Gå til innhold
Arkivverket

My Heritage gratis?


Leif Baardseth
 Del

Recommended Posts

Jeg får stadig epostoppslag som stammer fra My Heritage som sier at My Heritage er gratis. Stemmer det? Slik som dette?

 

Slektsforskning gratis på nett
MyHeritage
Ikke stjernemerket
 
Endret av Leif Baardseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også ofte rabatter i forbindelse med spesielle dager, samt mulighet att diskutere prisen. Forsøk med vad en av mine kunder sa til meg " Det går og forhandle med alt unntatt døden, den kommer til oss alle". Det burde passe i slektforsknings sammenheng 😉

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får registrere deg "gratis", men for i praksis å få gjort noe der må du betale for ulike typer abonnement. Ellers må du gjøre alt arbeidet manuelt med innlegging osv. Jeg kjøpte Premium plus på tilbud i fjor, og måtte fortsatt kjøpe datapakke for å få se og hente en del info. I tillegg er det ekstremt mye feil data og dårlige kilder der. Jeg har hatt langt mer utbytte av Geni pro for 400 kr året enn jeg noen gang hadde av premium på MyHeritage (jeg brukte angrefristen og fikk refusjon).

Det er noe kildesøk som er litt mer tungvindt på Geni uten tilgang på MyHeritage, men jeg synes ikke på langt nær det er verdt prisen her i Norge ihvertfall, hvor vi har så mange kilder gratis tilgjengelig på nett (som er de samme som de tar betalt for å vise hos seg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Takk for tips. Da er det vel ingen vits i å svare på et gratistilbud fra my heritage som dumpet ned i e-postkassa mi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No kostar vel Geni pro atskilleg meir enn 400 kr. i året, det er vel rundt tusenlappen om eg ikkje hugsar heilt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skeptisk til alle internettløsninger så som Geni, Ancestry, MyHeritage og andre. Det er mye feil og ikke alltid mulig å rette. Jeg la inn en del for mange år siden på Geni. For ett år siden oppdaget jeg at noen hadde koblet en ny mann til en av mine kvinlige aner. Problemet, det var hennes barnebarn som hun giftet seg med! Det gikk selvfølgelig å rette, Geni er bra på den måten, men det var en ren slump at jeg oppdaget det. På MyHeritage har alle sine egne databaser så der kan man ikke få rettet om man oppdager feil. Der har jeg funnet att min oldemor har fått ny mann og flere barn, men jeg vet att hun var gift med oldefar til hun døde, flere år før han. Problemet, mange får "smarte" treff og kobler opp samme familie. Jeg har forsøkt sende melding, men ingen reaksjon. MyHeritage bekrefter at de ikke kan gjøre noe. Og jeg vet ikke om den som la in feilen fortsatt lever. Min eneste grunn til å legge in minimale trær nå er for å få DNA treff. Og dette kan jeg gjøre gratis.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

No kostar vel Geni pro atskilleg meir enn 400 kr. i året, det er vel rundt tusenlappen om eg ikkje hugsar heilt feil.

Man får ofte tilbud, jeg betalte 300, ikke 400 som jeg først sa, for det første året nå. Så får vi se hvor mye det blir andre året. Men standard pris uten tilbud er rundt tusenlappen ja. Som er en brøkdel av det man må ut med om man skal ha full funksjonalitet hos MyHeritage.

Det er fordeler og ulemper tenker jeg. Det er en del feil i Geni også, men de kan man da rette opp. Mens feil i MyHeritage sprer seg fordi mange kopierer ganske ukritisk når de får "Smart"Matches. Om man bare trenger en løsning for å registrere egne opplysninger så er det vel mye programvare som ikke kobler til andres databaser like greit.

  • Liker 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Geni og My Heritage er noe herk som inneholder masse feil som desverre brukere bare fører videre. Hvorfor betale for å legge egen slekt inn der som alle medlemmene har full tilgang til? Hvorfor ikke skaffe seg et rimelig slektsprogram  som en kan ha p egen maskin.    Ancestry har også en medlemsbase hvor en kan søke etter emigrerte  men der er det også av og til feil. Da tar jeg kontakt med vedkommede og de takker og er glade for å rette opp. Det går ikke med <Geni elle My Heritage..    Family Search er også mye men der er det også en del feil. Spør heller om hjelp her på forumet .

Endret av Hans Myhre
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Geni kan man da fint enten rette opp feil selv, eller be administrator gjøre det? Det varierer nok på grener og hvem som er aktive, på mine grener på Geni er det veldig lite feil. Fordelen der synes jeg er at man er flere om å rette opp feil og utvide trær, mens på MyHeritage vil feilene bare spre seg videre.

Jeg tenker det kommer litt an på formålet med slektsforskningen og hva man er interessert i å vite. For meg har Geni vært en uvurderlig kilde for å få koblet til andres arbeid og ikke minst samarbeid med andre slektsforskere. Jeg har ikke holdt på mer enn et drøyt år, men har funnet svært lite feil, og de som har vært har jeg rettet opp. Det har stort sett vært forståelige ting som feiltolkning av utydelig tekst og lignende. Men veldig mye av mitt slektstre har jeg fått "gratis", og har gått gjennom direkte aner selv for å kvalitetssikre.

 

Men om man skal være garantert at ens egen, forhåpentligvis korrekte, informasjon får ligge urørt og oversiktlig så vil man jo ikke ha det delt med noen. Da går man også glipp av en del av andres data, men litt avhengig av hvordan/hvorfor man slektsforsker er det ikke alltid viktig.

