Gå til innhold
Arkivverket

Transkribering/korrekturlesing av manntall 1664-66


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er i gang med å korrekturlese/transkribere Sogneprestenes manntall for Helgeland på bakgrunn av en tidligere transkribsjon som dere sendte meg. (Fikk den i slutten av mai, så det har tatt litt tid å starte, men hadde et prosjekt jeg måtte fullføre først.) Allerede på første side har jeg en del spørsmål som jeg gjerne vil avklare før jeg går videre. Se her:

https://media.digitalarkivet.no/view/35531/15

 

1) Patronym. I manntallet er patronymet ofte forkortet. F.eks. Stephens. under Præstøen, Niels. under Aacherøen og under samme gaard har vi Peder Pedrs. Den transkriberte versjonen har skrevet navnet helt ut på oppsitterne - altså Stephensen, Nielsen og Pedersen, mens på sønnene er det skrevet tidvis helt ut, og tidvis bokstavtro, som Jon Peds. under Aacherøen. Hva vil dere skal stå i den endelige versjonen?

2) Alder. Sønn nr. 2 fra toppen er Jens iij aar. Jeg har skrevet dette som 2,5. Den transkriberte versjonen som 2. Jeg antar det er noen begrensninger i systemet her pga av utregning. Er det greit med halve år? 

3) Under Tiennested. og Præstøen er det et halvt synlig søn før Hans. I den transkriberte versjonen jeg har fått, står det Søn som navn, som i hvert fall ikke er riktig. Jeg har skrevet Hans og under merknader skrevet søn (svakt). Greit?  

4) Under Sanderøen, nest siste navn på Sønner, er navnet skrevet dobbelt, for meg ser det ut som om det først er skrevet Siur, etterpå skrevet over Turger eller i hvert fall en variant av Torgeir. Tenkte å spørre tydingforumet om hjelp og skrive det vi kommer fram til med følgende merknad: Fornavnet usikkert. Skrevet dobbelt. I den transkriberte er det kun skrevet ?. Hva vil dere?

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5) Helt nederst på siden er det en oppføring som ikke er nevnt i den transkriberte, sannsynligvis fordi den er uleselig. Men det er listet en femte oppsitter på 73 år, som ser ut til å ha 4 halvt utviskede sønner. Ut fra brukerskylden er det helt klart en femte bruker (og selv da går ikke regnestykket helt opp), så noe bør vel føres, men hva?

Bør jeg skrive det jeg greier å lese med en merknad om at dette er utydelig. 3 av sønnen er jo greie å lese f.eks. 

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

1) Skriv det slik det står.

2) 2,5 er helt greit som alder

3) Det er greit

4) Du kan bruke doble ?? for å angi at det er usikker hva som står. Om du velger å skrive noe mer i merknader er det fint, men ikke noe krav.

5) Bruk ?? der det usikkert. Kan brukes alene, eller etter det som man tror står det.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.