Gå til innhold
Arkivverket

Gustav og Berit Onarheim
 Del

Recommended Posts

Hei

Jeg har en forespørsel fra en amerikaner som lurte på om vi var i slekt. Han kaller bestemoren Julia Violet, født 24 juli 1866 i Vanylven. Hennes foreldre var Kristen Gundersen Stokkevåg, 1841-1907,

og Kari Larsdatter, 1842-1931. De er ført opp i Selje under flere gårder, deriblant Stokkevåg, men var født i Vanylven. 

Julia var gift med John Peterson, 1867-1895.  Jeg finner ikke Julia noen plass,. Men i folketellingen 1865 er det ført opp under Stokkevåg, Kristen Gundersen og Kari Larsdatter, med Olivia 3 år. Der er og ført døde i Selje. Julia må gjerne være Olivia.

Er det noen som som vet hvor jeg finner Julia, det er ikke i Vanylven som jeg har fått oppgitt. Og hvem er han som hun var gift med?

I familien er det nevnt Karen,1866- , Gurines?, 1866-, Lauritz, 1869-, Gerhard, 1874-, Berte Kristine, 1877, John Elias, 1883-, alle Stokkevåg.

Håper noen kan hjelpe ham, familien hans har tre på Ancestry,  men det er fullt av feil.

Gustav Onarheim. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1931 21.10 Enke Kari

Larsdtr. Stokkevåg

 

  21.10.1831 Fellesbarn: 1. Olivia Johansen 68 år gm Karl Johansen Fjeldtun, Aalesund, 2. Julia Klasson 65 år, Portland Iowa USA, 3. Laurits Stokkevåg 62 år, Aarsheim, 4. Gerhard Kristensen 56 år, Reipslagergt. 4, Aalesund, 5. Berthe Andersen 50 år, Parinton Minn USA, 6. Johan Kristensen 46 år, Canada, hilsen Rune
Endret av Rune Bergesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune. Det fant jeg og. Datteren heter etter hva jeg nettopp fant, Olivia Bertine Tomine, f 1863. Hun fikk et uekte barn, Anikka i Ålesund i 1902.

Gustav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det står at han er svensk og at hun har to barn med to fedre. Hennes foreldre er rett. Julia skulle ha kommet til USA 25 år gammel med sin mann John Peterson.

Så dette er kanskje to forskjellige.?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge folketelling 1875 for Selje har de datteren Vendel, født 1866.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dødsmeldingen etter Kari Larsdatter Stokkevåg død 21/10-1931, iflg KB hadde de disse barna f.i Selje: Karen Marie 1880, Johan Elias f. 1883, Oliva Bertine Thomine 1863, Vendel Gurine 1866, Laurits Britaminius 1868, Laurius 1869, Peter Thomas 1872 og Gerhart Cornelius f. 1874. Om du har blandet denne Julie som du søker inn i denne fam, så er der tydeligvis en annen Julie som du må finne ophavet til, eller att Julie har giftet seg på nytt i Amerika. Jeg tror du skal starte en ny tråd, med spørsmål om noen kan finne mere ut om Julie i Amerika, der er mange her på forumet som er veldig dyktige til å spore opp Amerikafarere og hvor de blir av og om de blir gift, du bør bare spørre om Julie Christendatter 1866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen Takk Rune.  De som reiste til USA, skiftet ofte navn. Bestemoren til Joni Mitchell, Ingeborg, ble til Emma i USA.

Min sønn har svigerforeldre i Cebu og de skulle ha vært der nå, hadde det ikke vært for Coronakrisen.

Nå går jeg og maler hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok Vendel Gurine f. 27/7-1866 i Selje, de kan jo ikke ha 2 døttre på samme tidspunkt, en født i Selje og en annen i Vanylven. Manden emigrete i 1892 og Gurine i 1893 fra Ålesund, huner gift i ålesund 1890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Vendel Gurine blir gift i Ålesund 20/1-1890 med Sømand Johan Andreas Pedersen Ulla, De får et barn Peder Andreas f. 29/6-1890-3/8-1890, de er i Ålesund i 1891, der er også Lauritz Kristensen 1869. manden Johan Pedersen Ulla utvandret 2/6-1892 fra Ålesund. Gurine Pedersen  26 år utvandrer med søn Peder Pedersen 16/3-1893 Qwibek, bosted Nordfjord sønnen er 2 aar, det ser it som om Gurine Pedersen ankom Halifax, Nova Scotia apr 1893 f. 1867 med en 2 aar Peder Pedersen og en Carl Pedersen f. 1892, så er vel spørsmålet om det er denne Gurine som blir Juliet ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.