Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av samfrendeskifte


Snorre Valen
 Del

Recommended Posts

Hei Snorre.

Her er et forsøk :

"....och af faderlig kierlighed till sine børn som ere, een søn nafnlig : Rivert Boyesen gammell omtrendt = 4 1/2 aar, och trende døttre nafnlig : Maria gamell : 9 aar, Else gl: 8 aar, og Bolletha gammell 6 aar, hafver andtaged at være samme sine 4:re børn andsvarlig for dend part,..."

Kan prøve meg på hele, hvis ønskelig.

Mvh Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Gunnar Øra skrev:

Hei Snorre.

Her er et forsøk :

"....och af faderlig kierlighed till sine børn som ere, een søn nafnlig : Rivert Boyesen gammell omtrendt = 4 1/2 aar, och trende døttre nafnlig : Maria gamell : 9 aar, Else gl: 8 aar, og Bolletha gammell 6 aar, hafver andtaged at være samme sine 4:re børn andsvarlig for dend part,..."

Kan prøve meg på hele, hvis ønskelig.

Mvh Gunnar

I skifte nevnes også barnas morbrødre, som var borgere og indvaanere udj Trundhiem : Dirich Schaft og Andor Andorsen, begge Boye Rivertzen svogre, og hans børns morbrødre som nermeste frender, paarørende og besvogred her paa stæden.

Endret av Gunnar Øra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gunnar Øra skrev:

I skifte nevnes også barnas morbrødre, som var borgere og indvaanere udj Trundhiem : Dirich Schaft og Andor Andorsen, begge Boye Rivertzen svogre, og hans børns morbrødre som nermeste frender, paarørende og besvogred her paa stæden.

 

Tusen takk Gunnar! Kommer det etter det du kan se fram hvem som ender opp med ansvaret for disse barna? Noen av morbrødrene? Grunnen til at jeg spør er fordi barna ikke er å finne i skiftet etter Boye selv, året etter, og de må jo ha vokst opp et sted. At det ble holdt et slikt skifte kan jo også tyde på at de ble løst ut på noe vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snorre Valen skrev:

 

Tusen takk Gunnar! Kommer det etter det du kan se fram hvem som ender opp med ansvaret for disse barna? Noen av morbrødrene? Grunnen til at jeg spør er fordi barna ikke er å finne i skiftet etter Boye selv, året etter, og de må jo ha vokst opp et sted. At det ble holdt et slikt skifte kan jo også tyde på at de ble løst ut på noe vis.

 

Barna nevnes i skiftet etter Boye 11.12.1722, sluttet 31.8.1723. https://www.digitalarkivet.no/sk20090203440464 

Omtrent midt på fol. 458b står det at hans fire barn, "Een Søn og 3 døttre" arvet 150 rd ved skiftet etter mora "Anne Elisabeth Omeyer" den 23.7.1722.

Boet etter Boye var imidlertid falitt. Inntektene var 691 rd 3 ort 11 sk, mens gjelda var 1284 rd 19 sk. Det ble derfor ingenting igjen å arve for de etterlatte arvingene. På fol. 459a står det for øvrig at barna fikk utlagt arven etter mora, 150 rd, "i auctionspengene". Boets midler "i løst og fast" var solgt for 621 rd 1 ort 15 sk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, takk Jan - det hadde jeg ikke fått med meg! For øvrig ikke overraskende at han var forgjeldet da han døde, men det er stadig vanskelig å finne ut hvem som tok over barna, gitt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Snorre.

Her har du skifte etter broren til Anne Elisabeth, Skipper Jørgen Omeyer fra 26/5-1710.

Arvinger :

Hans moder Else afg: Jacob Ommeyers og sødskende,

Jacob Omeyer boende her i staden og

Lorentz Omeyer som forklaredes at have været nogle aar borte paa anden steder og

søster, Anne Ommeyer som haver Ando Andersen paa Hitteren boende til ægte,

Lisbeth Maria som haver Dirick Skaft til ægte,

Else Ommeyer 22 aar og

Anne Elisabeth Omeyer imod 20 aar.

 

Lenke

https://media.digitalarkivet.no/view/25082/600

mvh Gunnar

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.