Gå til innhold
Arkivverket

Jacob Michelsen Lund, Trondheim i 1600 tallet


Anne de Fine Olivarius
 Del

Recommended Posts

Jeg ville meget gerne vide noget om denne person, som er min ane. Jeg ved ikke meget om ham, kun at han var død inden 1682, hvor jeg har fundet noget om ham i tingbøgerne fra Nykøbing Mors, hvor han boede i dele af sit liv. Herfra ved jeg også, at han havde slægtninge (børn, forældre, søskende?) i Trondheim. Hans datter, Anne, var gift med en dansk købmand.

 

Venlig hilsen

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://forum.slaegt.dk/index.php?topic=158138.0

 

"Jeg har fået hjælp til at finde denne ane, som er far til Anne Jacobsdatter 1647-1724, gift med Morten Olufsen Quist 1639-1686, Nykøbing Mors. Der har været en del at finde om Quistslægten, men Anne var længe faderløs.
Fra Tingbogen 9. maj 1691 (som jeg ikke selv kunne læse) var der en længere udredning om en arvesag, bl.a. efter denne Jacob Michelsen Lund. Det fremgik af denne samt en sag fra 22/1 1687, at Anne havde en søster Mette (det havde jeg nu også selv set) og at hun var gift med Mads Jensen Vils. Her refereres til Jacob Lund som Mettes far.

Jeg Kan ikke finde mere om denne Jacob, men det fremgår også af sagen fra 1691, at Jacob havde arvinger i Trondheim.
Man kan vel heraf antage, at slægten måske kom fra Trondheim. Der var vist flere slægter der af det navn, men flere timers søgning giver ingen resultater.

Kan nogen mon hjælpe?

Venlig hilsen
Anne"
 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.hammerweb.dk/45.htm

Morten Olufsen Quist

  • Født: Jan. 1639
  • Ægteskab: Anne Jacobsdatter i 1670
  • Død: 24 Jun. 1686, Nykøbing Mors i en alder af 47 år
  • Begravet: 30 Jun. 1686, Nykøbing Mors

Billede

punkttegn  Begivenheder i hans liv:

• Købmand: Nykøbing Mors.


Billede

Morten blev gift med Anne Jacobsdatter i 1670. (Anne Jacobsdatter blev født den 18 Aug. 1647 og døde den 9 Maj 1724 i Nykøbing Mors.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.geni.com/people/Mads-Vils/6000000029117845904

Mads Jensen Vils 

nyg_265_1215_medium.jpg

Mads Jensen Vils

Også kjent som: "Mads Jensen Wils"
Fødselsdato: 1658
Fødested: Nykøbing, Morsø Municipality, Denmark (Danmark)
Død: 14. Mai 1699 (40-41)
Vils, Nykøbing, Morsø Municipality, Denmark (Danmark)
Nærmeste familie:

Ektemannen til Mette Jacobsdatter
Far til Inger Madsdatter Vils; Jens Madsen Vils, Vils; Kirsten Madsdatter Vils; Jacob Madsen Wils; Anne Madsdatter Vils og 4 others

Yrke:

købmand i Nykøbing

 

 

 

Mette Jacobsdatter

transparent.gif
nyg_265_1220_medium.jpg

Mette Jacobsdatter

Fødselsdato: 1658
Død: 22. November 1702 (43-44)
Vils, Nykøbing, Morsø Municipality, Denmark (Danmark)
Nærmeste familie:

Datter av Jacob
Wife of Mads Jensen Vils
Mor til Inger Madsdatter Vils; Jens Madsen Vils, Vils; Kirsten Madsdatter Vils; Jacob Madsen Wils; Anne Madsdatter Vils og 4 others
Søster av Anne Jacobsdatter

 
Administrert av: Brit Steinsvik
Sist oppdatert: 8. april 2019

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusind tak, Grethe. Pænt af dig at undersøge disse ting.

Men jeg ville jo også vældig gerne vide noget om hans norske rødder. Tror du at du kunne hjælpe mig med det?

