Gå til innhold
Arkivverket

Immigrantliste - New York til Norge


Svein Davidsen
 Del

Recommended Posts

Min oldefar, Ole Martin Davidsen, f. 1851, Kvelde, VF, reiste flere ganger fra Norge til New York. først som styrmann/skipper, fra ca. 1883, men senere også, så vidt jeg kan finne, som passasjer. Jeg kan finne emigrantlister for Norge til NY, men jeg kan ikke finne passasjerlister for NY til Norge. Hvor bør jeg  lete etter dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Svein Davidsen skrev:

passasjerlister for NY til Norge. Hvor bør jeg  lete etter dem?

 

De finner du nok neppe. Såvidt jeg kjenner til så er det skannet og digitalisert svært få passasjerlister fra USA til Norge (og Europa).

 

Ancestry har noe i U.S., Departing Passenger and Crew Lists, 1914-1966 og UK and Ireland, Incoming Passenger Lists, 1878-1960

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Egil. Jeg var redd for at det var svaret.

 

Et tilleggsspørsmål:

I tillegg til å være styrmann/skipper, og før Ole Martin kjøpte farsgården, Gjone store, fra Treschow i 1896, var han også kjøpmann/grossist og jeg lurer på at han kanskje reiste til New York i 1893 for å kjøpe amerikanske varer for butikken/grossist virksomheten. Er det noen registrering av butikker, grossister, handel, etc i Vestfold fra den tiden? Han bodde på den tiden på Nansengaten, Laurvik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Svein Davidsen skrev:

Er det noen registrering av butikker, grossister, handel, etc i Vestfold fra den tiden? Han bodde på den tiden på Nansengaten, Laurvik.

 

Handelsregistre for Kongeriket Norge, 1891 - https://www.nb.no/items/6048e6c9923c279f4237cd92dd9e3706?page=915&searchText="Ole Martin Davidsen"

Handelsregistre for Kongeriket Norge, 1891.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant Egil - tusen takk. 

Så nå vet vi at Ole Martin offisielt startet "Handel" i mars 1891 mens han bodde i Laurvik (er Laurvik = Larvik i dag?). Allerede i februar 1892 erklærer han seg konkurs og da hadde han flyttet tilbake til farsgården Gjone, Hedrum. Kan vi anta at dette var "frivillig" konkurs, dvs måten å avslutte handelvirksomheten så han kunne være gårdbruker?

 

I april 1893 reiser han til New York, men da han hadde sluttet med handel var det vel ikke for å kjøpe varer for butikken? Hvor lenge han var i NY har jeg ikke funnet, men hans 5te barn ble fødd på Gjone i oktober 1894!

 

Er det mere interessant informasjon å finne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.