Gå til innhold
Arkivverket

Ole Iver Løkke f.1805 Tromsø


Hilde Charlotte Andersen
 Del

Recommended Posts

Tusen for innspill smile.gif Jeg skjønner jo at det er flere "løkker" i Norge. Det jeg reagerer på at dette etternavnet er brukt gjennom tre generasjoner. Det står kun Løkke som etternavn i FT, og er også brukt i KB. Tror ikke det var vanlig å bruke betegnelsen "løkke" i Tromsø på 1800-tallet - sammenlign f.eks. Grunerløkka.I min nordnorske dialekt tror jeg ikke "løkke" fins (har bodd i Oslo 30-40år, så av og til blir jeg usikker).Synes derfor det er rart at etternavnet "er fra" Tromsø, eller fra Nord Norge.Ingen der ute som har registrert slekt i Tromsø med dette etternavnet?

 

Her er ihvertfall et 8 uker gammelt pikebarn gravlagt i 1817, far Iver Olesen Lyche : Gravlagde i Tromsø prestegjeld 1806-1821

 

Her er den aktuelle kirkeboksiden, venstre kolonne ved "flekken": Tromsø mini, døde og begravede 1816-1818

 

Etter at Karen døde i 1811 giftet Iver seg med Beret fra Bentsjord i 1814 og fikk flere barn

Jeg har mye info - skriv til roar1933@hotmail.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Iver/Oliver Løkke f.1805 Tromsø. Hvem er foreldene hans? Hvor kommer Løkke-navnet fra? Ole Ivers fødsel er nok mulig å finne i KB Tromsø, men jeg har store problemer med å lese skriften og gir vel litt for lett opp. Av andre med etternavn Løkke finner jeg i Tromsø FT1865 og1875 Hans Løkke f.1819 Vaage Prgj. Gudbrandsdalen. Kan det være en slektning? I Tromsø Bys Historie Bind 2 s.325 finner jeg en August Løkke omtalt.Men dette er sent på 1800-tallet. Dette var en musikkinteressert mann. I Bind 1 s.652 finner jeg en Theodor Løkke. Begge var snekkere som tydeligvis har gjort seg fortjent til å nevne i Byhistorien. Finner en Theodor Løkke som sønn av Ole Olsen Løkke f.ca.1797 i Trondhjem.Forøvring finnes det mange andre Løkke i Trodheim. Noen som kan hjelpe meg her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.