 

Mange hilsener

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lyder vist lidt uhøfligt, for hvis du havde kunnet give oplysninger om hans ophav havde du jo nok gjort det 🙂

Men man kan jo altid være heldig at der er nogen derude der kender en man efterlyser.

Men altså, mange tak!

 

Venlig hilsen

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Jacob Madsen Lund var fogd over Hadeland, Toten og Valdres 1664-1669, og det antas at han kan være den samme som nevnes i Trondheim 1659-60. Dette kan jo ikke stemme dersom Søften Bundsen allerede omkring 1660 ble gift med hans enke.

 

Vi kjenner ikke Jacob Lund i Trondheims patronym.

 

 H. Berg: Trondhjem før Cicignon s.317 https://www.nb.no/items/efdcfeb0e3d4a505fbc9b609e2622e1e?page=323&searchText=

"Nr. 303: Søfren Bundsen .....må atter som enkemann ca. 1660 ha inngått nytt ekteskap, som det synes med enken etter en Jacob Lund, kanskje fogden over Toten, Hadeland og Valdres, som ledingen for 1659-60 viser bodde i Domsognets 1. kvarter. 23. mars 1683 kaller således hans (Søfrens) leibo Jacob Omeyer (nr. 304) gift med Else Jacobsdatter Lund, flere ganger Søfren Bundsen for sin værfar. Elen (sic!) må være søster til Arnoldus von Westens første hustru Maren Jacobsdatter Lund, ialfall ble Jacob Omeyer i 1682 oppnevnt til formynder for hennes etterlatte barn....."

 

"Nr. 304: Husmand Jacob Omey. Han kalles ved flere anledninger Jacob Omej, men ellers alminnelig Omeyer. Han var feldbereder, gift med Søfren Bundsens steddatter Else Jacobsdatter Lund og bodde i svigerfarens gård som han også overtok rundt 1680, etter svigerfarens død."

 

Et tredje barn er Jacob Jacobsen Lund, pers.kap. i Verdal, Innherrad 1670-90, død 1690, Haug, Verdal, Nord-Trøndelag. Han var gift med Elisabeth Thomasdatter Friis død 1/8-1706 i Molde, Møre og Romsdal, som det var skifte etter 1707, de hadde ikke barn sammen, men Elisabeth hadde to barn fra sitt første ekteskap.

 

Det er skifte etter Maren Jacobsdatter Lund i Trondheim 1682, hun var død i 1680. Hun hadde første gang vært gift med apotekeren Cyriacus Cathe, død 1674.

 Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 1 (3A 0001), 1678-1686, oppb: Statsarkivet i Trondheim. Fol. 201b
Arveskifte efter Apotheckeren Arnoldus von Westen Sahl avdøde Hustrue Maren JacobsDatter Lund, 28/3-1682.
Barn:
1. Anna Elisabeth Kathe 19 år
2. Dorothea Kathe 18 år
3. Else Kathe 16 år
4. Maren i sit 11te år
5. Cyriacus von Westen paa 4de år
6. Mathias von Westen på 3die år
Sal. mors søsters mann Jacob Omejer

 

Else Jacobsdatter Lund er nevnt i 1714/1715:

Manntall Trondheim 1714-15, classe 18, Else Omeyer har een liiden Kramboe

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kære Anita

 

Tusind tak for dette, det har da været et stort arbejde for dig at finde.

Hvis jeg forstår dig rigtigt, er Jacob Madsen Lund og Jacob Lund i Trondheim næppe samme person. Men da vi ikke kender Jacob Lund i Trondheims patronym, kunne det jo teoretisk set godt være Michelsen. Denne Jacob har altså tre børn, Else, Jacob og Maren. Else døde efter 1715, de to andre i 1680 og 1690. Min ane fra Nykøbing Mors,  Anne Jacobsdatter Lund, døde i 1724, og det kunne måske tyde på, at Jacob Lunds danske familie er senere end den norske. Hvis det altså er den rigtige Jacob; men det må jo være begrænset hvor mange Jacob Lund'er der fandtes i Trondheim i 1600-tallet. Og ville der ikke et sted stå om Jacob Lunds danske relationer, hvis det er ham? Eller måske levede han et dobbeltliv? En dansk datter kunne være resultatet af et forhold til en kvinde i Danmark, men to døtre, og en retssag i Danmark? Jeg sender dig lige udskriftet fra retssagen i en separat mail.

