Gå til innhold
Arkivverket

Fogderegnskap Sunnhordland 1626-27 Sakefallsoversikten.


Bjarne Hollund
 Del

Recommended Posts

Jeg støtte på en innførsel i ovennevnte sakefallsoversikt som jeg ikke greide å tyde. 

 

https://media.digitalarkivet.no/view/76835/244

 

Jeg tror det står omtrent dette:

"Johans Omvig for hand haver krevet welb: Bertel Larsens datter, ………….etter sin ytterste formue, der til med rette kunne …………"   

 

Det hadde vært flott med en fullstendig tekst som forklarer hva dette kan dreie seg om.

 

Hilsen

Bjarne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg les det om lag sånn:

"Johann Omuig for hannd haffue krenchet welb: Bertel Larsens datter, giffuet effter sin yderste formue, der tilmed motte Rømme Leenet"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ivar.

 

Da ble det mening i dette. Det synes umiddelbart som en streng straff. Det var kanskje ikke snakk om et ordinært sidesprang, men voldtekt? Hvis de var i slekt kan kanskje det forklare straffen, eller kan forklaringen være at den fornærmede var datter av en adelsmann? Ellers ble Johannes boende på Store Omvik i årene etter, men vi ser at han selger eiendommer på denne tiden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Bjarne Hollund skrev:

Det synes umiddelbart som en streng straff. Det var kanskje ikke snakk om et ordinært sidesprang, men voldtekt?

 

Eg kan ikkje finne noko om voldtekt i Kristian IVs lov (det er dødsstraff i Kristian Vs lov, 1687), berrre om "beliggelse" - tydelegvis uavhengig av vilje og vald.

Men her er det nok noko verre: ærekrenking (sannsynlegvis minst like mykje far/familien si ære). Det har nok noko med rangen til Bertel ("velbaaren") å gjere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

 

Eg kan ikkje finne noko om voldtekt i Kristian IVs lov (det er dødsstraff i Kristian Vs lov, 1687), berrre om "beliggelse" - tydelegvis uavhengig av vilje og vald.

Men her er det nok noko verre: ærekrenking (sannsynlegvis minst like mykje far/familien si ære). Det har nok noko med rangen til Bertel ("velbaaren") å gjere.

 

Samtidig: Det er ikke urimelig at vedkommende "krenker" ble dømt til å rømme lenet ved en illegitim forbindelse med en adelsjomfru. De øvrige "krenkelse"-sakene i samme sakfallslisten er jo av seksuell natur. Boten var da også på kun 3 daler, så det er kanskje bortvisningen som anses som en streng reaksjon?

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfatter det slik at han måtte gi sin "ytterste formue" i oppreisning til Bertil Hørby og datteren, og i tillegg kom bortvisning fra lenet. Boten til hans majestet var mer overkommelig.  

 

Mvh

Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.