Gå til innhold
Arkivverket

Det eldste norske farskap (omkring 70 år og eldre)


Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Fortjente disse småungan å få gamle gubber som far ,som var dau før ungen var tenåring.

 

Selv var jeg 47 når min første og siste ble født . Jeg hadde store betenkeligheter for at jeg var for gammel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var andre normer i samfunnet den gang. Arrangerte ekteskap var vanlig, men jeg lurer på om det var allmenn sosial aksept for så store aldersforskjeller som dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsten Abrahamsen ble far siste gang i en alder av 80 år:

 

https://www.wikitree.com/wiki/Abrahamsen-171

 

Jeg fikk feilmelding da jeg registrerte det siste barnet på WikiTree, fordi det var mer enn seksti år etter at det første barnet var født. Ved dåpen skriver presten: "NB 5 Sødskende faddere til deres Bestefaders Barn."  Det var altså barna til det eldste av de barna til Torsten som levde opp som var faddere. Torsten fikk 9 barn, men bare tre av dem levde opp, ett av første ekteskap og to av siste.

 

Da han giftet seg for annen gang i 1809 var han 71 år, bruden var ca. 22.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min morfars farbror, sogneprest i Ringsaker, Jørgen Henrik Hegermann Brochmann (1850-1926) ble i 1902 enkemann for annen gang (far til 8 + 3 barn i de to første ekteskapene). I 1919 gifter han seg igjen, med Hanne Elise Schou (1888-1976), og de får sønnen Jørgen Henrik Hegermann Brochmann (1921-1998), som altså var vel 71 år yngre enn faren, og han døde 190 år etter hans farfars (sogneprest Diderik Hegermann Brochmann) fødsel. Den yngre Jørgens eldste halvsøster, Sara Brochmann, var 43 år eldre enn ham, og den eldste halvbroren, politikeren Bertram Dybwad Brochmann, var 40 år eldre.

 

I min nærmeste familie har vi ikke så lange generasjonssprang, men min far var født i 1896, min bror i 1947, og hans yngste sønn i 2000, altså tre generasjoner født i hvert sitt århundre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke helt uvanlig at pur unge menn giftet seg med eldgamle enker, heller. En onkel av en oldefar av meg gjorde for eksempel dette. Enken var 27 år eldre enn ham, og hadde til og med vært en av fadderne i dåpen hans. Nå har det nok hverken vært disse gamle enkene eller enkemennene som har vært så attraktive i seg selv, men gårdene de satt på. Det var antagelig ikke like enkelt for gamle husmenn eller huskvinner å få seg nytt gifte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Det var ikke helt uvanlig at pur unge menn giftet seg med eldgamle enker, heller. En onkel av en oldefar av meg gjorde for eksempel dette. Enken var 27 år eldre enn ham, og hadde til og med vært en av fadderne i dåpen hans. Nå har det nok hverken vært disse gamle enkene eller enkemennene som har vært så attraktive i seg selv, men gårdene de satt på. Det var antagelig ikke like enkelt for gamle husmenn eller huskvinner å få seg nytt gifte.

 

Svein Arnolf.

 

Det samme var tilfelle med min tippoldefar Herluf Herlufsen fra Tuft i Sande, 20 år gammel tidlig i 1847. Den da 55 år enken på Ryggetangen satt inntil 1847 barnløs i sitt enkesete: https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001137446

 

Gården hadde hun fått ved gjensidig testamente med sin tidligere ektemann, og hun gjorde også gjensidig testamente med den unge Herluf. Da Johanne Marie Davidsdatter døde i 1852 åpnet dette for Herlufs ekteskap med min tippoldemor.

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.