Igen, mange, mange tak!

 

Venlig hilsen

Anne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lige læst dette skrift igen og ser først nu at der nævnes 'unge Jacob Lund' hvilket jo kunne være den Jacob Jacobsen Lund du omtaler. Og dette ville jo næsten kunne være et bevis på at det er den rigtige Jacob Lund du har fat i🙂

Jacob Lund 2.docx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondheim var en ganske liten by og hadde i 1680 omkring 5000 innbyggere. Det er derfor usannsynlig at det skulle finnes flere samtidige Jacob Lund i byen. Nå har jeg sett gjennom alle kildene jeg har funnet - og det ser ut til at det bare finnes en, nemlig Jacob Madsen Lund. Han skulle være sønn av biskop i Lund Mads Jensen Medelfart (1579-1638) . Han døde i Christiania (Oslo) og ble begravet i Oslo Domkirke 8 juni 1663 og kalles da Jacob Matzen til Ager "General fiskall" https://media.digitalarkivet.no/view/653/229

Jacob var, ifølge det nedenstående, gift med Lisbet Pedersdatter, datter av dr. med. Peder Alfsen og Anna Jacobsdatter Wolf.  Det ble betalt for "Sl. Doctor Peder"s begravelse 29/5-1663 i Vor Frue kirke, Trondheim. Det må være Lisbet Pedersdatter som senere blir gift med Søren Bundsen.

Litt om slekten Wolf her https://dis-danmark.dk/bibliotek/910104.pdf, hvor Jacob Madsen Lund er nevnt.

 

Jeg vet ikke om du får tilgang til bøkene som Nasjonalbiblioteket har lagt ut, men her er lenkene til Trøndersk personalhistorie 1 https://www.nb.no/items/2f8e2c4b35ec047029e649704f9800e0?page=0&searchText=  og 2  https://www.nb.no/items/efdf65f11c6222f79c629716589dc249?page=0&searchText= , kirkebøker finnes ikke for denne tiden, dette er kirkenes (Vor Frue og Domkirken) regnskapsbøker og det er ikke så mye å finne der. Dessuten er han nevnt en gang i Norske Rigs Registranter bd. 12, 1657-1660, s. 351 https://www.nb.no/items/8f60bc8ac18ec9ebcd465d65b69e9a95?page=363&searchText=

 

Jacob Madsen Lunds sønn presten Jacob Jacobsen Lund blir immatrikulert ved Københavns Universitet 3/5-1664, han er vel da f. omkring 1644, søsteren Maren Jacobsdatter Lund gifter seg med apotekeren Cyriacus Cathe/Kathe (betalt) i Vår Frue 10/8-1662 (mine aner), hun er vel da. f. omkring 1642.  Jeg har sett gjennom skiftet etter Maren, men kan ikke finne at det står noe om eiendom i Danmark.

 

Men dette stemmer ikke overens med at faren, Jacob Madsen Lund skulle være født i Lund 1634. Og det stemmer heller ikke med at Jacob Madsen Lund var fogd over Hadeland, Toten og Valdres 1664-1669.......

 

Kan Jacob Michelsen Lund være en slektning av Jacob Madsen Lund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kære Anita

 

Jeg er meget taknemmelig for at du engagerer dig i dette spørgsmål, som bliver mere og mere mystisk, synes jeg. Du finder frem til tekster m.m. som jeg aldrig selv kunne have fundet.

Jeg prøver at ridse lidt op i forhold til hvad der nu kan konstateres:

 

En Jacob Lund (med patronymet Michelsen) figurerer som far til to døtre i Danmark, Anne (min ane) født 1647, død 1724, og Mette, født 1658, død 1702. Begge piger bliver gift med velstående købmænd i Nykøbing.

