Gå til innhold
Arkivverket

Når døde Ole Olsen Tossavaien, f 1660 i Risberget, Våler og hvem var han gift med?


Egil Enåsen
 Del

Recommended Posts

I Trysilboka bind 8, side 359 (Søndre Østenheden bruker 2) blir det sagt at Ole Olsen Tossavainen f 1660 i Risberget, Våler døde i 1694. I følge samme kilden var han gift med Kari Paulsdatter Raatikainen, f. 1665 i Rotberget, Hof i Solør.

Under etterslekt listes det to døtre, Helja Olsdatter Tossavainen f. 1695 og Kirsti Olsdatter Tossavainen f 1696. Hvis fødselsdatoene deres stemmer, må enten mor deres ha vært gift to ganger eller så er dødsdatoen "1694" for faren feil.

 

Jeg er litt forvirret her, for heftet "Finneslekter VI - 7 generasjoner av slekten Mulikka" utgitt av Solør Slektshistorielag 2015 (side 4, person 14) oppgir at Ole Olsen Tossavaien, f 1660 i Risberget, Våler var gift med Karin Paulsdatter Karttuinen f. 1665 i Fryksdalen, Sverige.

 

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det  stemmer overhodet ikke at Oles kone var en Raatikainen Eyvind Lillevold har sett  en sammenheng på grunn av navnet Paul (Pål) dette er vel norsk bygdebokskriving på sitt verste. Jeg er redd Finnemanntallet 1686 (Opsahl og Winges utgave, s,.113, bare oppgir at Kari Pouelsdatter er født i Fryksdalen (Friiisdahlen)i Sverige av finske foreldre, og var kanskje en liten Fröken Fräken ifrån Fryken". hun var 21 år i 1686.

Når det gjelder dødsåret, oppgis det vanligvis at han døde i 1671. Og Anders Eriksson Purainen skal ha tinglyst sitt kommende giftermål med Olas enke "Anniken Staffansdotter Mullikka i 1673, men jeg har ikke kunnet finne denne tinglesningen i tingboka selv.. Bo Hansson "Från Lievestuore till Søre Osen - en utredning om släkten Tossavainen " (1997), s. 5 oppgir dato 3.april 1673 for tinglesningen. Hansson på sin side henviste til Vidar Risberg (som muligens har sittet inne med verdifulle originaldokumenter? Risbergs stensil "Folk som fantes i Gamle Opistua".

Endret av Erik Lie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Ole Olsen og Kari Paulsdatter i Østenheden, Søre Osen, Trysil er mine 6. tippoldeforeldre. 

Jeg skulle kanskje ha henvendt meg direkte til Solør Slektshistorielag, men... Som sagt skriver de at "Ole Olsen Tossavaien, f 1660 i Risberget, Våler var gift med Karin Paulsdatter Karttuinen f. 1665 i Fryksdalen, Sverige".  - Siden Slektshistorielaget i Solør ikke oppgir kilde for slektsnavnet er kanskje "Karttuinen" et like godt innspill til slektsnavn som "Raatikainen". 

 

Men jeg er like forvirret om når Ole Olsen Tossavainen døde. Det er i alle fall ikke vanlig at et mann får barn henholdsvis 1 og 2 år etter at han døde. 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Lie:
Kan du ha kommet i skade for å forveksle Ola (Ole) Olsen Tossavainen f 1640 (d.e.) og Ole Olsen Tossavainen f 1682 (d.y.) i det siste avsnittet ditt? - I følge de opplysningene jeg sitter med, var Ola Olsen Tossavainen d. e. (f 1640) gift med Anniken Steffensdatter f. 1645
"Min Ole" d. y. flyttet vel til gården Østenheden, Søre Osen, Trysil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må vi holde tunga rett i munnen den eldste Ola Olsen Tossavainen (hvis fødselsår f.ø.- er ukjent) var trolig født i Orsa Finnmark i Dalarna som sønn av Olof Markusson i Tandsjö denne Ola Olsen fra Orsa Finnmark (er det som var gift med Anika Staffansdotter Mullikka (i 1686 kalt "Mulig"), født ca. 1621 i Sandsjö i Orsa, det stemmer ikke at Annika var født 1645, dette er vel en feilslutning basert på at hun var 45 år i 1686.Annika var 2. gang gift med Anders Eriksson Purainen fra Gästrikland.

Endret av Erik Lie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.