Gå til innhold
Arkivverket

Kart over utskiftinger


Truls Herland
 Del

Recommended Posts

I anledning slektsforskning ser jeg etter en tidligere husmannsplass som var bebodd til ca 1910. Den skal ligge på Osterøy 4630 gnr 97 Herland,  bnr 4. På siden for Jordskiftearkiv under www.domstol.no finner jeg mange kart, men ingen for utskifting av denne eiendommens innmark. I Grunnboken finner jeg at det har vært utskifting av innmarken til Gnr 97 (tidl Gnr 28) sluttet 10/8 1895 og tinglyst 9/6 1896, pantebok 41-282. I folketellingene fra 1865 til 1900 har husmannsplassen ulike navnebetegnelser, men ingen av navnene finnes igjen i dagens kartverk, så det er heller ikke noen løsning å lete der. Ved folketellingen i 1900 finne jeg plassen under "tellingskrets 005, bosted 0019 Storhauen".  Min tanke er at boplassen er avmerket på utskiftingskartet fra 1895 - men hvor finner jeg dette kartet? Kan det finnes bostedskart ved folketellingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt sett vil ei utskifting på denne tida inneholde eit kart. Men det fins unntak. Sjå etter i teksten til utskiftinga om det blir vist til kart. Når lesesalen på Statsarkivet i Bergen opnar igjen (forhåpentligvis 17. august), så kan du også få sett igjennom utskiftingsmappa om der skulle ligge noko. 

Eg har aldri sett kart til folketeljingane.

 

Om du ikkje finn husmannsplassen avteikna på kart, så kan det vere at du finn husmannskontrakt/festeseddel ved å leite i panteregisteret. For søk i panteregisteret må du bruke kommune og gnr frå før 1964, i dette tilfelle Hosanger gnr/bnr 28/4: 

https://media.digitalarkivet.no/tl/preg/search

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finst ein bokserie som heiter "Gamle norske kart", og som m.a. er register til jordskiftekarta. Denne serien er skanna og ligg på nb.no. I boka for Hordaland finn eg følgjande om Helland ( = Herland? ) i Hosanger:

 

Screenshot_2020-06-30-20-56-34.thumb.png.75c0e55013801cb9669a787134bb3d68.png

Med mindre eg er heilt på jordet (eg er ikkje lokalkjend) viser dette at oversikta til jordskifteretten ikkje er komplett.

 

Kart nr. 1548:

Bergen, Hordaland fylke, Kart nr. 069-095 (1859-1988), Dokumentside
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ka10071107290104

 

Eg var visst på jordet likevel. Kart nr. 1548 er gnr. 81 Helland øvre i Modalen, som vart skild ut frå Hosanger som eigen kommune i 1910.

 

Også Helland nedre gnr. 78 er i Modalen.

 

Så då stemmer oversikta på domstol.no likevel.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. Jeg skal sjekke Statsarkivets mappe i høst. Nå det gjelder bok om Gamle Kart og gårdene i Modalen så er det riktig kommune, men feil gård. Uansett, takk for raske kommentarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.