Mors. Tilsyneladende har de ikke interesseret sig for de ejendomme og den jord, som faderen havde i byen, så de forfaldt og blev takseret meget lavt. Da der i det sagsudskrift jeg har fået står, at 'unge Jacob Lund' var i byen et par gange, de kan ikke huske hvornår, ser det i hvert fald ud til, at den ældre Jacob Lund havde en søn som hed Jacob; men det var jo ikke usædvanligt, at første søn blev opkaldt efter faderen.

Af skriftet må man slutte, at Jacob Lund ikke til hverdag boede i Nykøbing, at han i en periode i det mindste måske har gjort det i kortere eller længere tid for at blive far til et par døtre.

Da jeg ikke har kunnet finde noget i Danmark om denne Jacob, er det jo nærliggende at slutte, at han kom fra Trondheim, siden der i skriftet står, at han havde arvinger i Trondheim. Fødselsårene på døtrene kunne også passe på Jacob Lund i Trondheims døtre. Så langt, så godt.

 

Nu siger du så, at der næppe kan mere end én Jacob Lund i Trondheim på det tidspunkt, også min antagelse. Så fandt jeg dette på Geni, som ser pålideligt ud, selv om man ikke altid kan stole på Geni. Men her er angivet en pålidelig kilde.

 

Jacob døde ugift i Lund I Skåne Faren Mads Jensen Lund skrev gravskrift over han:

Hans Gravskrift findes hos Gustaf Sommelius i hans «Disputatio historica de templo cathedrali lundensi», trykt i Lund 1755, Side 114, hvor det heder paa Latin: No. XXXVII: «Lapis cæruleus in medio Ambulacro (~: en blaagraa Sten i Midtgangen). Ecce immatarus Altissimus abripit annis -/- A maturandis quem rapit ille malis. -/- Desideratissimo Filio Jacobo Matthiadæ Literarum ac Musices natura et arte peritissimo pie defuncto Anno ætatis XIX, Christi vero. -/- VenI CIto DoMIne IesV VIta nostra Vt VIsItes nos! (~: M+D+C+V+V+V+V+V+I+I+I+I+I+I+I = 1632). Parens p(osuit?) dolenter -/- Matthias Jani D. -/- Episc. Lund.» Dette kan vel i simpel Prosa oversættes saaledes: «Se! Den, hvem den Højeste rykker bort i hans umodne Aar, -/- skaaner han derved for at modnes i Trængslernes Skole. -/- Over en hjertenskjær Søn, Jakob Matssøn, der ved naturlige Anlæg og flittigt Studium havde bragt det vidt baade som en Videnskabernes og Musikens Dyrker, men nu salig er vandret hjem i sin Alders 19. Aar og i Herrens 1632te Aar. -/- Kom snart, Herre Jesu, du vort Liv, at besøge os! -/- blev denne Sten lagt af en sørgende Fader, Dr. Mats Jenssøn, Biskop i Lund.»8

http://www.nose.dk/Norge/lund.html#5

 

Altså en anden Jacob Lund, som døde ung og ugift. Jacob Madsen Lund, fogeden, er dermed ikke søn af biskoppen. Biskop Medelfar kom til at hedde Lund, fordi han var biskop der. Men andre steder har jeg set, at  Jacob Madsen Lund i Trondheim skulle være født ca. 1612.

 

Det løser jo ikke mit Michelsen-problem. Jeg har kigget på det oprindelige skrift igen, og her står meget tydeligt Michelsen. Dog kan man ikke helt udelukke, at skriveren har lavet en fejl her.

 

Hvis det er fogeden Jacob Lund  som skulle være min ane, kunne et par ting pege i den retning:

Sønnen Jacob

Det faktum at han ikke var god til økonomi. Han blev åbenbart arresteret for kassemangel sidst i sin foged-tid. Og hans ejendomme i Nykøbing var forsømte.