 

Feil vil nok alltid forekomme uansett, all den tid det også er masse feil i originalkilder. For min del bruker jeg både Familysearch, Ancestry og andre gratis nettsteder i slektsforskningen, men sjekker originalkilder mot det jeg finner (så langt som mulig) og legger dataene inn i Geni. En del feil er jo også rett og slett uenigheter. Det er nok noe vi må leve med. 😕

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker et slektstre på nett kan du sjekke ut www.wikitree.com. Det er gratis, og der vil du også få treff mot andre som har lagt ut samme personer som deg. Litt annerledes oppsett en MH men fungerer bra synes jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Geni er det som sagt mulig å få rettet feil, om man kan vise til kilder eller det er sansynlig uten tvil at det er feil. Problemet er å finne feilene. Jeg har ikke fått melding om at det endres i "mine" aner. Men jeg bruker gjerne Geni for å finne hvordan DNA treffer er i slekt med meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.7.2020 den 9.40, Niels Hegge skrev:

I Geni er det som sagt mulig å få rettet feil, om man kan vise til kilder eller det er sansynlig uten tvil at det er feil. Problemet er å finne feilene. Jeg har ikke fått melding om at det endres i "mine" aner. Men jeg bruker gjerne Geni for å finne hvordan DNA treffer er i slekt med meg.

Du kan velge å "følge" profiler og hvilke endringer du skal få melding om (mulig et er noe lignende i MH, at man får beskjed om noen har endret/rettet opp noe på en profil man har kopiert?). På de aller fleste profiler kan du jo gjøre endringer selv også, ihvertfall med pro-abonnement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått fram budskapet mitt. I realiteten ikke gratis. Så må jeg i tillegg si: innpåslitent! På min epost kommer det stadig budskap fra My heritage med melding om at det er gratis.  Hvorfor i all verden skulle jeg gå på limpinnen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte kanskje at Forbrukerrådet hadde saker om villedende markedsføring fra MyHeritage, men fant ved søking at det er alvorligere saker de holder på med vedrørende selskapet: https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/forbrukerradet-rapporterer-inn-myheritage-for-ulovlige-vilkar/

 

Forretningsidèen er at selskapet får millioner av mennesker verden over til å gjøre arbeidet med slektsgransking, for deretter å kalle det folk legger inn av slektsopplysninger for selskapets produkter, som man må betale for å se..  Kanskje noen burde sende regning til MyHeritage for arbeidet bak opplysningene de legger inn på siden deres?  

 

Nei, jeg tror ikke på julenissen.. 🙄  Alternativet er enkelt. Ikke bruk MyHeritage.

  • Liker 2
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at man ikke skall legge slektstre på Internet om man vil ha kontroll på sin slektsforskning. Men om man tar DNA test er det absolutt nødvendig å legge ut sine aner i rett linje så langt man har for å bekrefte slektskap. Man kan også ta med aners søsken. Jeg har over 5000 DNA treffer i Norge og Sverige og det er flere enn vad jeg har hos de andre. Ett slektstre for dette kan man har gratis, men dette er kanskje utenfor trådens emne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at i Norge advarer alle sikkerhetsmyndigheter mot disse selskapene som tar DNA. Kanskje er det lurt å høre på slike råd?

  • Liker 2
  • Takk 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Niels Hegge skrev:

men dette er kanskje utenfor trådens emne

 

Ja, det er det nok, men vi hører nok fra trådstarter om det ikke passer. 

 

Til dere som er opptatt av DNA-testing vil jeg si: Følg med på saken Datatilsynet har åpnet mot MyHeritage vedrørende uklare kontraktsforhold:

 

https://www.datatilsynet.no/aktuelt/aktuelle-nyheter-2020/apner-sak-mot-myheritage/

 

Når vi, om kort eller lengre tid, får persontilpasset medisin basert på DITT EGET GENOM, bør du ikke ha overlatt eiendomsretten til eget DNA til MyHeritage.. En kan risikere at medisinen blir VELDIG dyr.

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med  Anne Lise.    Det reklameres voldsomt for My Heritage nå og en får tilbud om gratis prøveperiode, men for å få den må en legge inn kortnummer og alt det der. Så spørs det da om en får melding om betalig når prøveperioden er over eller om de bare trekker uten å spørre.   Jeg tør ikke prøve på grunn av det.

Endret av Hans Myhre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanleg praksis er vel at beløpet vert trekt etter ei viss tid (f.eks. 14 dagar), uavhengig av om det er Ancestry, Geni, MyHeritage eller andre tenester. Dersom prøveperioden skal vere gratis må ein dermed få sagt opp i god tid før beløpet skal trekkjast.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
På 12.7.2020 den 10.51, Anne-Lise Hansen skrev:

 

Ja, det er det nok, men vi hører nok fra trådstarter om det ikke passer. 

 

Til dere som er opptatt av DNA-testing vil jeg si: Følg med på saken Datatilsynet har åpnet mot MyHeritage vedrørende uklare kontraktsforhold:

 

https://www.datatilsynet.no/aktuelt/aktuelle-nyheter-2020/apner-sak-mot-myheritage/

 

Når vi, om kort eller lengre tid, får persontilpasset medisin basert på DITT EGET GENOM, bør du ikke ha overlatt eiendomsretten til eget DNA til MyHeritage.. En kan risikere at medisinen blir VELDIG dyr.

 

 

Kritikk mot en annen aktør innen dna-testing:

https://www.geneticsandsociety.org/article/ancestrycom-takes-dna-ownership-rights-customers-and-their-relatives

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.