Gå til innhold
Arkivverket

Søker foreldre til: Nils Torfindsen . Ytterøy/ Mosvik


Roar Troset Larsen
 Del

Recommended Posts

Søker hjelp til å finne foreldrene til Nils Torfindsen. (Torfinsen)? Født på Ytterøy? (Død i Mosvik).

Han skal være født i 1769. Gift i 1793 og død i 1846.

Hans foreldre`s navn, fødsel og bosted har jeg ikke funnet ut av.

I 1793, så gifter han seg med: Marit Jørgensdatter, født ca, 1763 ?    død 1842?. 

Hun skal visst ikke være døpt i Mosvik.

Hennes opphav har også vært ønskelig å få mere visset om.

Mvh.

Roar T.Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NHQJ-VL4

 

Name: Niels
Event Type: Christening
Event Date: 8 Jan 1769
Event Place: Ytterøy, Nord-Trøndelag, Norway
Event Place (Original): Ytteroy, Nord Trondelag, Norway
Gender: Male
Father's Name: Torfind Ringsveen
Mother's Name: Golla
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

??

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:NCY9-LYF

 

Name: Golla
Event Type: Christening
Event Date: 23 Jan 1737
Event Place: Inderøy, Nord-Trøndelag, Norway
Event Place (Original): Inderoy, Nord Trondelag, Norway
Gender: Female
Father's Name: Haldor Vennes
Mother's Name: Ingeborrig Nielsdr
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roar

Golla Haldorsdatter var født på en husmannsplass under Vennes, døpt 23/1-1737, mest sannsynlig i Vestvik kirke. Vennes ligger på Fram-Verrran som den gang lå under Inderøy prestegield. Far var Haldor Nielsen Vennes-sveet og mor Ingeborrig Nielsdatter.

Haldor Nielsen er nok den samme som denne

Fra kirkebøkene :

Dåp 1/1-1698 : Haldor Nielsen Brevigen (1697 - ) Far : Niels Brevigen, Mor : Golle Brevigen (Minestralbok for Ytterøy Pestegjeld)

Ingeborg Nielsdatter var født på husmannsplassen Havn under Revdal og nevnes i følgende skifte :

Skifte 20/7-1742 efter Niels Sivertsen Revdahlshafnen : Afdøde : Niels Sivertsen (ca.1679 - 1742 )

Hans qv. : Mali Joensdatter

Børn : Afgl: Sivert Nielsen Revdahls datter, nafnl:

                        a) Ingeborg Sivertsdatter (ca.1735 - ) 7 aar gml.Paa henis veigne var nærværende for retten hendes stiffader Ole Olsen          Revdal. Dend afgl: mands anden søn :

  "        Joen Nielsen, gift og myndig og datteren

  "        Ingeborg Nielsdatter, gift med Haldor Nielsen (Vennæssveet)

Vurderingsmend : Jacob Hansen Saxhoug og Ole Mogensen Ibidm

Haldor Nielsen ser ut til å ha flyttet videre til Storenget på Ytterøy i.l.a. 1740-åren.

Mvh Gunnar.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunnar.

Tusen takk for mye viktig informasjon og god hjelp.👍

Mvh. Roar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Roar Troset Larsen skrev:

Hei Gunnar.

Tusen takk for mye viktig informasjon og god hjelp.👍

Mvh. Roar

Hei Roar. Litt mer info : Nils Torfindsen var født paa Ringsveet, husmannsplass under Verås på Ytterøy. Faren Torfind Pedersen var født på Sukken, husmannsplass under Jørstad på Ytterøy. Foreldrene til Torfind var Peder Olsen og Sølvi Torfindsdatter som bodde på Sukken. De forlovet seg i 1719, og giftet seg i 1720. Torfind var yngste av barna, 8 stk i alt, derav 7 vokste opp.