 

Du skriver noget om hans kones andet ægteskab, at hun var blevet enke. Men kunne hun mon bare være blevet skilt fra ham pga alt hans rod med økonomi og familie i Danmark?

Men hvis min ane faktisk hedder Michelsen må faderen jo hedde Michel/Mikkel. Desværre et meget almindeligt navn .

 

Det er ikke let, det her. Jeg skal til at kigge nærmere på de links du har sendt.

 

Venlig hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fandt lige dette (i relation til fa, Wof og Alfsen). Her er også en Jacob Jacobsen et sted.Kan ikke lige gennemskue det nu, men jeg får tid senere på dagen. 

Til Anita.jpg

Til Anita 2.jpg

Til Anita 3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nu hurtigt kigget på Slægten Wolf, det link du sendte, og kan se at der er en tilknytning til Nykøbing Mors (s. 18). 

Det ser ud til at man måske kan finde et slægtskab her et sted, måske. Der er nok at sætte sig ind i.

V.h. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var den nye udgave af slægten Wolf jeg fandt det med Nykøbing i - side 18. Vedhæftet.

Og nu skal jeg nok stoppe bomba🙂rdementet!

Det fik jeg ikke lov til, sender på anden måde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kære Anita

 

Jeg tror desværre ikke det kan lykkes med at finde familierelationer, sådan som jeg havde håbet. Jeg kan i hvert fald ikke gennemskue det. Jeg kan ikke umiddelbart få adgang til de bøger du har nævnt i dit link, måske gemmer der sig dog interessante oplysninger der.

 

Når jeg efterlyste ham i dette forum var det jo, fordi jeg tænkte, at når han havde arvinger i Trondheim måtte man kunne  finde skifter ell. lign. Det har du prøvet, og der er så ingen skifter efter Jacob Michelsen Lund. Og det gør det jo svært. Og jeg tror ikke, at Jacob Madsen Lund, (som der står lidt om i de titler du og jeg har læst) er den person vi leder efter. Jeg kan ikke forestille mig, at en så tilsyneladende respektabel mand har levet et liv med forsømte arvinger og ejendomme i Nykøbing.

 

Da han boede i Nykøbing Mors en tid (som der står i udskriftet) må der findes et eller andet om hans tid i byen. Jeg må prøve igen. Mærkeligt med en persom som ham. I slægtsforskning kan man jo ofte uden besvær finde aner langt længere tilbage i tiden; men nogle af disse aner har gjort det vanskeligere for 'slektgranskere', desværre. 

 

Tak for alt dit besvær! Det er i hvert fald ikke din skyld at vi ikke kan finde ham!

 

Venlig hilsen

Anne

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Et forsøk på oppsummering (og eliminering av div. Jacob Lund)

 

Det stå jo det samme både i Finne-Grønns og Johannes Wolfs artikler, - "Anna Jacobsdatter Wolf og Peder Alfsens datter Lisbeth Pedersdatter ble gift i Trondheim med generalfiskal Jacob Madsen Lund, som var født i Lund i Skåne og døde 1663 i Christiania, og at han var sønn av biskop Dr. Mads Jensen (Medelfart) og at Lisbeth Pedersdatter overlevde sin mann."

 

https://dis-danmark.dk/bibliotek/910104.pdf, hvor Jacob Madsen Lund er nevnt.

 

https://tidsskrift.dk/personalhistorisk_tidsskrift/article/view/79440/114564

 

1) Jacob Madsen, generalfiskalen, som døde i Christiania 1663 var ingen Lund. Jeg sjekket Rentekammerets norske bestallinger 1660-1814 og finner:

*Madsen, Jacob - fiskal i Norge 9/11-1661 (Underskriver seg Presther)

 

http://bora.uib.no/bitstream/handle/1956/7619/114743084.pdf?sequence=1&isAllowed=y

