Gå til innhold
Arkivverket

Utydelig tekst i offentlig utskiftning


Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Heisan,

 

Jeg forsøker å tyde en lengre tekst fra en offentlig utskiftning i Ullensaker.

Jeg har noen setninger og ord her og der som jeg er usikker på. Håper noen kan hjelpe meg det disse.

 

#1

del1.thumb.jpg.a0f1f8c8d5cfc95aa8b2d30f09f38e88.jpg

 

#2

del2.thumb.jpg.3d21b9f3ba69da33c10f2fe271d17090.jpg

 

#3

del3.thumb.jpg.fa04eb517e8d0fd7e1b8c6c36385f6c1.jpg

 

#4

del4.thumb.jpg.5eae09827787f4243683f3077732c3a3.jpg

 

Alle disse tekstene er hentet fra denne kilden, "No 12 Uddrag af offentlig Udskiftning af Udmarken paa Gaarden Holm" :

 

SAO, Nes tingrett, G/Gb/Gba/L0013.b: Pantebok nr. 13b, 1868-1870, s. 465
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080707380471

 

På forhånd mange takk.

 

mvh

Marius
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#2 Efterat de lovbefalede Former vare iagttagne og Befaring af Aastederne foretaget

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg gjer eit forsøk på #1 også, så kan sikkert du eller andre korrigera/fylla ut:

 

Denne Grendsen indtil ...? ...?; dog paaligger det D? (D) at finde sig i, at der langs No 9 og No 13 afknappes saameget, som der udhugges til Opførelse af en 20 Fod bred Kogutu; E erholder ...? ...? af følgende Linier:

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Eg gjer eit forsøk på #1 også, så kan sikkert du eller andre korrigera/fylla ut:

 

Denne Grendsen indtil ...? ...?; dog paaligger det D? (D) at finde sig i, at der langs No 9 og No 13 afknappes saameget, som der udhugges til Opførelse af en 20 Fod bred Kogutu; E erholder ...? ...? af følgende Linier:

 

Et uhyre dristig og usikkert forsøk på/forslag til korrigering/utfylling:

 

« . . . indtil (??) naaes(?); dog paaligger. . . »

« . . . som der udkræves til Opførelse af . . .»  Over linjen: «E erholdes hvor dog begrændses(?) av følgende Linier:»

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr. 1: Denne Grændsen indtil Myren naaes; dog paaligger det 2 at finde sig i, at der langs No 9 og No 13 afknappes saameget, som der udkreves til Opførelse af en 20 Fod bred Fægate...

  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

<snip> indtil Myren naaes; <snip> Fægate...

 

Det er ganske formidabelt hvor tåpelig man føler seg når ‹åpenbaringen› kommer. «Myren»! Og «Fægate»! Har stirret og stirret på de ordene leeenge. Nå er det jo klart som – ja bokstavelig talt – blekk! 😉

 

Tusen takk Else B.

 

Mvh

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Richard Johan Natvig skrev:

Opførelse af en 20 Fod bred Kogutu; 

 

Og for å fortsette ‹flåseriet› litt, så har jo Kogutua di Richard samme funksjon som en Fegate. 🙂

 

Jeg for min del var i ferd med å prøve finne ut hvorfor i all verden noen skulle oppføre en 30 fots «baad» av et-eller-annet slag, langt inni skauen.

Jeg så ikke «bred».

 

Å Herre, det er godt her er gode folk!

 

Mvh

Endret av Even Stormoen
typo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for all hjelp og innspill! 🙂

 

Bare vent, Even, en vakker dag dukker det faktisk opp en båt inni skauen et sted, skal du se 🙂

 

mvh

Marius

  • Liker 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

Nr. 1: Denne Grændsen indtil Myren naaes; dog paaligger det 2 at finde sig i, at der langs No 9 og No 13 afknappes saameget, som der udkreves til Opførelse af en 20 Fod bred Fægate...

 

Det plager meg litt at jeg ikke synes "Denne" stemmer helt.. det er liksom en bokstav på slutten der som gjør at det ser ut som det står "Dennes" eller noe lignende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Else B. Rustad skrev:

Det kan like gjerne stå danner 🙂

 

Ja enig, og at dette ikke er starten av en ny setning..?
"hvorefter G. Danner Grændsen indtil Myren naaes..."

 

Jeg ser også andre steder i teksten at skribenten har vært litt rotete med stor bokstav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bravo!

Men:

2 timer siden, Else B. Rustad skrev:

dog paaligger det 2 at finde sig i,

undrar framleis på om ikkje det står "dog paaligger det D at finde sig i", der D viser til Gulbrand Martinsens Enke, jf. opplistinga s. 465a. "2" gir vel ikkje meining?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedkomnde utskiftningsformanns protokoll og arkiv er oppbevart på Statsarkivet, og den er god å konferere med hvis kontoristen hos sorenskrivaren har slurva med skrifta. Bøndene har også ei tinglyst utskrift av den same forretninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Vedkomnde utskiftningsformanns protokoll og arkiv er oppbevart på Statsarkivet, og den er god å konferere med hvis kontoristen hos sorenskrivaren har slurva med skrifta. Bøndene har også ei tinglyst utskrift av den same forretninga.


Takk for tipset, Gunnar!

Så jeg kan kanskje bestille hele utskiftningsteksten til neste gang jeg er på Riksarkivet (og Corona-situasjonen tillater det)?

Har ikke funnet teksten noe annet sted i digitalarkivet ihvertfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har heller ikkje sett utskiftningsprotokollar tilgjengelege digitalt, men eg har vore på Statsarkivet i Bergen og lese og fått kopiert korrespondanse vedrørande utskiftningar, og det er veldig interessant. Desse arkiva inneheld rekvisisjon, boniteringslister, og utrekningar og samandrag før og etter utskiftninga, kostnader og kva kvar enkel bonde måtte betale, og er mykje meir detaljert enn kva vi finn i den tinglyste delen. I samband med utskiftning vart det også oppteke kart med oppteikna både gamle grenser slik dei var før utskiftninga og nye grenser slik dei vart etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.