Gå til innhold
Arkivverket

Ole Iver Løkke f.1805 Tromsø


Hilde Charlotte Andersen
 Del

Recommended Posts

Ole Iver/Oliver Løkke f.1805 Tromsø. Hvem er foreldene hans? Hvor kommer Løkke-navnet fra? Ole Ivers fødsel er nok mulig å finne i KB Tromsø, men jeg har store problemer med å lese skriften og gir vel litt for lett opp. Av andre med etternavn Løkke finner jeg i Tromsø FT1865 og1875 Hans Løkke f.1819 Vaage Prgj. Gudbrandsdalen. Kan det være en slektning? I Tromsø Bys Historie Bind 2 s.325 finner jeg en August Løkke omtalt.Men dette er sent på 1800-tallet. Dette var en musikkinteressert mann. I Bind 1 s.652 finner jeg en Theodor Løkke. Begge var snekkere som tydeligvis har gjort seg fortjent til å nevne i Byhistorien. Finner en Theodor Løkke som sønn av Ole Olsen Løkke f.ca.1797 i Trondhjem.Forøvring finnes det mange andre Løkke i Trodheim. Noen som kan hjelpe meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en morfar som heter Ole Gustav Løkke. Han er født i Løten, Hedmark.

Hans far, Johannes Simensen Løkke, er født i Vang, Hedmark.

Løkke er et vanlig navn i Hedmark også.

 

Mvh Erling Hoel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løkkenavnet har selvsagt oppstått mange steder i landet helt uavhengig av hverandre, akkurat som Haug, Dal, Li, Ås og andre "topografiske" navn. Disse er det jo mange av, uten at innehaverne derfor behøver å være i slekt med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komplisere det hele ytterligere, så var det ikke uvanlig at navnet ble stavet på andre måter, eksempelvis Løke, Løcke, Løche, Lykke, Lycke, Lyche etc.

 

Hva er kilden for at han er født 1805 i Tromsø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen for innspill :) Jeg skjønner jo at det er flere "løkker" i Norge. Det jeg reagerer på at dette etternavnet er brukt gjennom tre generasjoner. Det står kun Løkke som etternavn i FT, og er også brukt i KB. Tror ikke det var vanlig å bruke betegnelsen "løkke" i Tromsø på 1800-tallet - sammenlign f.eks. Grunerløkka.I min nordnorske dialekt tror jeg ikke "løkke" fins (har bodd i Oslo 30-40år, så av og til blir jeg usikker).Synes derfor det er rart at etternavnet "er fra" Tromsø, eller fra Nord Norge.Ingen der ute som har registrert slekt i Tromsø med dette etternavnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan fortelle oss det du vet om ham - hvis du vet noe mer - hadde det vært fint. Hvor bodde han, hvem var han gift med? Finnes han i folketellingen 1865? Vet du når han døde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt Løkke-navn har blitt brukt gjennom mange generasjoner, men på 1800-tallet og tidligere ble det bare brukt av dem som bodde på husmannsplassen Løkke. Etter at det i min familie ble familienavn for ca hundre år siden, har det gått i arv og blitt brukt helt uavhengig av bosted. Sånn har det nok vært med de aller fleste stedsnavn som har blitt familienavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner en Oliver 4 uker gammel, barn av Lÿche døpt Tromsø 1806 (linje 11 venstre side): Tromsø 1796-1808

 

Ser at det står 1805 øverst på siden, men strøket over?

 

Jeg tror dette må være "riktig" Oliver/Ole Iver. Alderen i folketellinger er ikke alltid til å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er begravelsen til Iver Oles. Lyches søn Hermer, gravlagt 19.06.1808 i Tromsø, 46 uker gammel (midt på siden til venstre, i venstre kolonne). Hvis dette er en bror av trådstarters Ole Iver/Oliver, så vet vi farsnavnet til Iver også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg vi finner Iver Olsen (Lyche) ved folketellingen 1801 i Tromsø.

 

Dette baserer jeg meg på at han er skomaker, og at vi 01.10.1817 finner begravelsen til Anne Oldina, datter av skomakermester Iver Lykke.