 

s. 13 "... foruten den feilantagelsen at det åpne brevet fra mai 1661 var starten på fiskalembetet (ordet ”fiskal” er ikke nevnt med étt ord i noen av dokumentene vedrørende Madsens opprinnelige oppdrag), tok han feil i identifiseringen av Jacob Madsen som Jacob Madsen Lund, forøvrig svoger til magister Iver Pedersen Adolphus, ”den mest anseede” mann i Gudbrandsdalen og en av hovedaktørene i rabalderet som foregikk i innlandet i 1661. Navnebrødrene Jacob Madsen Presthov(?) og Jacob Madsen Lund var embetspersoner i samme periode. Men Jacob Lund var fogd i Hadeland og Valdres,samtidig som Presthov var fiskal. Da Lund er omtalt i hvert fall så sent som i 1669, seks år etter ”Gen: Fiscal” Jacob Madsens oppføring i listen over døde og begravede i Aker prestegjeld, kan vi trygt stadfeste at Lund ikke er den riktige Madsen. I Rentekammerets norske bestallinger,er det dessuten opplyst at fiskal Jacob Madsen ”underskriver sig Presther”....)

 

(Jacob Madsen Lund er dessuten også nevnt i samme s. 93)

 

2) Jacob Madsen sr. (1614-1632), sønn av biskopen i Lund Mads Jensen Medelfart og Inger Jacobsdatter Leth døde ung og er ikke aktuell.

 

3) Jacob Madsen Lund jr. (2/8-1634- ett 1672), sønn av biskopen i Lund Mads Jensen Medelfart og Mette Michelsdatter Wibe, må være den samme som fogden Jacob Madsen Lund.

 

- Immatrikulert København som student fra Ribe 27/11-1656 Jacobus Mathiæ Lundinus

 

- Norske Riksregistranter,1657-1660, bd. 12,

s. 347

Brostrup Gedde anlangende M. Iver Pederssøn (Adolph) om et begierte Jernverk at erklære, datert 27/5-1660

https://www.nb.no/items/8f60bc8ac18ec9ebcd465d65b69e9a95?page=359&searchText=

 

s. 351

Brostrup Gedde og Oberbergamtet anl. Jacob Madssøn Lund paa M. Iver Pederssøns (Adolphs) Vegne om hans Munthebrev, datert København 9/6-1660

https://www.nb.no/items/8f60bc8ac18ec9ebcd465d65b69e9a95?page=363&searchText=

 

- Hadeland og Land fogderi: Jacob Madsen Lund begynt 1664 - sluttet 1669

https://no.wikipedia.org/wiki/Hadeland_og_Land_fogderi

 

- Rentekammerets norske bestallinger 1660-1814

*Madsen, Jacob, fogd over Toten og Hadelands fogderier 24/7-1664 (en Bendix Jørgensen ble fogd over Hadeland og Valdres 4/8-1668, konf. 28/7-1670)

 

Ole Arild Vesthagen: Slekten Langeland i Gran, s. 173:

"..... 22/2-1667 spurte Major DeCardi og fogd Jacob Madsen Lund allmuen på tinget i Lunner hva de skulle gi korporal Langeland i stedet for "service" .....

Statsarkivet Hamar, Hadeland, Land og Valdres sorenskriverembete, tingbok nr. 14, folio 1b.

 

- 1670 arrestert for kassamangel - KILDE????

 

- Fogden Jacob Madsen Lund nevnes i skifte. prot. nr. 2, 1673-1689, skifte etter sorenskriver Peder Andersen Quigstad på Toten 10/3-1674: "Tilgode hos broren Oluff Andersen etter obligasjon dat. 10/4-1672, Jacob Madsen forrige fogd".

http://www.slektshistorielaget.no/Kilder/Skifter/tvb2.htm

 

Han er altså fortsatt i live 1672.

 

Gift med en datter av lagmann i Trondheim Peder Alfsen, da han kalles "svoger" av Hr. Iver Pedersen Adolphus, sogneprest til Fron i Gudbrandsdalen.

 

Jacob Madsens enke het Lisbeth - KILDE???

 

Hans kone Lisbeth Pedersdatter, datter av Peder Alfsen, skulle ifølge denne masteroppgaven være født 1635. Det gjør henne for ung til å være mor til Maren, Jacob (1644-90) og Else Lund i Trondheim.

