Gå til innhold
Arkivverket

Solveig Roaldsetli
 Del

Recommended Posts

Da jeg endelig klarte å finne dem så klarer jeg ikke å lese dem 

Kan noen hjelpe meg med hva som står der jeg setter spørsmålstegn?

 

Arvinger: ?:

1. ? Pedersen

2. ? Pedersdatter

 

? Pedersdatter (kors)

g.m. Hans Fokstuen

 

https://media.digitalarkivet.no/view/39945/3149

 

Barn:

1. Børe (?) Hansen

2. ? Hansen

3. ? Hansdatter

4. Jugeliff (?) Hansdatter

 

Marit Stenersdatter (kors)

g.m. Hans Stenersen

 

https://media.digitalarkivet.no/view/39945/3151

 

Dette stemmer dårlig med andre slektstre og bygdebøker, så kan det være at kortene ikke er korrekt i forhold til skiftet?

Jeg har bladd litt i skifteattestene, men fra den tida der klarer jeg ikke å plukke ut navn i teksten engang.

Endret av Solveig Roaldsetli
Hadde brukt feil benevnelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første kortet fra 1659 viser at det er Ingeleff Pedersdatter som er død. Hun var gift med Hans Fokstuen. 

 

Arvingene (selv om det ikke ble foretatt skifteoppgjør) er:

 

1. Erich Pedersen Simb 

2. Sønnef Pedersdatter

 

(Ingeleffs søsken?)

 

Det andre kortet fra 1676 viser at det er Marit Steenersdtr som er død og gjenlevende ektefelle var Hans Steenersen..

 

Arvinger:

 

1. Børre Hansen

2. Steener Hansen

3. Gurrj Hansdtr.

4. Ingeleff Hansdtr

 

 

Navnene i nyere skrivemåte vil vel være Synnøve, Guri og Ingeleiv og gården Simb er Siem i Lesja.

 

Se 1-4 på s. 620 i Bygdebok for Lesja av Arnfinn Kjelland, 1992.

 

Varig lenke

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2007112804068

 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! 

 

I skiftet fra 1676 har både avdøde og ektemannen prefiks Steners-. Ikke at det er en umulighet, men eldste sønn heter Børre (Bøllog?) og det støtter andres tolking. Ivar Streitlien (blant flere) viser til skiftet i sin bok om Streitliene og han skriver nemlig Bøllogsdatter. 

 

Jeg lurer nå på om jeg skal registrere denne Marit som Bøllogsdatter etter andres tolkning eller Stenersen etter dette kortet, da det er alt jeg har? Det riktige blir vel å skrive bare Marit? 

 

Det er datteren Engelev/Ingeleff jeg har i mitt slektstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det hadde jeg ikke gjort. Slektstrær på nettet kan inneholde mange feil og kan ikke brukes som kildeangivelse.  Selv om skiftekortet er en sekundærkilde (skrevet av originalskiftet), er det det som bør brukes som kilde.

 

Kanskje selve skiftet gir andre opplysninger enn skiftekortet?

 

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiftekortet viser til s. 42a:

 

Hedmark, Oppland fylke, Nord-Gudbrandsdal distrikt i Gudbrandsdal, Skifteprotokoll nr. 2 (1673-1688), Skifteprotokollside, Side 41b-42a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081209720044


Dette ble for vanskelig skrift for meg.. Ser noen av barnas navn, men ikke den avdøde morens navn.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt inn lenken, men må som sagt melde pass så lenge. Skifteprotokollen og de kronologiske kirkebøkene fra den tiden blir for vanskelige. Håpet er å få nok trening til å kunne lese dem etterhvert. 

 

Jeg tenker slik at disse skiftekortene kan jeg bruke, her hjalp du meg ved å bekrefte det jeg trodde sto der. Protokollen derimot sier meg ingenting og en eventuell tolk kan påstå hva som helst uten at jeg kan kontrollere det. 

 

Som du skriver så er det mange feil som blir kopiert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anne-Lise Hansen skrev:

Skiftekortet viser til s. 42a:

 

Hedmark, Oppland fylke, Nord-Gudbrandsdal distrikt i Gudbrandsdal, Skifteprotokoll nr. 2 (1673-1688), Skifteprotokollside, Side 41b-42a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081209720044


Dette ble for vanskelig skrift for meg.. Ser noen av barnas navn, men ikke den avdøde morens navn.

 

6 linjer før to-spalta opplisting:
"Forschreffne dag Skiffte effter Sl: Maarrit Steenersdt

Fogstuen, Imellem hindis mand Hans Steeners.

och deris 4 Børn, Børre och Steener Hanssønner,

Sambt Gurrj och Ingeleff Hansdøtterer, ... "

 

Skiftekortet er rett nok.  Det kan tenkjast sorenskrivaren skreiv feil, men det krev gode kjelder for å

overprøve ei kjelde frå samtida.  Usikre "reglar" om oppattkalling er ikkje ei slik kjelde.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der, ja! 

 

Tusen takk, begge to! 

 

Så langt har jeg ingen andre kilder på henne, annet enn "alle" slektstre jeg finner dem i. Det gjør jobben desto vanskeligere, men med god hjelp blir jeg tryggere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.