Gå til innhold
Arkivverket

Magister Christian Bloch, afsat præst, død i Levanger 23/2 1770


Ole K. Rasmussen
 Del

Recommended Posts

https://media.digitalarkivet.no/view/16391/115

 

I kirkebogen for Skogn under døde og begravede i året 1770 læser jeg følgende:

 

”Den 23. ejus: [februar] paa Levang: Døde afsat præst Magister Christian Bloch – 76 aar”

 

Jeg har ikke kunnet finde andre oplysninger om denne person, fx evt. slægtsrelationer til andre Bloch’er, hvor han var præst eller hvorfor han blev afsat. Jeg har heller ikke fundet ham i universitetsmatriklen (Kbh.)

 

Kan nogen hjælpe?

 

Venlig hilsen

Ole Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Frank. Tak for dit input. 

 

Jeg kendte faktisk godt den danske/københavnske udgave af "Adresse Contoir" og her er faktisk også - med lidt forsinkelse (2. april) - anført identisk informationen om dødsfaldene i Trondhjem, men ingen yderligere oplysninger. NB, der er i begge tilfælde 4 dages afvigelse mht. dødsdatoen i forhold til kirkebogen, men måske er det blot begravelsesdag og ikke dødsdag, der er anført i kirkebogen.

 

Jeg kendte derimod ikke den norske udgave, der jo giver en del ekstra informationer om forholdene i Trondhjem - og dermed informationen om, at han arbejdede som procurator., og hvor han boede. Den avis vil jeg anvende fremover vedr. norske forhold 🙂.

 

Jeg har søgt lidt videre nu, men fandt ingen "brugbar" præst Christen Bloch i Danmark i Bergens Stift, Trondhjem Stift eller i Tromsø Stift, men nu er jeg på nettet "snublet over" Christen Christensen Bloch, født 1693 og gift i Nysted (DK) i 1723. Han siges at have været sognepræst i Sokndal i Rogaland fra 1725 til 1741, hvor han blev afsat på grund af et barn født uden for ægteskab. Det må vist være ham, der her er tale om.

http://www.tom.brondsted.dk/genextracts/?colbranch&sid=I17&ged=2&chpt=31&lang=en skriver nemlig følgende: 

Amalie Eriksdatter KNAP. 
Born 21 Dec. 1699. Chr. 29 Dec. 1699 in Nysted, Maribo amt. Dead 9 Oct. 1732 in Sokndal, Rogaland fylke. ~ 18 Aug. 1723 in Nysted to Christen Christensen BLOCH, sognepræst (1693-). Præst i Sokndal, Norge, 1725-43. "Død af verden uforløst med det 8dne barn." Hendes mand har på allerførste side i kirkebogen (der starter 1729) anført deres børn. Han giftede sig efter hendes død og fik yderligere børn. 1741 blev han afskediget, da han var blevet udlagt som barnefar til et uægte barn. Han ernærede sig herefter som huslærer i Akershus. Endte muligvis sine dage som fange på Munkholmen ved Trondhjem.

 

Meget tyder altså på, at det er ham, og at han altså dermed ikke har tilbragt sin sidste tid i fængsel...

 

Venlig hilsen 

Ole


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ole K. Rasmussen skrev:

Hej Frank. Tak for dit input. 

 

Jeg kendte faktisk godt den danske/københavnske udgave af "Adresse Contoir" og her er faktisk også - med lidt forsinkelse (2. april) - anført identisk informationen om dødsfaldene i Trondhjem, men ingen yderligere oplysninger. NB, der er i begge tilfælde 4 dages afvigelse mht. dødsdatoen i forhold til kirkebogen, men måske er det blot begravelsesdag og ikke dødsdag, der er anført i kirkebogen.

 

Jeg kendte derimod ikke den norske udgave, der jo giver en del ekstra informationer om forholdene i Trondhjem - og dermed informationen om, at han arbejdede som procurator., og hvor han boede. Den avis vil jeg anvende fremover vedr. norske forhold 🙂.

 

Jeg har søgt lidt videre nu, men fandt ingen "brugbar" præst Christen Bloch i Danmark i Bergens Stift, Trondhjem Stift eller i Tromsø Stift, men nu er jeg på nettet "snublet over" Christen Christensen Bloch, født 1693 og gift i Nysted (DK) i 1723. Han siges at have været sognepræst i Sokndal i Rogaland fra 1725 til 1741, hvor han blev afsat på grund af et barn født uden for ægteskab. Det må vist være ham, der her er tale om.

http://www.tom.brondsted.dk/genextracts/?colbranch&sid=I17&ged=2&chpt=31&lang=en skriver nemlig følgende: 

Amalie Eriksdatter KNAP. 
Born 21 Dec. 1699. Chr. 29 Dec. 1699 in Nysted, Maribo amt. Dead 9 Oct. 1732 in Sokndal, Rogaland fylke. ~ 18 Aug. 1723 in Nysted to Christen Christensen BLOCH, sognepræst (1693-). Præst i Sokndal, Norge, 1725-43. "Død af verden uforløst med det 8dne barn." Hendes mand har på allerførste side i kirkebogen (der starter 1729) anført deres børn. Han giftede sig efter hendes død og fik yderligere børn. 1741 blev han afskediget, da han var blevet udlagt som barnefar til et uægte barn. Han ernærede sig herefter som huslærer i Akershus. Endte muligvis sine dage som fange på Munkholmen ved Trondhjem.

