Gå til innhold
Arkivverket

Spørsmål om transkribert materiale


Jarle K. Øvrehus
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Jeg lurer på om det finnes en oversikt eller et arkiv over dokumenter som allerede er blitt transkribert. For eksempel kunne jeg godt tenke meg en avskrift av en utskiftning fra 1859 (https://media.digitalarkivet.no/view/11941/101). Min antagelse er at dette er blitt skrevet av før, men jeg er ikke i stand til å finne noe sted i digitalarkivet om det finnes. Jeg vil anta at det er enkelt for arkivverkets ansatte å finne ut av om det allerede finnes en avskrift av dokumentet? Jeg har for eksempel fått en del avskrifter av gamle skifter og andre dokumenter, men finner heller ikke de tilgjengelige på nett. Er disse registrert i en database som ikke er offentlig tilgjengelig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet gjelder såkalte avskriftssamlinger og er flyttet til Spør Arkivverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkelte statsarkiv har en samling med avskrifter som de har laget opp igjennom åra. F.eks har Statsarkivet i Oslo og Statsarkivet på Kongsberg har fått skanna og lagt sine avskrifter ut i Digitalarkivet. Dessverre har vi ikke til dags dato fått laga et system der alle avskriftssamlingene er blitt publisert på Digitalarkivet, men vi ser absolutt nytteverdien i dette og det vil nok komme med tida. Men i mellomtida må du nok bruke finn kilde-søket i Digitalarkivet og i de tilfellene du ikke finner dokumenta rette en forespørsel til Arkivverket om de har disse.

 

I hvilken grad det enkelte statsarkiv har register over sine avskrifter vet jeg ikke, men for Statsarkivet i Bergen sitt vedkommende (hvis arkivsaker du lenka til) så har vi kun dette registrert på papir, dvs ved forespørsel om avskrift må vi sjekke fysisk i arkivet. – Da har vi både en serie som er lagt på den enkelte matrikkelgard, og en serie som er lagt på arkivskaper/protokoll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Avskriftsamlingene til statsarkivene i Oslo og Kongsberg finnes i Digitalarkivet:

Begge er imidlertid ordnet etter journalnummer, og uten noe tilgjengelig register, er avskriftsamlingene i praksis uråd å finne fram i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, fra begge to. Jeg fikk svar på det jeg lurte på, og forstår at det ikke er lagt opp så enkelt som det egentlig burde. F. eks. burde iallefall de avskriftene som er gjort de siste tyve årene være digitalt tilgjengelige på en server eller datamaskin, og dermed enkelt hentes opp igjen. I tillegg kunne man ha lenket disse dokumentene (både skannet versjon i digitalarkivet og digitale avskrifter) via grunnboken til det enkelte matrikulerte bruk. Uansett, da tar jeg det via forespørsel og satse på at det allerede er avskrift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.