Gå til innhold
Arkivverket

LØST. Magdalena Johansdotter og Aron Mattsson Kocko gift 1825, Muonio, Finland. Hva menes med "utan Krona"


Kjell Sørum
 Del

Recommended Posts

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/muonio/vihityt_1799-1871_ik363/3.htm

Høyre side, nest nederst.

7. desember 1825: Drängen Aron Mattsson Kocko fra Köngäsenjärvi i Muonio gifter seg med Pigan Magdalena Johansdotter Hetta i Muonio. Det står utan Krona. Fins det noen her som vet hva dette handler om? Kan det være fordi de hadde vært og "prøvegiftet seg"? Margaretha var ca 2 måneder på vei, deres første barn ble født 28. juni 1826. Jeg ser på de forskjellige vigslene at presten har vært påpasselig med å notere hvorvidt det har vært med eller uten krone.

 

Med vennlig hilsen

Kjell Sørum

Endret av Kjell Sørum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som står som "utan Krona" var nok gravide ja. Brudekrone kunne bare bæres av jomfruer. Selv om det antakelig ikke er snakk om en fysisk krone her da, men et begrep.

 

Sitat fra Østfoldmuseene.

Brudekroner var i bruk fra slutten av 1500-tallet mange steder i Norge og Norden. Dette henger sammen med dyrkelsen av Jomfru Maria i middelalderen, og for å kunne bære brudekrone måtte bruden være jomfru. Fødte bruden et barn mindre enn ni måneder etter sitt bryllup fikk hun en bot. De som hadde fått barn utenfor ekteskap ikke var berettiget til å bruke krone. Utover på 1800-tallet ble det etter hvert mindre vanlig å bruke brudekrone.

Endret av Trude Nilsen
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg tar opp dette gamle emnet igjen, og lurer på hvor Abraham og hans søsken var døptl Jeg slektsforsker for en venninne, og har kommet til Eva

Lovisa Aronsdatter Kocko skal være født 15l02,1830 eller 15,02.1831, Jeg har funnet henne som gift med Isach Olsen Kangasjervi 17.10.1852, og de fikk 7 barn.

Finner de 6 første døpt i Munio og den siste i Alta i Norge i 1874(Eva Lovise Isaksdatter, som var min venninnes oldemor), og også Isak og hans søsken

både på søkbar kirkebok og i originalen- Jeg sliter også litt med den originale kirkeboka som er på finsk forsiden. Jeg har sett den kan oversettes til

svensk tidligere. Jeg finner kun Evas og Abrahams søster Anna Margeretha født 1826 på søkbar kirkebok, og der må det også være feil siden barnet

døpes før det blir født(fldt 23.06 og døpt 25.03). Flyttet familien fra Mounio etter 1826. Eva Lovisa skal være født i Ylimounio som jeg trodde var

en del av Muonio, men det var det tydeligvis ikke, Hvor ble barna til Magdalena og Aron døpt? Hvordan få forsiden av kirkeboka til Dete Genealogiske samfunnet

oversatt til svensk? 

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret, Da er jo du og min venninne i slekt. Hvem skal du videre på av barna til Eva Lovisa pg Isak? Min venninne skal 

videre på Eva Lovisa Isaksdatter, og ektemannen Rebekkart og deres datter Olga født 1905 som var hennes farmor

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere forsket for samme venninne på Rebekkart og hans aner, og der også ble det etterhvert noen svenskfinske slektsgrener. Kom inn på blant annet slekter  som Kilanki, Servio  og Karesuando(men da var jeg tilbake til 1700-tallet, Kom vel tilbake til noen birklarler(skatteoppkrevere i Sverige/Finland på 1600-tallet. Dette er en stund siden jeg har jobbet med. Rebekkart har jeg ellers funnet født 24.12.1871, og døpt i Kvænangen 14.07.1872). Så det stemmer ikke at han er født finsk, og heller ikke hans foreldre var de. Det er først på hans oldefar at det kommer finske aner inn(hans farmors far)

 

Endret av Anne Lise Hovdal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var vel også noen vallonere i det jeg fant. En av kildene jeg brukte var boka "birkarlen Anund Anundsøn Kyrø""av ERrk Johansen Kouksu. Mener å 

ha vært borti at samme forfatter har skrevet en slektsbok om slekten Kocko

Endret av Anne Lise Hovdal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mulig jeg burde ha startet ny tråd her, men tar opp denne gamle tråden igjen. Nå med noen flere opplysninger og lenker. Jeg sleksforkser for venninne, og en av hennes tippoldemødre var Eva Lovisa Aronsdatter som skal være født 15.02.1830 eller 1831 ifølge kilder i Norge, og husforhørslister i Finland. Ser at Aron og kona Magdalena var i Mounio i 1826 ved eldste datters dåp, men etter det forsvinner de sporløst. Jeg forsøker å finne dåpen til Eva Lovisa og hennes søsken. Jeg har letet i Mounio, Enontekis, Karesuando på finsk og svensk side, Øver Torneå og Pajala. Jeg har disse barna på Aron og Magdalena:

1)Anna Margaretha født 23.06 og døpt i Mounio 25.06.1826

2)Maria Lena født 14.07.1829 ifølge Geni

3)Eva Lovisa født 15.02.1831, men ved folketellingen 1910 for Alta i Norge ble hun født 15.021830. Oppgitt født i Muonio. Hun døde 27.12.1914 i Alta. Jeg har også hennes giftermål 17.10 1852 med Isak Olsen Kangasjervi i Muonio

4)Stina Kajsa Aronsdatter født 08.04.1834 og død 14.11.1926 Kangasjervi ifølge Geni

5)Isak Gustav født 08.02.1839. Han flyttet til Tana i Norge, og var fisker og gårdbruker i Favnmokke der ved folketellingene 1875, og var laksefisker og gårdbruker i Dybdebugt i Tana ved folketellingen 1900. Han døde av nyresykdom 01.08.1912 i Tana. Har ikke funnet han ved folketellingen 1910 i Tana. Moren Magdalena var sammen med Isak med familie ved folketellingen 1875, men jeg har ikke funnet innflyttingen til Tana. Det må ha vært mellom 1865 og 1875.                                                                                                                                        http://rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=2025&kenr=005&bnr=0023&lnr=00     

Her skal Isak altså være født i Karesuando, men jeg finner hverken han eller de andre søsknene som døpt der

6)Johan Mathias Aronsen født 02.02.1842. Han har også Karesuando som oppgitt fødested ved folketellingen 1875 i Tana. Han ble gift i Tana 04.12.1870 med "kvænpige" Kajsa Lisa Jacobsdatter . Han var gårdbruker i Luftsjok i Tana i 1875, og i 1900 var han gårdbruker i Nerbekken i 1900 og i Savijones i 1910 i Tana

7)Alexander født 04.04.1844. Han og broren Johan er ført innflyttet til Tana samtidig i 1869. Ved folketellingen 1875 var han dagarbeider og fisker i Madsjon i  Tana, hos sin morsøster Margrethe Johansdatter med ektemann. Han ble gift i Tana med Brita Gretha Hansdatter 21.12.1873. Hun var "kvænpige". Han døde i Tana 26.02.1916

8)Alexander Aronsen født 11.10.1848. Han kom først til Lyngen i Troms i 1877, hvor han ble gift med Eva Johanna Pedersdatter 28.09.1877. De flyttet til Hammerfest og er ved folketellingen 1900 å finne der som fisker og gårdbruker i Sandvig Store i Sørøysund . Ved folketellingen 1910 var han i Skibnesfjord i Sørøysund. Han døde i Hammerfest av alderdomssvakhet 01.08.1923. Han skal også være født i Karesuando, men er ikke å finne som døpt der. Her har jeg ellers hatt mye hjelp av en gammel debatt på Digitalarkivet nr 72 355 når det gjelder Alexander

 

Hvor ble denne søskenflokken døpt, og hvor bodde foreldrene Aron og Magdalena mellom 1826 og 1847?. Jeg finner jo dåpen av eldstedatter i 1826, men finner ingenting om dem før de dukker opp husforhør 1847-1854. De er ført ganske langt nede her:

 

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/muonio/rippikirja_1847-1854_ik362/111.htm

 

 

 

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med noen flere lenker til opplysninger her.

Her er Eva Lovisas bror Johan Mathias Aronsen i Tana i 1875: 

 

http://rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=2025&kenr=005&bnr=0016&lnr=00

 

Eva Lovisa i 1875 i Alta:

http://rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=2012&kenr=003&bnr=0032&lnr=00

 

Magdalena Johansdatters dødsfall i Tana i mai 1884(nr.7 nederst til venstre): 

 

https://media.digitalarkivet.no/view/9967/200

 

Giftermålet i 1852 mellom Eva Lovisa Aronsdatter og Isak Olufsen Kangasjervi:

 

http://www.digiarkisto.org/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/muonio/vihityt_1799-1871_ik363/9.htm

 

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Tar opp denne gamle tråden igjen, og har de samme spørsmålene som tidligere. I tillegg lurer jeg på hvor en finner kirkebøker for Munoioniska

mellom 1788 og 1799(da starter de finske kirkebøkene for Muonio), og Muonioniska skal ha vært en del av Pajala i Sverige til 1788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.