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/58425/Peder-Alfss-n-og-runene---Norsk-antikvarianisme-under-f-rste-del-av-1600-tallet.pdf?sequence=1&isAllowed=y

 

4) Jacob Madsen Lund, res. kap. Sønderby-Helnæs 1667, sogneprest Flemløse 1668 må være for ung.

 

5) Jacob Lund i Trondheim

 

- Finner ingen Jacob som kan passe i Skattemanntall 1645 for Trondhjem, men Søffren Bundesøn, senere gift med Jacob Lunds enke er nevnt under "Borgere af nogen formue".

 

- Jacob Lund skulle være bosatt i Domsognets 1. kvarter, Trondheim i ledingen 1659-60.

FINNER IKKE KILDEN!!!

- Datter Maren f. ca. 1642, (gift 1662 og 1677), død 1680

- Sønn Jacob f. ca. 1644 (imm. Kbh. 1664), kapellan Verdal, død 1690

- Datter Else f. ca. 1652, (gift 1672), død 1715

 

Trondheim skattemanntall 1675-79

1675 - DombKierche sogn - Den anden klasse - Fierde qvarter -

Søffren Bundsen, ingen brugs - 3 personer - 3 Rd. (i 1676 er han borte)

Jacob feltbereder, bruger handvercket - 5 personer - 5 Rd. (= Jacob Omeyer g. Else Jacobsdatter Lund)

 

Siden Jacob Lund i Trondheim (han kan godt være en Michelsen) har en tilknytning til Nykøbing Mors er det jo mere naturlig å tenke herregården Lund i Øster Assels og Lundegård og Jegindø birk?

 

"Lundegård (Gammellund) på Mors med sognene Vester- og Øster Assels Sogn var i 1500-tallet et kongeligt len. Lundegård blev 1651 solgt til Albert Baltzer Behrens (KB 04.01.1651). Birket omtales ikke før det 26. november 1687 sammenlægges med Morsø Nørre Herred og Morsø Sønder Herred." (Lundegaard og Jegindø Birk)"

https://assels.dk/historie/lund-gårdene.html

 

http://www.kma-mors.dk/kulturm/6_15.htm

 

Kanskje kan man finne noe i Danske Kancelli, Kancelliets brevbøger 1551-1660, det er f.eks. i 1656 en Jacob Mickelsen herredsfoged i Ulfsborg herred s. 201

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Anita

 

Mange tak for denne flotte udredning som giver  fin oversigt over de Jacob Lund'er der har været i spil. Det har jo heller ikke gjort det let at de også for andre har været svære at få styr på med deraf følgende sammenblandinger.

Som jeg læser dit svar kan Jacob Lund i Trondheim godt være ham vi leder efter. De tre børn han fik i Norge blev født inden for samme tidsrum som Anne og Mette i Danmark (1647 og 1658) hvilket gør det hele så mærkeligt. Man skulle jo tro at der måtte være papirer på to ægteskaber og to sæt børn. Men han havde en søn, Jacob, som godt kunne være ham der nævnes i udskriftet.

Ham som fandt dette udskrift for mig vil nu prøve at lægge sagen på Facebook. (Jeg er ikke på Facebook.) Der er åbenbart en særlig gruppe for folk med interesse i gamle Morsø-slægter, og det er jo dejligt. Måske kommer der noget frem der.  Jeg har kigget lidt på Lund'er på Peterslund/Lund herregård, og der var en Thomas Thomsen Lund som ejede gården i 1728-1777. Men jeg kan ikke finde relationer der.

Kancelliets brevbøger skal jeg lige orientere  mig lidt bedre i. Jeg kan f.eks ikke finde den side du refererer til, kun navneoversigter og sagsoversigter. Men jeg tager fat på det igen.

Jeg skriver om udfaldet af facebook-opslaget.

 

Venlig hilsen

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undskyld, det har jeg ikke været opmærksom på. Har ikke haft til hensigt at holde noget hemmeligt🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.