 

Meget tyder altså på, at det er ham, og at han altså dermed ikke har tilbragt sin sidste tid i fængsel...

 

Venlig hilsen 

Ole


 

 

Det stemmer at Christen Bloch var sogneprest i Sokndal prestegjeld i Rogaland (med annekssognet Hidra i Vest-Agder).

Christen Bloch ble student fra Christiania skole 17.7.1713, 20 år gammel, og ble cand. theol. 9.9.1715. Sin magistergrad tok han den 19.6.1726. I 1721 ble han ansatt som «Aftensangpræst og Rector Scholæ» på Strømsø (ved Drammen i Buskerud), dette ifølge Bastian Svendsens håndskrevne opptegnelser over geistlige i Hamar og Christiania stift (Statsarkivet i Hamar).
Den 27.5.1724 avla han ifølge edsprotokollen ed som sogneprest til Sokndal.

Årsaken til at Christen Bloch ble avsatt som sogneprest var primært drukkenskap i tjenesten.

Følgende er oppført om hans slektsforhold i bind 1 av Bygdebok for Hidra herred:

Født på Nes i Hallingdal 1693, d. 23.2.1770 i Levanger (Nord-Trøndelag). Sogneprest i Sokndal 1725–1743. [1741]. Sønn av Christian Christensen Bloch, sogneprest på Nes i Hallingdal og Anne Ottesdatter.

Gift 1. gang 18.8.1723 i Nysted sogn i Maribo amt (Danmark) m. AMALIE ERIKSDTR. KNAP f. 21.12.1699 d. 9.10.1732 «Død af verden uforløst med det 8tende barn», begr. 17.10.1732. Sk. 22.1.1733. Datter av Maren Johansdtr Solberg fra Bragernes (Drammen) og byfogd i Nysted Erik Jørgensen Knap. I kirkeboka noterte Christen Bloch ved hennes begravelse at hun ble begravet i Sokndal kirke av prosten Urbye. Gravskriften på platen som ble lagt på kisten var «Den i livet ædle Gud- og dydelskende Madame Amalia Erichsdatter Knap fød Anno 1699 d: 21 December. Død 1732 den 9 October. Her fant mit legem hviilen sød for verdens nød og møye. Min siæl igien sin tilflugt nød hos herren i det høye. Er Siæl og legem for en tiid hver i sit sted og være. Til herrens ord ieg slaaer min liid, de samles skal med ære». Presten avsluttet med følgende bønn: «Gud trøste os bedrøvede i vores store hiertesorg for Jesu skyld. Amen !».

Gift 2. gang 13.2.1733 i Sokndal m. HULLEBORG GODTZEN BRUN f. 20.8.1706 d. 30.8.1738 i barselseng. Sk. 8.4.1739. Datter av ovennevnte sogneprest Søren Jørgensen Brun og Hulleborg Nilsdtr. Sandborg. Ved begravelsen skrev Christen Bloch i kirkeboka at hans kone etter å ha født datteren Johanne Munch 7.8. var «svag til natten til d: 30 August klokken 10 slet, da hun salig i Herren hensof, som mærkeligt var, at hun døde i samme maanet, hun var fød i samme dag i ugen, og samme klokkeslet om natten, da hun hafde leved 32 aar 1 uge og 2 dage».

Gift 3. gang 12.8.1740 i Heggen kirke i Modum (Buskerud) m. MAGDALENA LARSDATTER, dpt. 19.9.1702 i Frogner kirke i Lier (Buskerud). Datter av Bodil Marie Nilsdtr. Tulle, født i Bragernes d. 1748 og kapellan i Lier, senere sogneprest i Modum, Lars Eskildsen f. 1667 i Trondhjem d. 1734 i Modum (Buskerud).

 

 

Det er Edvard Holm i boka «Danmark-Norges historie» (1894) som nevner at Bloch endte sitt liv på Munkholmen.  Dette er trolig en forveksling med den avsatte presten Broch i Kinn (i Sunnfjord), som ble anklaget for å ha besvangret sin avdøde hustrus søster Anne Margrethe Pedersdatter, som før og etter hustruens død oppholdt seg i hans hus. Det var en meget alvorlig forbrytelse på den tiden. De ble begge to først dømt til døden, men siden benådet, og Broch dømt til livstids fengsel på Munkholmen.

