitboka, dvs Fevik....)

Ha en god kveld! - Jarl -

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jarl,

Og takk igjen for interesse! (Surrer nok litt med stedsnavn. Mener Birketveitboka ja.)

At det står oppført to faddere fra Skotta under under Ole Aanundsen Esketved`s dåp i 1867, nemlig Ole Gundersen Skotten omtalt som selveier og skipsreder i 1875 i lokahistorie wiki,

https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Skotta_(Fj%C3%A6re_gnr._61)

samt K…. Nielsen Skotten, styrker vel antagelsen om at Anne Dorthea må ha hatt en tilknytning til Skotta. Hun står jo oppført som Anne Dorthea Torstensdatter Skotten.

Litt mer om Torsten Aslachsen og teorien om at han kan ha vært far til Anne Dorthea, og ytterligere spor som peker mot Skotta med hensyn til Anne Dorthea`s herkomst:

Da Torsten Aslachsen giftet seg med Elisabeth Hansdatter i Fjære kirke i 1834 står hans foreldre oppført som bosatt i Fjære.

Kilde: Fjære Ministerialbok 1827-1839 side 157-Gifte Torsten Aslachsen og Elisabeth Hansdatter 24.07.1834.

Og så er det ei Aase Aslachsdatter Skotten som var født i 1810 i Fjære, antagelig på Skotta. Hun giftet seg med Gårdmand Anders Knudsen. De bar til dåpen datteren Anne Serine f 1.2 1838 i Fjære kirke. Fadder Niels Gundersen Skotten (Skoten Matr nr 331/411a) og Anne Kerstine Fevigmoen bl.a.

Kilde: Fjære sokneprestkontor, Ministerialbok nr A 2, 1827-1839, s 94 - Dåp Anne Serine Andersdatter 1838

 

Som ovenfor nevnt  bodde  en Aslach Torvildsen i Fjære i 1834. Kanskje bodde  familien på Skotta og fått datteren Aase i 1810.  Dersom Torsten var broren, ble han født i Vestre Froland i 1797:

I folketellingen 1801- 0023 Froland Vestre står oppført:

Torsten Aslacsen 4 år,dvs f.1797. Foreldre:Aslac Torvildsen, Huusmand med jord, 33 år og hustru Torbor Torsteensdatter 20 år. Begge i første ekteskap.

 

(Aase Aslachsdatter  og Anders Knudsen emigrerte til Amerika i 1850 på Barkskipet «Hermes» som gikk fra Lillesand 23 April 1850 og ankom New York 26.Mai; en ganske hurtig overfart må en vel kunne si med datidens selgskuter.

Men som passasjerer «mellom dekk» med 6 små døtre i alderen 12 til 2 år må det ha vært litt av en reise!

Kilde:

Norwegian American genealogical Center

Liste over emigranter bla 1850 aase Aslaksdatter m.familie

http://www.nagcnl.org/wp-content/uploads/2017/07/V5-Revised-Index.pdf

 

Jeg vet ikke noe mer om denne familien enn at de ankom NY 26.Mai 1850,men det kan kanskje være verdt å undersøke nærmere.Kanskje er det nålevende etterkommere som har kunnskap om Skotta og folket der som vi ikke kjenner til?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så interessant med tidlige emigranter herfra!

 

Hyggelig du kunne ha nytte av lokalhistoriewiki om Skotta. Tror nok mye av det er mine notater, ref mine tt-oldeforeldre der.
Ellers har jeg også notert om Fevigmoen - og der er kanskje den Anne Kerstine som du nevner som fadder? https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Fevikmoen_(Fjære_gnr._51)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadderen Anne Kerstine Fevigmoen er vel den Anne Kirstine Olsdatter seks år i 1801 gift med Niels Olsen Fevigmoen som jeg finner i din utmerkede opptegnelse av slekters gang på Fevikmoen.

Går vi bakover i Fevikmoen opptegnelsen din kommer vi til Åse Pedersdatter Fevikmoen gift med Aanun Nielsen Ribe. Etter de to var det skifte i 1755.

Datteren Asper (også kjent som Asbor og Asborg men døpt Asper) giftet seg med  Asbiørn Aanonsen Huuseland.

Kilde:Øyestad  Minist.nr A 3, 1722-1730, s 69 -Dåp Asper Aanonsdatter Ribe

Sønnen Aanon Asbjørnsen Huuseland (1762-1811) giftet seg med Kristine Gundersdatter Lia fra Ny- Hellesund.

Datteren Asseline giftet seg med Zakarias Aanonsen Esketved. De to var svigerforeldrene til vår Anne Dorthe Torstensdatter. Og dermed er det  slektskap  mellom Esketveit og Fevikmoen også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.