Gå til innhold
Arkivverket

Kvernskatt 1791 Vardal (og kanskje Toten og Biri)


Recommended Posts

I bygdebok for Vardal bind 4 (Tidligere Oppland fylke) refereres det til en fortegnelse over møller i Vardal i en kvernskatt 1791.
Jeg har forsøkt å lete i bla. arkivet til Toten fogderi i Arkivportalen uten hell, men den kan vel også befinne seg i Riksarkivet.

 

Jeg lurer på om dere kan hjelpe meg å finne denne kvernskatten (og håper å få den skannet), og hvis de finnes er jeg
også interessert i samme skatt for Toten og Biri, som kanskje finnes i same arkivenhet. Jeg har et uklart minne om at
jeg et sted har lest at det i den (de) samme skattelista skal finnes en fortegnelse over sagbruk, og det er også av interesse.

 

(Dette trenges til en stor artikkel om beboere på gardene Nedre Bjugstad i Vardal og Breiskallen i V. Toten, som bør
bli ferdig i august.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Geir Thorud skrev:

I bygdebok for Vardal bind 4 (Tidligere Oppland fylke) refereres det til en fortegnelse over møller i Vardal i en kvernskatt 1791.
Jeg har forsøkt å lete i bla. arkivet til Toten fogderi i Arkivportalen uten hell, men den kan vel også befinne seg i Riksarkivet.

 

Mitt tips er at kvernskatten er et vedlegg til fogderegnskapet for 1791: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-01000001404859

 

Dessverre spesifiserer ikke arkivkatalogen innholdet i den enkelte arkivboksen. Pga. hjemmekontor - og nå også sommerferie - har jeg ikke anledning til å undersøke nærmere.

 

Du kan forsøke å benytte Arkivverkets tilbud om skanning på forespørsel (https://www.arkivverket.no/tjenester/skanning-pa-foresporsel-til-profesjonelle-brukere), men slektsforskere er dessverre ikke en prioritert brukergruppe her, og da sommerferien nå står for døra for de fleste ansatte i Arkivverket, er det uansett tvilsomt om skanning kan leveres før etter sommerferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Beklager særdeles sent svar, men du har nok helt rett i at fogderegnskapene er rett sted. Fordi de ikke ligger på nett for det meste av 1700-tallet har jeg en tendens til å glemme dem. Har funnet sekundærkilder som henviser til fogderegnskapene når det gjelder kverner og sager, men opplysningene i sekundærkildene stemmer ikke overens, så jeg må nok få tak i originalen. Et sted opplyses det at det kan finnes lister over sager allerede i ca 1772/73. Nå har artikkelen vår vokst til over 50 A4 sider, så da får vi se hvor stor artikkel man må skrive for å bli klassifisert som forfatter i forbindelse med skanning, eller så håper jeg lesesalene åpner i august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.