Mvh. Gunnar

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2020 den 11.00, Gunnar Øra skrev:

Hei Roar. Litt mer info : Nils Torfindsen var født paa Ringsveet, husmannsplass under Verås på Ytterøy. Faren Torfind Pedersen var født på Sukken, husmannsplass under Jørstad på Ytterøy. Foreldrene til Torfind var Peder Olsen og Sølvi Torfindsdatter som bodde på Sukken. De forlovet seg i 1719, og giftet seg i 1720. Torfind var yngste av barna, 8 stk i alt, derav 7 vokste opp.

Mvh. Gunnar

 

Hei. Gunnar. Takker igjen for hjelpen og for meg, viktig informasjon.

                        Har du funnet denne informasjonen i kirkebøkene? kronologske lister o.l)

              Mvh Roar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Roar Troset Larsen skrev:

 

Hei. Gunnar. Takker igjen for hjelpen og for meg, viktig informasjon.

                        Har du funnet denne informasjonen i kirkebøkene? kronologske lister o.l)

              Mvh Roar.

Driver med Verran / nordsia som mangler bygdebok, men tok med Fram-Verran med det samme. Da snakker vi kirkebøker, folketellinger på Riksarkivet, militære ruller og andre førstehånds-kilder. I tillegg finnes Mosvik bygdebok bind 4 + Ytterøy bygdebok fram til 1800, som omhandler disse plassene.

Mvh Gunnar.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gunnar Øra skrev:

Driver med Verran / nordsia som mangler bygdebok, men tok med Fram-Verran med det samme. Da snakker vi kirkebøker, folketellinger på Riksarkivet, militære ruller og andre førstehånds-kilder. I tillegg finnes Mosvik bygdebok bind 4 + Ytterøy bygdebok fram til 1800, som omhandler disse plassene.

Mvh Gunnar.

 

Takk. Gunnar, for opplysningene. Bruker noe av kildene du nevner, men har ikke nok kunnskap i å bruke alle arkiver og muligheter som finnes. Takk for ny lærdom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Roar Troset Larsen skrev:

Takk. Gunnar, for opplysningene. Bruker noe av kildene du nevner, men har ikke nok kunnskap i å bruke alle arkiver og muligheter som finnes. Takk for ny lærdom.

Du må bare spør hvis du trenger opplysninger fra disse områdene, har fått det ganske godt organisert fram til 1814.

Mvh. Gunnar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Roar Troset Larsen skrev:

Takk. Gunnar, for opplysningene. Bruker noe av kildene du nevner, men har ikke nok kunnskap i å bruke alle arkiver og muligheter som finnes. Takk for ny lærdom.

Hei Gunnar. Jeg takker for tilbudet. Skal etter beste evne nå, få skrevet inn de opplysninger som jeg har fått, så får jeg se hvor jeg havner . Prøver å ikke bare samle navn. Prøver å finne litt informasjon om personene også, og hvordan forholdene var i den tiden de levde.

En bror av min oldemor fra Leksvika,  flyttet visst til Ytterøya og tok navnet Vansvik, er det meg fortalt. Har kanskje slektninger i den retningen også.

Mvh Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunnar.

Lurte på om du har kjennskap til et par som antagelig har bodd på Ytterøy. ??

Deres navn er: Christopher Gutscwager og hans kone: Marithe Torfindsdatter. ?

Mvh Roar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi meg noen dager, har litt fri for øyeblikket, men er tilbake til "bibloteket" i begynnelsen av neste uke, men kan opplyse at Marithe Torfindsdatter fikk en uekte sønn ved navn Christopher, og som far ble utlagt Capitain Christopher Gutschvager. Barnet ble døpt 26/8-1725.

Lenke https://media.digitalarkivet.no/view/16410/133

Mvh Gunnar

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunnar.

Tror du Marithe Torfindsdatter, har noe slektskap til Torfind Pedersen, (Ringsveen) eller noe i den retning ??

Christopher Gutschvager, er kanskje ikke gift med Marithe og bosatt på Ytterøy.???

Mvh 

Roar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.