Endret av Jan H. Trelsgård
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Jan,

 

Tak for dit gode og detaljerede indlæg. Det giver svarene på alle de spørgsmål, jeg havde om Christen Bloch.

 

Venlig hilsen

Ole

 

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen,

  

En ting undrer mig faktisk stadig vedr. Christen Blochs fødsel i første del af 1690’erne:

Hvis hans far vitterlig er Christian Bloch i Nes i Hallingdal, så burde Christens fødsel jo være anført her, hvor kirkebogen synes meget udførligt opdateret og helt uden lakuner:

 

Jeg finder følgende:
6. maj 1692 (dagen efter Kr. Himmelfart) døbes præstens søn Jens i Nes
https://media.digitalarkivet.no/view/7649/42
5. juni 1692 bliver præstens hustru introduceret.
https://media.digitalarkivet.no/view/7649/42
”d. 12. [oktober 1694] var [maaneds?] prædichen ved Næs, og da døbtes min datter Alheed”
https://media.digitalarkivet.no/view/7649/62
”d. 16. [november 1694] var prædichen ved Næs och min hustru bleff introduceret.
https://media.digitalarkivet.no/view/7649/63

 

I universitetsmatriklen i sommeren 1713 er Christen anført i sin alders 20 år (min. 19 og max. 20 år), men i kirkebogen ses hverken anført dåb af Christen eller introduktion af præstens hustru mellem marts og december 1693. Der er heller ingen anført dåb eller introduktion i 1695.

 

Umiddelbart burde Christen vel være født nogenlunde midt imellem Jens og Alheed, men hverken dåb eller introduktion er altså registreret i Nes Prestegjeld i denne periode! Kan vi alligevel være 100% sikre på, at det er den præstefamilie, som Christen Bloch stammer fra?
 

Endret av Ole K. Rasmussen
trykfejl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ole K. Rasmussen skrev:

Hej igen,

  

En ting undrer mig faktisk stadig vedr. Christen Blochs fødsel i første del af 1690’erne:

Hvis hans far vitterlig er Christian Bloch i Nes i Hallingdal, så burde Christens fødsel jo være anført her, hvor kirkebogen synes meget udførligt opdateret og helt uden lakuner:

 

Jeg finder følgende:
6. maj 1692 (dagen efter Kr. Himmelfart) døbes præstens søn Jens i Nes
https://media.digitalarkivet.no/view/7649/42
5. juni 1692 bliver præstens hustru introduceret.
https://media.digitalarkivet.no/view/7649/42
”d. 12. [oktober 1694] var [maaneds?] prædichen ved Næs, og da døbtes min datter Alheed”
https://media.digitalarkivet.no/view/7649/62
”d. 16. [november 1694] var prædichen ved Næs och min hustru bleff introduceret.
https://media.digitalarkivet.no/view/7649/63

 

I universitetsmatriklen i sommeren 1713 er Christen anført i sin alders 20 år (min. 19 og max. 20 år), men i kirkebogen ses hverken anført dåb af Christen eller introduktion af præstens hustru mellem marts og december 1693. Der er heller ingen anført dåb eller introduktion i 1695.

 

Umiddelbart burde Christen vel være født nogenlunde midt imellem Jens og Alheed, men hverken dåb eller introduktion er altså registreret i Nes Prestegjeld i denne periode! Kan vi alligevel være 100% sikre på, at det er den præstefamilie, som Christen Bloch stammer fra?
 

 

Kirkeboken du lenker til er fra Nes prestegjeld i Akershus. Nes i Hallingdal hører til Buskerud fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Jan, tak for rettelsen - du har helt ret, og jeg har fundet den rette kirkebog nu. 

 

Præsten i Nes anfører ikke datoer for barnedåb, men Christen ses som dåb nr. 58 ud af 76 i 1695, så det er formodentlig først i efteråret 1695, at Christen Bloch er født.  
Det må altså være en fejl, når der i universitetsmatriklen er anført, at Christianus Bloch er i sit 20. år i juli 1713 - alternativt er det ikke den samme Christen, der er tale om...

 

Venlig hilsen

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ikke gi deg et fullgodt svar. 

Christian Bloch skal ha hatt tolv barn, men jeg kjenner ikke navnet på alle. Anne Ottesdatter døde på Strømsø i Drammen (Buskerud) i 1741. Hun ble begravet 10.6.1741 og ble da kalt "Mad:me Anne Ottosdaatter, Sl: Hr: Morten Blanches Enke" https://www.digitalarkivet.no/kb20061219630230

Morten Pedersen Blanch(e) etterfulgte Christian Bloch som sogneprest i Nes i Hallingdal og ble altså gift med hans enke.

Endret av Jan H. Trelsgård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.