 

Nå ser jeg at vi finner at uk. Iver Oles. Lyche og P: Karen Helgesdtr. ble gift 18.09.1804 i Tromsø. Dersom han var ungkar i 1803, kan han nødvendigvis ikke ha vært gift i 1801. Beklager at jeg var så rask på labben - ble nok litt ivrig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner en Hermer i 1807, men foreldrenes navn stemmer ikke? venstre kolonne like ved "pennen" : Tromsø mini 1796-1808

 

Dette er nok den samme. Det var en overlapp i kirkebøkene da. Legg merke til at det står "I. L. B. Tr. N." foran navnet. Dette kan bety Iver Lyches Barn (døpt i) Tromsø (kirke) (ved) Navn" osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor fant du begravelsen til Anne Oldina? Lenken peker til en annen side.

 

Fant henne på venstre side. Hun døde i 1820, ikke 1817. Den som døde i 1817 må ha vært et annet barn.

 

FT du lenker til var 1865, så det kan ikke være samme mann.

 

Jeg har visst ikke dagen min i dag. Litt for mange vinduer åpne i nettleseren på en gang...

 

Lenken min til Anne Oldinas begravelse er riktig, men den er 01.10.1820 - ikke 01.10.1817 som jeg skrev. Beklager. Hvordan jeg greide å rote det til med folketellingen aner jeg ikke - det er i hvert fall helt feil. Det finnes ingen Iver Olsen i Tromsø ved folketellingen 1801, så han har formodentlig kommet utenbygdsfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk MIW og Siw. For et samspill, mens jeg har vært opptatt med å fylle bestemor-rollen idag. Her har jeg litt å systematisere. Veldig glad for at dere engasjerte dere.Får konkludere når jeg har fått gått gjennom alt, ser ut som endel brikker falt på plass her. Men fasineres fremdeles av dette etternavnet Løkke / Lykke / Lyche. Det var da ikke vanlig med slike etternavn på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet en link til andre som har registrert denne slekten: http://home.online.no/~bjaas/slekt/ghtout/gtp239.html

Her ser vi at Iver Olesen Lycke er f.1779 i Trodheim gift 18.okt 1804 med Karen Helgesdatter og død 22.aug.1830 Hammerfest. Karen Helgesdatters foreldre er Johannes Petterson fra Sverige og Maren Karine Mikkelsdatter Pollen. Da har jeg en "kladd" jeg kan bygge videre på. Lenger bak kommer jeg vel neppe. Men kom gjerne med innspill ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke Karen Helgesdatters far hete Helge?

 

Selvfølgelig har hans navn vært Helge, men han har jeg ikke funnet spor av. <_< Ole Iver Lyche f.1806 Tromsø d.30.10.1878 Honningsvåg var gift med Karine Margrethe?/Christine? Johannesdatter f.? død 1812 Lyngen, Troms. Hennes foreldre var Johannes Petterson fra Sverige og Maren Karine Mikkelsdatter Pollen. Det ble litt for mange nye bekjentskaper for meg ole Iver og Iver Olesen.....Beklager!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iver Olsen Lykke har vært omtalt på flere slektsfora, bl. a. DIS-Norge og Troms-slekt, se f. eks. denne lenken: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?p=413461#413461

 

Takk for denne opplysningen - desverre så jeg den ikke med det sammme - den kom nok inn samtidig med at jeg skrev innlegget under.Etterhvert fikk jeg tid i helga til å google Iver, og da fant jeg også denne linken. Masse nyttige opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvis det er denne Ole Iver Løkke trådstarter henviser til, burde han vært født ca. 1803 i Tromsø.

Finner den samme mannen FT1875 Her står det at han er født i 1805, dette årstallet burde man kunne stole på?. Lurer på om han kan ha hatt en bror med samme navn som ikke har levd opp? For i Manntall 1804 finner vi Iver Løche, Tromsø 26år og Ole Iver Løche 1år. Iver Olsen Lyche og Karen Margrethe Helgesdtr. giftet seg 18.09.1804 (ved pennen) Eller er det 1803? Hvis paret giftet seg i 1803, kan de ha fått en Ole Iver som har dødd før 1805. Han må i tilfelle være født mellom september 1803 og februar 1804. For ni måneder senere, i nov.1804 blir Richardine født iflg siste innlegg her. En annen teori må være at manntallet som ser ut å være fra 1804kanskje er fra 1805? 1804 står jo over underskriftene..... Finner Oliver født her (linje 11), men er han født i 1805 el. 1806?? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Vi er noen som har det vesentlige av info om våre forfedre Iver Olesen Lycke - f 1779 i Trh - skomaker - kom til Tromsø 1802 og hans sønn/vår forfader Ole Iver Lycke / Løkke som dro med sønner til Honningsvåg

Er du i slekt. Hører gjerne fra deg til roar1933@hotmail.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.